Bruktbiler kan gi dramatiske konsekvenser for arbeidsplassene

- At det er sneglefart på nybil var forventet, og alvorlig, men noe de fleste kan håndtere. Men selv bedrifter som har over 75 prosent av normal aktivitet på bruktbil risikerer å få for mange biler på lager når stadig flere leasingbiler skal tilbake til forhandleren, og det er kritisk for bedriftene. Vi trenger stimulerende tiltak, sier Stig Morten Nilsen adm. dir. i NBF (Norges Bilbransjeforbund). - Samtidig er trenden positiv, det viser også tallene for eierskifter som nærmer seg et normalisert nivå. Hvis myndighetene i tillegg kunne bidratt til å stimulere markedet i form av økt vrakpant og kutt i omregistreringsavgiften kan mange arbeidsplasser reddes, legger Nilsen til.

Den umiddelbare krisen ser ut til å være over for mange. Kun ti prosent sier de har problemer med å betale regninger som forfaller om kort tid. Like mange sier de frykter konkurs. Dette er en forbedring fra slutten av mars da en av fire fryktet å gå konkurs og/eller å ikke kunne betale regninger. De økonomiske utfordringene er likevel alvorlige, og mange vurdere tiltak. Andelen bedrifter som vurderer å oppsigelser stiger, fra 16 prosent i slutten av mars til over 20 prosent nå. Samtidig sier halvparten av bilbransjen at statens kompensasjonsordning vil hjelpe.

- Vi kan glede oss over at halvparten av bilbransjen sier at statens kompensasjonsordning vil hjelpe. Samtidig, at nesten like mange sier at ordningen ikke vil hjelpe bekymrer oss. Det sier oss at det må komme forbedringer. Vi vet at det verste omsetningsfallet står foran oss, og noe av det viktigste blir å sikre at hovedlinjene i ordningen fortsetter, sier Nilsen.

Verkstedet bidrar til å holde hjulene i gang. Nesten en av tre har over 90 prosent aktivitetsnivå sammenlignet med normalen. 65 prosent har nå nok bestilte verkstedtimer til å opprettholde normal drift de neste to ukene. 32 prosent har noe, men ikke nok til normal drift.

- Mekanikeren er bilbransjens ryggrad! Verkstedene gir nå håp. Håndterer vi bruktbillagrene skal kompetente fagfolk og de tre millionene bilene som allerede går på veien dra oss gjennom krisen. I tillegg til kompetanse så er markedsoffensiviteten verkstedene har vist samt gode smitteverntiltak vært viktig få å få opp farten, sier Nilsen.

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef
Tlf: 994 85 268 | Epost: es@nbf.no

Stig Morten Nilsen, adm.dir.
Tlf: 911 77 890 | stig.morten.nilsen@nbf.no