Blomstrende samarbeidsavtale signert

Vi arbeider så godt sammen om å få fram kvaliteten til norske blomster og planter ut til forbruker, at det å inngå en samarbeidsavtale mellom Gartnerforbundet og Stiftelsen Norsk Mat har vært en ren fornøyelse, sier Katrine Røed Meberg og Nina Sundqvist samstemte og smørblide.
Samarbeidsavtale mellom Gartnerforbundet og Stiftelsen Norsk Mat er signert. F.v. Generalsekretær i Garterforbundet Katrine Røed Meberg og adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sunqvist. Foto: Stiftelsen Norsk Mat.

- I to år har opprinnelsesmerket Nyt Norge vært mulig å bruke for norske gartnerier, og det har vært en stor suksess. Forbrukerne setter pris på å lett finne feiende, frodige og flotte norskproduserte planter enten det er i blomsterbutikker, matbutikker, kiosker eller hagesentre. Med 600 blomster og planter har denne kategorien på kort tid klart å bli den tredje største kategorien vi har i Nyt Norge. Det vitner om at forbrukeren gjerne vil kjøpe norsk når de kan og dermed støtte norske arbeidsplasser, sier Nina Sundqvist, adm.dir i Stiftelsen Norsk Mat.

- Samarbeidet med Stiftelsen Norsk Mat er av stor verdi for norske gartnere – både de som produserer mat, og de som produserer planter til pryd og glede. KSL som kvalitetssystem er et flott verktøy for å få en oversikt over de regler våre produsenter er underlagt, og det å ha et godt og transparent kvalitetssystem på norsk er en stor fordel for alle grøntprodusenter. Norsk planteproduksjon holder høy kvalitet og vi har all grunn til å være stolte poengterer generalsekretæren i Gartnerforbundet, Katrine Røed Meberg.

350 gartnerier er medlem i Gartnerforbundet – et antall som rommer fra de aller største gartneriene i Norge til de ganske små med få ansatte. Grøntnæringen omsetter for omtrent 20 % av jordbrukets totalomsetning i Norge. Av 5000 Nyt Norge-produkter utgjør 600 blomster og planter pr 1.okt 2022. Forbrukerkjennskapen til Nyt Norge er 94 %.