Budsjettforliket: Viktig sikring av nettolønnsordningen og Kystruten
- En solid seier for sjøfarten i kveldens avtale mellom regjeringspartiene og Frp. Det blir ingen kutt i tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk som regjeringen foreslo. I stedet blir det en styrking ved at taket i ordningen foreslås fjernet for første halvår neste år. Dette er viktig for hele det maritime Norge, sier Johnny Hansen, forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.
Godsalliansen har vært tydelig på at det er svært viktig for godstransporten i Norge at Kystruten sikres drift langs hele seilingsruten mellom Krikenes og Bergen. I budsjettforliket styrkes kjøpet av transporttjenester med 15 mill, som sikrer fem skip langs hele seilingsruten, til tross for koronapandemien.
- Dette er viktig for at godstransporten langs kysten holdes i gang til normalsituasjonen igjenopprettes. Ved å sikre seiling langs hele seilingsruten, unngår vi forsinkende og fordyrende omlasting som hadde ført til at godset sannsynligvis hadde gått langs veien, sier Hansen.
I budsjettforliket har partiene ikke funnet rom til å finansiere utbedring av kapasiteten på Ofotbanen gjennom Narvik-terminalen og Narvik stasjon, til tross for at det lå inne i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
- Det er nedslående at satsingen på Ofotbanen blir dyttet på. Det er en sentral del av regjeringens næringspolitikk å få vekst i sjømatproduksjonen i Nord-Norge og det er et paradoks at det ikke følges opp med en samferdselspolitikk som får sjømaten ut til markedene. Dette må rettes opp i revidert nasjonalbudsjett. De skadelidende blir trafikantene langs nordnorske vinterveier, sier Hansen.
Godsalliansen er også skuffet over at budsjettforliket kutter 10 mill i ordningen «Havnesamarbeid», samt at det ikke er funnet midler til gode maritime prosjekter som lå inne i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett. Prosjekter som mudring av Borg havn og en rekke mudringer og farledsutbedringer langs kysten er viktig for å få til en velfungerende sjøtransport.
- Vi forstår at det aldri blir plass til alt i et budsjett. Men Fremskrittspartiet hadde flere gode og relativt rimelige prosjekter i sitt alternative budsjett som ville fått stor effekt. De små prosjektene med god effekt må ikke bli skadelidende for at store prosjekter binder opp mye midler, avslutter Hansen.
Kontakter
For ytterligere kommentar:
Jørn Sund-Henriksen
Rådgiver, Godsalliansen
+47 95161741
jsh@godsalliansen.no
Bilder
Om Godsalliansen
Godsalliansen er en sammenslutning av aktører innen jernbane-, sjø- og veitransport som arbeider for økt godsoverføring fra vei til sjø og bane.
Våre medlemmer er:
CargoNet, Det Norske Maskinistforbund, Maritimt Forum, Kystrederiene, Norske Havner, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Sjømat Norge, Yrkestransportforbundet og Vy.
Følg pressemeldinger fra Godsalliansen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Godsalliansen
Lite nytenking i Nasjonal transportplan22.3.2024 16:02:45 CET | Pressemelding
- Det er beklagelig at Nasjonal transportplan i så stor grad følger tidligere planer, uten tydelige grep for å endre kurs når det gjelder klima, naturinngrep og ønsket samfunnsutvikling i transportsektoren, sier Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.
Transportbudsjett uten tiltak7.10.2023 14:52:07 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag for statsbudsjett for 2024 fortsetter alle større igangsatte prosjekter innen både jernbane og sjøfart, men budsjettforslaget mangler ambisjoner. Vedlikeholdsetterslepet for jernbanen øker ytterligere og krafttaket for maritim transport uteblir.
Ny global naturavtale må føre til endringer i transportpolitikken20.12.2022 16:44:41 CET | Pressemelding
I går ble 196 land enig om en global naturavtale på et toppmøte i Montreal i Canada. Naturen har fått sin «Paris-avtale». Det forplikter alle verdens land, også Norge, til å gjøre endringer. I Norge vil det være særlig viktig å gjøre endringer i måten vi gjør samferdselsutbygginger på.
Stø kurs i samferdselspolitikken6.10.2022 15:06:55 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 hadde ingen vesentlige kutt i satsingen på jernbane og sjøtransport, og satsingen på godsoverføringsprogrammene opprettholdes.
Revidert nasjonalbudsjett en tapt mulighet for transportsektoren12.5.2022 20:54:12 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde ingen større endringer i transportpolitikken. Dette er nok en tapt mulighet til å gjøre transportsystemet i Norge mer bærekraftig. Norge skal oppnå betydelige kutt i klimautslippene fra transportnæringen innen 2030.