Klarna

Black Week og Cyber Monday økte med 22 prosent 

Del
Netthandelen i løpet av de siste åtte dagene med Black Week og Cyber Monday økte med hele 22 prosent fra i fjor. Det viser fersk omsetningsstatistikk fra mer enn 13 000 norske nettbutikker som benytter seg av Klarna.

Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger.

–  Vi vet fra våre undersøkelser at de viktigste fordelene nordmenn ser med netthandel er at de oppfatter at prisene her er lavere, og det er lettere å sammenligne priser. Med de økte levekostnadene mange opplever om dagen, er det sånn sett logisk at netthandelen øker den ene uken i året hvor flest produkter er på salg, og innkjøp av julegaver for alvor er i gang, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.   

Prisbevisste nordmenn på julegavehandel

Ifølge en representativ undersøkelse* Klarna har foretatt, var det faktisk flere som skulle handle til andre enn som skal handle til seg selv i løpet av Black Week (75 mot 65 prosent). 77 % oppgir også at de i år oftere vil sammenligne priser mellom forskjellige butikker før de handler.

– Vi ser at kategoriene som har vært handlet mest i Black Week, sammenlignet med en gjennomsnittsdag, er elektronikk, sport og fritid og helse og skjønnhet. Dette er klassiske julegavekategorier og tyder på at enda flere prisbevisste nordmenn i år har gjort en større andel av sin julehandel på nett i løpet av tilbudsuken, sier Elvestad.

Helgen etter Black Friday vokste mest 

Netthandelen gjennom Klarna på Cyber Monday alene gikk opp med 22 prosent, sammenlignet med fjoråret. Det var også på denne dagen de samme tre kategoriene som i Black Week forøvrig, som skilte seg ut som de mest populære.

– Handlemønsteret i årets Black Week-uke ligner det vi hadde i fjor, men har endret seg noe fra de foregående årene. Mens vi tidligere så at dagene før selve Black Friday økte mer enn denne, har det de to siste årene vært den etterfølgende helgen som har vokst mest. Black Friday er imidlertid fremdeles den klart største netthandelsdagen i løpet av året. Den er rundt tre ganger så stor som en gjennomsnittsdag i Black Week ellers, sier Klarna Norges markedsdirektør.

Hele 63 prosent av kjøpene i Black Week, inklusive Cyber Monday, ble foretatt av kvinner. Mest handlet de i aldersgruppen 25-40 år (46 %) etterfulgt av 41-56 år (37 %), 18-24 år (9 %) og de over 57 år (8 %.)

Registrerte 42 prosent flere tilbud enn i fjor

Prisguiden.no, som er en del av Klarna, har gjennom hele Black Week registrert 42 prosent flere tilbud enn i samme periode enn i fjor. Et tilbud er hos dem en pris på en vare som har gått betraktelig ned i forhold til laveste markedspris over tid.

– Det store bildet er at det har vært mange gode rabatter i løpet av Black Week i år enn i fjor, men selv om det er tilbud på enkelte produkter, er det selvsagt ikke slik at alt har vært billigere. Det lønner seg derfor alltid å prissammenligne. Det ser vi at nordmenn har gjort mer enn noensinne den siste drøye uken, sier daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen-Perez.

Priseksperten har også et tips til de som ikke har funnet julegavene de har vært ute etter til en pris de var fornøyde med i løpet av Black Week.

– Prisene på en rekke produkter – som TV-er, hodetelefoner/ ørepropper og mobiltelefoner gikk også, ifølge vår statistikk – i gjennomsnitt for produktgruppene – ned fra november til desember i fjor.

Netthandelsutviklingen Black Week og Cyber Monday 2022

  • Mandag: +17
  • Tirsdag: + 26 %
  • Onsdag: +23 %
  • Torsdag: + 17 %
  • Black Friday: + 18 %
  • Lørdag: +30 %
  • Søndag: + 29 %
  • Cyber Monday: + 22 %
  • Mandag 21. november- mandag 28.november: + 22 %

* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Last ned bilde
Daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen Perez.
Daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen Perez.
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye