Blindeforbundet vil ha forbud mot fyrverkeri

– Dette er nødvendig for å hindre øyeskader, sier forbundsleder Terje André Olsen. Flere organisasjoner, fagpersoner og andre stiller seg bak forslaget.

FORBUD: Blindeforbundet vil ha forbud mot å skyte opp fyrverkeri i privat regi. Bildet må kun benyttes etter samtykke med NTB. Foto: Frank Brdoch/Shutterstock/NTB

Blindeforbundet er svært bekymret over at mange hvert år skader øynene og synet etter oppskyting av fyrverkeri. Organisasjonen krever at det innføres forbud mot å skyte opp fyrverkeri i privat regi. Det besluttet landsmøtet i høst.

Vernebriller ikke nok

– De siste ti årene har mer enn 100 personer fått øyeskade på grunn av fyrverkeri. Til tross for tiltak med økt fokus på bruk av vernebriller, forekommer det fortsatt mange skader, sier leder i Blindeforbundet Terje André Olsen.

I en undersøkelse Ipsos gjennomførte for Blindeforbundet i fjor, kommer det fram at én av fem ikke har brukt vernebriller ved oppskyting av fyrverkeri de to siste årene.

På nyttårsaften og natt til første nyttårsdag 2021 pådro ti personer seg øyeskader etter fyrverkerioppskytning.

Mange vil ha forbud mot salg

I samme undersøkelse sier 44 prosent av befolkningen at de mener det bør være forbud mot salg av fyrverkeri til private.

Hver fjerde spurte mener at reglene bør strammes inn, og det er under 30 prosent som mener reglene for salg av fyrverkeri til private skal være som de er i dag. I gruppen over 60 år sier hele tre av fem at fyrverkeri ikke bør selges til private.

Her er oversikt over organisasjoner, fagpersoner, politiske partier og andre som stiller seg bak forslaget.

Kommunikasjonssjef i Blindeforbundet Mia Jacobsen
Tlf: +47 23 21 50 45 / +47 958 74 292

Kommunikasjonsrådgiver i Blindeforbundet Hilde Greve Mo
Tlf: +47 23 21 50 40/+47 913 87 778

Forbundsleder Terje André Olsen. Foto: Tom Egil Jensen

Fersk undersøkelse: 8 av 10 kaster mat fordi holdbarhetsdatoen er uleselig. Det vil Blindeforbundet få en slutt på!15.6.2022 13:24:33 CEST | Pressemelding

I Norge ble det kastet omtrent 85 kilo spiselig mat per innbygger i 2020. En fersk, landsrepresentativ undersøkelse utført av Opinion på vegne av Norges Blindeforbund viser at så mange som 8 av 10 kaster mat som man kanskje kunne brukt, som følge av uleselig holdbarhetsdato eller annen uleselig informasjon. En undersøkelse gjort i fjor viser at 1/3 av befolkningen lar være å kjøpe et produkt på grunn av utilgjengelig informasjon.

Førerhundens dag 2022: Førerhund er en viktig hjelper på reise, men strekkmetall er farlig for poter26.4.2022 18:22:39 CEST | Pressemelding

Onsdag 27. april, er det den internasjonale førerhunddagen. I år ønsker Norges Blindeforbund å belyse hvordan førerhunden gjør det enklere for landets ca. 300 førerhundbrukere å leve vanlige, aktive liv og reise på lik linje med alle andre, men samtidig vise ulike utfordringer noen møter. Strekkmetall, eller SKREKKmetall som vi har døpt det, er en av de.