Brudd i oppgjøret for kommunene. Unio: – Avstanden er for stor

Fredag ettermiddag valgte Unio kommune, sammen med de andre hovedsammenslutningene på arbeidstakersiden, å bryte tarifforhandlingene med KS. Steffen Handal, forhandlingsleder i Unio kommune, sier at det siste tilbudet fra KS var så langt unna Unios krav at det ikke var noen grunn til å gå videre med forhandlingene i helgen. Årets hovedoppgjør går dermed til mekling.

Fh. Steffen Handal i Unio og Mette Nord (LO). Videre Hege Mygland og Tor Arne Gangsø i KS: Foran til høyre: Ina Smith-Meyer i Unio. Foto: Unio

– Avstanden ble for stor. KS la alt for lite penger på bordet, og rammen ble dermed for liten, sier Handal.

Kravene og tilbudene underveis i forhandlingene er ikke offentlige, men forhandlingslederen i Unio kommune er tydelig på at det som ble presentert fra KS i dag ikke var godt nok.

– Vi har vært tydelige på at vi må ha reallønnsvekst og kompensasjon for etterslepet. Med så stor avstand i tilbud og krav har det ikke noe for seg å forhandle videre, konkluderer Handal med.

Dermed går årets hovedoppgjør til mekling. I tillegg til Unio og KS, vil også LO-K, YS og Akademikerne delta i mekling. Den skal etter planen avsluttes midnatt, mellom mandag 23. og tirsdag 24. mai. Dersom det ikke blir enighet hos Riksmekleren, kan det bli streik fra tirsdag 24. mai.

FAKTA:
KS-oppgjøret omfatter nesten 500 000 ansatte, hvorav Unio organiserer nærmere 140 000. Størst er Utdanningsforbundet (95 340 medlemmer) så følger Norsk Sykepleierforbund (35 188). Norsk Fysioterapeutforbund, Norsk Ergoterapeutforbund, Akademikerforbundet, Bibliotekarforbundet, Forskerforbundet, Det norske maskinistforbund, Norsk Tannpleierforening, Det norske Diakonforbund, Norsk Radiografforbund og Presteforeningen er de øvrige Unio-forbundene i KS-området.

Steffen Handal (Utdanningsforbundet) er forhandlingsleder i Unio kommune.

Pressekontakter for Unio kommune
Nina Hulthin
Utdanningsforbundet
mobil: 970 84 320
nina.hulthin@udf.no

Marius Vik
Utdanningsforbundet
mobil: 416 11 440
marius.vik@udf.no

Forhandlingslederne i de fire hovedorganisasjonene brøt fredag med arbeidsgiver KS. - Avstanden var for stor, sa Unio kommunes forhandlingsleder Steffen Handal (th.). Videre fh: Mette Nord (LO Kommune), Tor Arne Gangsø (KS) og Lizzie Ruud Thorkildsen (YS Kommune), samt Tonje Leborg (Akademikerne kommune). Foto: Unio
Silje Naustvik er nestleder og Steffen Handal leder i Unio kommune. Foto: Unio

Unio er partipolitisk uavhengig og er med over 389 000 medlemmer Norges største hovedorganisasjon for arbeidstakere med høyere utdanning.

Ragnhild Lied er Unios leder.