Bruk kredittkort under Black Week

Nå er Black Friday utvidet til Black Week, både på nett og i fysiske butikker. Da er det lettere å få til en trygg handel i dagens pandemi-situasjon. Uansett hvor man handler kan det være lurt å betale med kredittkortet i julehandelen. Her forteller vi deg hvordan du kan være smart med kredittkortet når du handler til jul.
For å unngå stor ansamling av mennesker i butikkene nå under koronapandemien har butikkene valgt å utvide Black Friday til Black Week. Prisguiden spår en ekstrem vekst i netthandelen nå før jul. Foto: iStockphoto

Black Friday under korona

Koronatiltak gjør det vanskelig å fylle butikkene med kunder, slik det er vanlig på Black Friday. Derfor er tilbudene utvidet til å gjelde en hel uke. Mange eksperter mener at i nettbutikkene vil de aller beste tilbudene likevel komme på fredagen.

Uansett så er gjerne Black Week og Black Friday den siste sjansen til å handle med virkelig gode rabatter før jul. Deretter må man gjerne vente til januar før man kan forvente bra tilbud igjen.

Imidlertid kan det for mange være vanskelig å gjøre unna julegavehandelen helt i slutten av måneden, når lønnskontoen er på sitt smaleste.

Da kan et kredittkort være redningen.

Halv skatt i desember

Med det sikrer du deg den rabatterte varen samtidig som du kan vente med å betale regningen til du får inn lønn i desember.

I desember er det dessuten halv skatt, for at folk skal ha litt ekstra å rutte med før jul. Imidlertid er det sjelden gode tilbud i desember. Så dersom man venter til desemberlønna kommer inn på kontoen før man gjør unna julegavehandelen kan man ende opp med å betale mer enn nødvendig for varene.

Det er smartere å heller betale kredittkortregningen i desember, for julegavene som allerede er innkjøpt.

Ifølge Virke gjøres nå det meste av julehandelen unna i november, med unntak av mat og drikke. Det handles stort sett inn i desember.

Betal kredittkortet i tide

For at de gode tilbudene fra Black Week virkelig skal være gode er det viktig å betale kredittkortregningen i tide. Så lenge den ikke har forfalt er den ikke rentebærende.

Hvis du derimot lar regningen forfalle begynner rentene å løpe. Da kan fort det gode tilbudet fra Black Week bli spist opp av rentekostnader. Så skaff deg oversikt over hva du får i lønn i desember. Planlegg deretter hva du vil trenge til ekstra innkjøp av julemat, før du bestemmer hvor mye du kan bruke på Black Friday-salget.

Rekordhandel

Alt er annerledes i 2020, og det gjelder også julehandelen. Ifølge Virke vil det bli rekordstor handel før jul i år. De viser til at stengte grenser vil gjøre at ca. 3 milliarder kroner som ellers ville bli brukt til mat og drikke innkjøpt i utlandet nå vil bli brukt i Norge.

De forteller også at det i de siste årene har vært en stabil høy omsetning i forbindelse med Black Friday, i tillegg til en økning i Black Week. I år regner de med at det vil bli omsatt for 3,3 milliarder kroner på Black Friday, og at det gjennom hele Black Week vil være en omsetningen på 15,5 milliarder kroner.

Prisguiden er blant de som hjelper forbrukere til å lete opp de beste tilbudene på det de er ute etter. De forteller om tilbud både til Black Friday, Black Week og Black Weekend, og mener at kuppene finnes der ute.

Imidlertid forventer de at det blir færre timestilbud i de fysiske butikkene, slik vi er vant med fra tidligere Black Friday-salg. De tror at det i stedet vil bli en ekstrem vekst i handelen på internett.

Kampanjer eller ikke

Ikke alle kjører Black Week-tilbud. Ifølge tek.no vil for eksempel NetOnNet ikke ha kampanjer før jul. De forteller at de har gjort undersøkelser som viser at nordmenn er lei av kampanjer. Derfor vil de heller fortelle om at de har jevnt lave priser hele året.

Likevel er de fleste opptatt av å presentere rabatter i forbindelse med julen. Både Elkjøp og Power er blant de som har lagt opp til gode tilbud for å friste kundene i julehandelen, samtidig som de har sørget for tiltak som skal gi en trygg handel i dagens koronasituasjon.

Uansett hvor man velger å handle før jul, så kan det lønne seg å ta fram et kredittkort når varene skal betales. Om du er usikker på hvilket kort som passer til ditt behov kan du sammenligne de ulike på denne siden