Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Bruktbiler kan gi dramatiske konsekvenser for arbeidsplassene

Del

Bilbransjen ruller, men det kan fort bli kritisk. Selv om det er bedring på bruktbilsalg, så sier nesten 40 prosent av bedriftene at bruktbilmarkedet går på halv fart eller enda tregere. Samtidig svarer 37 prosent at aktiviteten er over 75 prosent. Nybilsalget er fremdeles tregt, for over 50 prosent er aktiviteten mer enn halvert. Dette viser en fersk spørreundersøkelse gjennomført av NBF/NHO.

pressebilde 300 dpi
pressebilde 300 dpi

- At det er sneglefart på nybil var forventet, og alvorlig, men noe de fleste kan håndtere. Men selv bedrifter som har over 75 prosent av normal aktivitet på bruktbil risikerer å få for mange biler på lager når stadig flere leasingbiler skal tilbake til forhandleren, og det er kritisk for bedriftene. Vi trenger stimulerende tiltak, sier Stig Morten Nilsen adm. dir. i NBF (Norges Bilbransjeforbund). - Samtidig er trenden positiv, det viser også tallene for eierskifter som nærmer seg et normalisert nivå. Hvis myndighetene i tillegg kunne bidratt til å stimulere markedet i form av økt vrakpant og kutt i omregistreringsavgiften kan mange arbeidsplasser reddes, legger Nilsen til.

Den umiddelbare krisen ser ut til å være over for mange. Kun ti prosent sier de har problemer med å betale regninger som forfaller om kort tid. Like mange sier de frykter konkurs. Dette er en forbedring fra slutten av mars da en av fire fryktet å gå konkurs og/eller å ikke kunne betale regninger. De økonomiske utfordringene er likevel alvorlige, og mange vurdere tiltak. Andelen bedrifter som vurderer å oppsigelser stiger, fra 16 prosent i slutten av mars til over 20 prosent nå. Samtidig sier halvparten av bilbransjen at statens kompensasjonsordning vil hjelpe.

- Vi kan glede oss over at halvparten av bilbransjen sier at statens kompensasjonsordning vil hjelpe. Samtidig, at nesten like mange sier at ordningen ikke vil hjelpe bekymrer oss. Det sier oss at det må komme forbedringer. Vi vet at det verste omsetningsfallet står foran oss, og noe av det viktigste blir å sikre at hovedlinjene i ordningen fortsetter, sier Nilsen.

Verkstedet bidrar til å holde hjulene i gang. Nesten en av tre har over 90 prosent aktivitetsnivå sammenlignet med normalen. 65 prosent har nå nok bestilte verkstedtimer til å opprettholde normal drift de neste to ukene. 32 prosent har noe, men ikke nok til normal drift.

- Mekanikeren er bilbransjens ryggrad! Verkstedene gir nå håp. Håndterer vi bruktbillagrene skal kompetente fagfolk og de tre millionene bilene som allerede går på veien dra oss gjennom krisen. I tillegg til kompetanse så er markedsoffensiviteten verkstedene har vist samt gode smitteverntiltak vært viktig få å få opp farten, sier Nilsen.

Nøkkelord

Kontakter

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef
Tlf: 994 85 268 | Epost: es@nbf.no

Stig Morten Nilsen, adm.dir.
Tlf: 911 77 890 | stig.morten.nilsen@nbf.no

Bilder

pressebilde 300 dpi
pressebilde 300 dpi
Last ned bilde
pressebilde 300 dpi
pressebilde 300 dpi
Last ned bilde

Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Middelthunsgate 27
0368 Oslo

22 54 21 00http://www.nbf.no

Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.

NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy. Vi organiserer merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere.

Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Folk dropper EU-kontroll. Kjempekøer etter koronakrisen kan føre til tusenvis av avskiltede biler16.4.2020 07:30:00 CEST | Pressemelding

Etter at Statens vegvesen utvidet fristen for EU-kontroll velger tusenvis å utsette å ta EU-kontroll. Per i dag er det gjennomført mer enn 18 000 færre EU-kontroller sammenlignet med samme periode som i 2019. Fortsetter denne trenden vil det være 80 000 ekstra biler som skal ha EU kontroll i neste periode. Det kan føre til lange køer, og at mange ikke rekker å få gjennomført kontrollen før neste frist.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom