Bred front mot omstridt strømprising

NBBL går sammen med 15 andre interesseorganisasjoner og ber regjeringen skrote forslag til ny nettleie.
Sammen med 15 andre organisasjoner ber NBBL om et nytt omforent nettleieforslag.

I februar i år la Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE) frem forslag til hvordan strømnettleien skal prises i fremtiden. I et felles brev tar NBBL kraftig til motmæle mot det omdiskuterte forslaget.

– NVE går i helt feil retning når prising av forbruk får vesentlig mindre betydning. Det vil gjøre det mindre lønnsomt for boligeiere å oppgradere til energi- og klimavennlig løsninger. En slik prising vil straffe forbrukere som ønsker å satse på energisparing og egenproduksjon av energi, kommenterer Bård Folke Fredriksen, administrerende direktør i NBBL.

Straffer dem med lavt strømforbruk

Forslaget innebærer blant annet at nettleien beregnes etter hvor mye strøm man bruker på én gang og ikke etter det totale forbruket. NBBL har hele veien vært tydelig på at forslaget er i strid med politiske ambisjoner om energisparing og målet om nullutslippssamfunnet.

– Forslaget kan slå svært uheldig ut for beboere i borettslag og sameier. Forslaget er ment å belønne de som jevner ut strømbruken, men vil straffe de som har dårligst forutsetninger og mulighet til å flytte forbruket. Dette er gjerne folk i leiligheter i borettslag og sameier som allerede bor miljøvennlig og bruker lite strøm, påpeker Fredriksen.

Brevet ble sendt til olje-og energiminister Tina Bru og energikomiteen på Stortinget. Organisasjonene bak brevet er NBBL, OBOS, Huseiernes Landsforbund, Forbrukerrådet, Naturvernforbundet, Zero, Bellona, WWF Verdens naturfond, Norsk elbilforening, Norges Automobil-Forbund, Nelfo, Norsk Varmepumpeforening, Byggevareindustrien, Elektroforeningen, Solenergiklyngen og Norsk solenergiforening.