Brudd i lønnsforhandlingene med Spekter

Det ble i dag brudd i forhandlingene mellom Unio og Spekter om lønnsoppgjøret i helseforetak og sykehus med driftsavtale. - Vi kom dessverre ikke noen vei i forhandlingene med Spekter, sier forhandlingsleder Lill Sverresdatter Larsen i Unio Spekter.

Forhandlingsleder Lill Sverresdatter Larsen i Unio Spekter og Spekter-direktør Anne-Kari Bratten ble ikke enige, og oppgjøret i Spekter går nå til mekling. Foto: Tore Bollingmo/NSF

- Tilbudet vi fikk imøtekom ikke de utfordringene som er ute i foretakene. Det er et feil signal og lav anerkjennelse av våre medlemmer og deres innsats og betydning. Tilbudet reflekterte heller ikke det samfunnsansvaret Spekter og helseforetakene har for befolkningens tilgang til livsnødvendig kompetanse, sier hun og legger til:

- Vi fikk i realiteten et tilbud langt under de ambisjonene vi har. Det eneste vi egentlig ville fått utover frontfaget med dette tilbudet, er applaus. Noe som selvsagt er totalt uakseptabelt, avslutter Lill Sverresdatter Larsen i Unio Spekter.

Tore Bollingmo 928 40 177

Stengte døra for tvungen lønnsnemnd16.6.2021 12:00:00 CEST | Pressemelding

Da Unio Spekter ble kalt inn til arbeidsministeren onsdag med trussel om ny tvungen lønnsnemnd, bestemte forhandlingsleder Lill Sverresdatter Larsen seg for å stenge den veien. – Nå er vi tatt i tvungen lønnsnemnd to ganger på rappen. Det var helt klart da vi var hos statsråden at vi ikke ville få streike videre ved sykehusene. Da bestemte vi oss for heller å be om en frivillig nemnd. Det gir oss flere muligheter, sier Larsen.