Black Friday ble tidens norske netthandelsdag
Så langt har Black Week-salget ifølge statistikk fra Klarna økt med hele 42 prosent.
– Årets Black Friday-salg blant våre mer enn 7100 norske nettbutikker startet litt tregere enn fjoråret, men tok seg kraftig opp utover dagen og kvelden. Dette er den største handledagen på nett i Norge noensinne. Samtidig var veksten klart større tidligere i uken. Det viser at Black Friday i økende grad har blitt til Black Week, hvor tilbudene spres over en hel uke, ikke bare en dag, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel går gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger. Salgsstatistikken herfra viser at Black Week så langt, inklusive Black Friday, har vokst med hele 42 prosent.
Prisjakt: Den desidert billigste dagen å handle på
– Gårsdagen befestet seg som den desidert billigste dagen å handle for nordmenn. Antall varer som gikk ned i pris var flere enn i fjor, og det gjennomsnittlige rabattnivået er det høyeste vi har målt noen gang på Black Friday. Og Black Week sett under ett har vært et eventyr for norske nettbutikker – søkeaktiviteten er nesten doblet siden i fjor, sier daglig leder Are Vittersø hos prissammenligningstjenesten Prisjakt.
iPhone 11 den store netthandelsvinneren
Ifølge Prisjakts daglige leder ble iPhone 11 den store netthandelsvinneren hos dem. Lego-produkter var det som gikk mest opp i pris. Prisbildet på alle varene som selges i de mer enn 2500 nettbutikkene de overvåker, hadde en gjennomsnittlig prisnedgang på 3,15 prosent. Samtidig var flere enkeltvarer satt ned med 10 prosent eller mer.
– Prisbildet var omtrent som forventet på en slik dag: Flere enkeltprodukter på salg enn i fjor. Men også andelen som ble satt opp i pris var høyere, så det gjaldt å holde tunga rett i munnen i rabattjungelen, sier Are Vittersø.
Høyest vekst i Oslo og Viken så langt i Black Week
Ifølge Klarnas statistikk er det så langt i Black Week Oslo og Viken som har hatt den høyeste veksten blant de norske fylkene. Her har netthandelsveksten vært på henholdsvis 56 og 52 prosent så langt. Lavest har den vært i Rogaland og Møre og Romsdal.
– Det at Oslo, som har den høyeste tettheten av fysiske butikker i Norge, har hatt en vekst som er høyest i Norge i løpet av Black Week så langt skyldes nok blant annet koronapandemien, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Blant produktkategoriene som hadde den kraftigste veksten, sammenlignet med en vanlig gjennomsnittsdag, var elektronikk , smykker og accessories (som vesker, lommebøker og lignende) og sminke og skjønnhet.
Andre fakta fra Black Week/ Black Friday:
- Kvinner har stått for 76 prosent av kjøpene i Black Week (Klarna)
- Hver femte vare, som Prisjakt overvåker i de samme butikkene, gikk opp i pris i går. Lego-produkter var kategorien med desidert flest prisøkninger (Prisjakt)
- Aldersgruppen som har handlet mest i Black Week har vært de mellom 26 og 35 år. De har stått for 28 prosent av kjøpene. (Klarna)
- Antallet produkter med rabatt over 10 prosent var flere enn i 2019, og den gjennomsnittlige prisnedgangen på disse (22,6 prosent) var høyere enn i fjor. (Prisjakt)
- Den mest populære tiden å handle på i Black Week har vært klokken 21 (Klarna)
- Gårsdagens kategorivinnere, med flest klikk til butikk: Hodetelefoner, mobiltelefoner, TV, løpesko, monitorer og utejakker. (Prisjakt)
Her er fylkene hvor Black Week handelen så langt har vokst mest*:
Norge |
42% |
Oslo |
56% |
Viken |
52% |
Vestfold og Telemark |
44% |
Vestland |
41% |
Innlandet |
38% |
Trøndelag |
35% |
Agder |
31% |
Troms og Finnmark |
30% |
Nordland |
27% |
Rogaland |
26% |
Møre og Romsdal |
23% |
*Økning i salgsvolum fra første mandag-fredag i Black Week 2019 til mandag-fredag i Black Week 2020. Salg gjennom Klarnas betalingsløsninger.
Om Prisjakt
Prisjakt er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt over to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Tjenesten har over 4 270 000 priser på 535 000 produkter fra 2554 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Kontakter
Prisjakt.no: Are Vittersø, 402 21 792 / are.vitterso@prisjakt.no
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom