Boligbyggingen i Oslo må økes – det er også et politisk ansvar

På landsbasis bygges det boliger i et tempo som er brukbart tilpasset befolkningsveksten, men i Oslo og andre pressområder må boligbyggingen økes for å stagge prisveksten. – Skal utviklingen snus må det være flere byggeklare tomter. Det er et politisk ansvar. De som står uten bolig, for eksempel unge voksne og skilte familier, betaler regningen, sier adm. direktør Bård Folke Fredriksen i NBBL.
– Boligbyggingen i Oslo må økes kraftig i årene fremover om prisveksten skal stagges, sier Bård Folke Fredriksen, adm. direktør i Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL). Foto: Nadia Frantsen

Ferske tall fra SSB viser at det ble ferdigstilt 29.164 boliger på landsbasis i 2020. Det er en liten nedgang i boligbyggingen fra i fjor.

– Boligbyggingen er stabil på landsbasis, men i Oslo er situasjonen dramatisk. I hovedstaden ble det kun ferdigstilt 2.965 boliger i 2020. Tilbudet av boliger er for lite i forhold til antall kjøpere. Derfor skyter boligprisene rett opp. Boligbyggingen i Oslo må økes kraftig i årene fremover om prisveksten skal stagges, sier Fredriksen.

Fundamental ubalanse i Oslo

Etter finanskrisen var det i mange år en ubalanse mellom boligbyggingen og befolkningsveksten på landsbasis. Det bidro til ekstra press på boligprisene i mange byer.

– De siste fem-seks årene har heldigvis boligbyggingen økt betydelig på landsbasis samtidig har befolkningsveksten avtatt, sier Fredriksen.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.nbbl.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.