Brudd i lønnsforhandlingene i Oslo kommune

– Vi så ingen mulighet til å komme til enighet innen fristen, sier leder i FO Oslo, Hanne Groseth.

FOs fane på Youngstorget (Foto: Daniel Charles Hextall / FO)

– Vi krevde å få en lønnsøkning tilsvarende ramma fra frontfaget. I tillegg krevde vi en kompensasjon for mindrelønnsutviklingen offentlig sektor har hatt sammenliknet med industrien. Det fikk vi ikke. Vi så derfor ingen mulighet til å komme til enighet innen fristen, sier leder i FO Oslo, Hanne Groseth.

Lønnsveksten i privat sektor i fjor ble anslått til 1,7 prosent, noe som også ble lønnsveksten i offentlig sektor. Fasiten ble derimot en lønnsvekst på 2,2 prosent i privat sektor, noe som førte til en mindrelønnsutvikling for ansatte i Oslo kommune. Det er denne mindrelønnsutviklingen FO vil gjøre noe med.

Som en del av offentlig sektor har Oslo kommune en overvekt av kvinnelige ansatte, mens frontfaget i industrien har en overvekt av mannlige ansatte.

– Vi kan ikke godta at lønnsgapet mellom menn og kvinner blir større. Når ber vi om hjelp fra Riksmekleren for å komme til enighet, sier Groseth.

Meklingen starter 5. mai, mens meklingsinnspurten er 25. – 26. mai. Dersom partene ikke kommer til enighet hos Riksmekleren, blir det streik fra arbeidstidens begynnelse den 27. mai.

FOs fane på Youngstorget (Foto: Daniel Charles Hextall / FO)