Bryter forhandlingene med staten

Mandag ettermiddag ble det brudd i lønnsoppgjøret i staten. Nå skal partene møte hos Riksmekleren.

FO-nestleder Marianne Solberg kort tid før bruddet med staten

Arbeidstakersiden brøt mandag forhandlingene med staten i årets hovedoppgjør. Den 23. september skal partene møtes hos Riksmekleren for å komme til enighet. Nestleder i FO, Marianne Solberg, er skuffet over manglende forhandlingsvilje fra staten.

FO har om lag 2 500 medlemmer i staten. Frist for å komme til enighet hos Riksmekleren er midnatt til 15. oktober. Solberg mener det er nødvendig å bryte forhandlingene etter at staten forlangte et nulloppgjør.

Krevende forhandlinger

– Det er alltid krevende med en motpart som krever at ingen skal gå opp i lønn. Vi aksepterer ikke at heltene i staten skal få null kroner ekstra. Derfor bryter vi forhandlingene, sier Solberg.

Hun mener arbeidsgiversiden viste liten vilje til forhandling. Solberg viser til at staten mente at rammen fra frontfagsforhandlingene på 1,7 prosent ikke tillater lønnsvekst i staten. Dette er FO uenige i.

– Det er rom til å gi statsansatte økt lønn innenfor rammen. Det vil sende et merkelig signal om ansatte i staten er de eneste som ikke får noe i årets forhandlinger, sier Solberg.

Krever oppfølging av likelønn

FO har levert krav om at partene i staten i fellesskap skal følge opp den nye aktivitets- og redegjørelsesplikten i likestillings- og diskrimineringsloven. FO mener det vil styrke arbeidet for likestilling og likelønn, og mot diskriminering. Dette har partene fått til i Spekter-området. Solberg er skuffet over at staten ikke vil gjøre mer her.

– Vi trenger en satsning på arbeidet for likestilling og mot diskriminering, og det er naturlig at partene jobber sammen for å oppnå dette, sier Solberg.

FO-nestleder Marianne Solberg kort tid før bruddet med staten

Fellesorganisasjonen (FO) er fag- og profesjonsforbund for over 30.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter. Over 80% av våre medlemmer er kvinner.

FO er både fagforening og profesjonsforbund. Det betyr at vi jobber for medlemmenes
lønns- og arbeidsvilkår, i tillegg til profesjonenes fagfelt og interesser.

FO er ett av medlemsforbundene i Landsorganisasjonen (LO).

Vi er en medieressurs spesielt når det gjelder barnevern, vold, trusler og netthets i arbeidslivet, tariff og likelønn.

Vi kan også mye om NAV og fattigdomsbekjempelse, levekår og rettssikkerhet for mennesker med utviklingshemning, asyl- og flyktningpolitikk og likestilling.

Hovedmålet til FO er å bedre medlemmenes lønns- og arbeidsforhold og ivareta deres yrkesfaglige interesser.