Black Friday: I natt økte netthandelen med 982 prosent
Da klokken passerte tolv i natt, økte den norske netthandelen med hele 982 prosent sammenlignet med en vanlig dag. Elektronikk var den store salgsvinneren. Så langt har Black Week-salget på nett økt med 9 prosent fra i fjor.

– Selv om fjorårets Black Week på mange måter var spesielt, med strenge koronatiltak og økt bruk av nettet til julehandelen, er det tydelig at også i en mer normal situasjon som vi har i år, så foretrekker flere å handle på nett. Prisbevisste nordmenn benytter i økende grad muligheten i Black Week for å gjøre et godt kjøp, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mer enn 12 000 norske nettbutikker som bruker Klarnas betalings- og shoppingtjenester er grunnlaget for den unike salgsstatistikken. Nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom dem.
Tradisjon tro la flere nettbutikker ut mange av sine beste tilbud natt til Black Friday. Det medførte at hele 982 prosent flere enn en gjennomsnittsdag netthandlet med Klarna i timen mellom midnatt og klokken 01. Det er på samme nivået som under fjorårets Black Friday, som var den enkeltdagen med høyest omsetning gjennom Klarnas betalingsløsninger i Norge noensinne.
Kategoriene som vokste mest den første timen av årets Black Friday, sammenlignet med en vanlig handledag, var elektronikk.
Mest netthandel i Oslo, minst i Agder
Klarnas salgsstatistikk fra Black Week viser også at trenden med at Black Friday-salget i økende grad har blitt til en hel Black Week-uke med tilbud, forsterkes:
- Fra og med mandag 22. november til og med torsdag 25 november, økte netthandelssalget med 9 prosent fra den samme perioden i fjor.
- Innbyggerne i Oslo har i løpet av disse fire dagene per innbygger handlet 11 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Minst har de handlet i Agder. Der handlet gjennomsnittsinnbyggeren 14 prosent under landsgjennomsnittet.
- Kategoriene som har vokst mest, som andel av det totale salget sammenlignet med en gjennomsnittsdag, er barneprodukter, elektronikk og helse og skjønnhet.
- Kvinner sto for 64 prosent av kjøpene som ble gjort gjennom Klarna disse fire dagene.
- Aldersgruppene som har handlet mest er de mellom 25 og 40 år (44 %) etterfulgt av 41-56 år (36 %), 57+ år (13 %) og 18-24 år (7 %).
– De siste årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene i økende grad har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Mye tyder på at dette er en tendens som fortsetter i år. Samtidig er det verdt å merke seg at Black Friday i fjor fremdeles var rundt tre ganger så stor som gjennomsnittet av de andre dagene i Black Week, sier Elvestad.
Flere som handler på nett har planlagt og forventer lavere priser i Black Week
Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har foretatt oppgir nærmere halvparten (46 %) at de planlegger å handle i løpet av Black Week. Like mange som i fjor (64 %) sier de skal gjøre det meste av denne handlingen på nett.
Mens hele 52 prosent av de som skal handle på nett vet hva de skal kjøpe i løpet av Black Week-uken, er det tilsvarende tallet blant de som foretrekker fysisk butikk 28 prosent.
– Vi ser et tydelig mønster der gruppen som oppgir de skal handle mest på nett både planlegger og budsjetterer innkjøpene sine i større grad enn de som gjør det meste av handlingen sin i fysisk butikk. Dette er også bevisste forbrukere som stiller enda større krav til at butikkene faktisk har lavere priser. Får de ikke gode nok priser, så kjøper de ikke, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Deler fortløpende innsikt om Black Week-salget nasjonalt og regionalt
Klarna vil i løpet av Black Week-uken jevnlig dele innsikt rundt salgsutviklingen i Norge og en rekke andre land. På nettsiden https://insights.klarna.com/black-friday-cyber-monday/ får du også blant annet en fylkesoversikt over salget, og mye annen aktuell innsikt om nordmenns handlevaner denne uken.
Black Week- fylkesshoppetoppen netthandel
Fylke |
Shoppingindeks per innbygger* |
Oslo |
111 |
Viken |
104 |
Trøndelag |
103 |
Møre og Romsdal |
102 |
Vestland |
102 |
Troms og Finnmark |
98 |
Nordland |
97 |
Rogaland |
93 |
Vestfold og Telemark |
93 |
Innlandet |
88 |
Agder |
86 |
*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 22. november-25 november 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder





Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 400 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Med mer enn 5000 ansatte og et aktivt tjenestetilbud i 45 land, er Klarna idag en av de høyest verdsatte ikke noterte fintech-selskapene i verden med en verdivurdering på 45,6 milliarder dollar. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarna lanserer digital lommebok for medlems- og lojalitetskort i egen app22.6.2022 07:01:00 CEST | Pressemelding
Hver nordmann over 18 år har i snitt hele fire lojalitetskort. I dag lanserte Klarna en løsning hvor du enkelt kan lagre alle lojalitets- og medlemskort i appen deres.
3 av 10 nordmenn har blitt lurt ved netthandel det siste året13.6.2022 07:29:33 CEST | Pressemelding
Rundt 300 000 nordmenn har blitt lurt av en falsk nettbutikk i løpet av det siste året. Mange har også mottatt ødelagte produkter, eller ikke fått varen de har bestilt på nett. Samtidig sier 1 av 5 at de ikke er sikre på å få hjelp om det oppstår problemer.
1 av 3 uten full kontroll: Klarna med nytt digitalt verktøy for shoppingoversikt23.5.2022 07:02:05 CEST | Pressemelding
Selv om flere nordmenn mener de har bedre kontroll på egen økonomi enn i alle andre land, mangler allikevel 1 av 3 full oversikt over eget forbruk.
Klarna passerer 150 millioner kunder: Feirer med globale tilbud i tre dager19.5.2022 13:10:27 CEST | Pressemelding
For å feire at Klarna har passert 150 millioner kunder og 400 000 butikkpartnere globalt, annonserer de nå en tre dagers tilbudsperiode, Dream Deal Days, i samarbeid med noen av verdens mest kjente merkevarer.
Klarna lanserer Virtual Shopping for å gi kundeopplevelsen i fysisk butikk på nett12.5.2022 14:00:46 CEST | Pressemelding
Klarna annonserte i dag lanseringen av sitt nye Virtual Shopping-tilbud i 18 land, inklusive Norge. Nå blir det enkelt for deres mer enn 400 000 tilknyttede butikker over hele verden å ta det beste fra fysiske butikker inn i sine nettbutikker. Allerede fra start har mer enn 300 merkevarer, som Levi’s og Hugo Boss, gått live med den nye tjenesten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom