Black Friday ble tidenes største norske netthandelsdag

Netthandelen gjennom Klarnas betalingssystemer økte med hele 17 prosent på Black Friday fra samme dag i fjor. Det gjør gårsdagen til den største netthandelsdagen hos dem noensinne.

– Netthandelen startet allerede bra den første timen natt til Black Friday og tok seg deretter jevnt opp gjennom hele dagen, før den økte kraftig den siste timen før midnatt. Det er den største netthandelsdagen for oss noensinne, og viser med all tydelighet at flere nordmenn ønsker å gjøre unna handlingen sin på nett – inklusive julehandelen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Omsetningsstatistikken fra Klarna er basert på mer enn 12 000 norske nettbutikker som benytter seg av betalings- og shoppingløsningen. Nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.

• De mest populære varekategoriene å handle, sammenlignet med årsgjennomsnittet, var barneprodukter, helse og skjønnhet og elektronikk.
  • De fleste kjøpene på Black Friday sto kvinner for (63 %.)
  • Aldersgruppene som sto for den største andelen av kjøpene var: 25-40 år (44 %). Deretter følger 41-56 år (36 %), 57+ år (13 %) og 18-24 år (7 %.)

Black Week-uken har økt 12 prosent så langt

Klarnas tall viser også at omsetningen for hele Black Week-uken så langt (fra mandag til og med Black Friday) har økt med 12 prosent, sammenlignet med fjoråret:

• Innbyggerne i Oslo har i løpet av disse fem dagene per innbygger handlet 12 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Minst har de handlet i Innlandet og Agder. Her handlet gjennomsnittsinnbyggeren 14 prosent under landsgjennomsnittet.
  • Sammenlignet med en vanlig dag har salget økt mest i Rogaland, Vestland og Agder.

– De siste par årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene også har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Når Black Friday nå øker mer enn dagene tidligere i uken har det sannsynligvis sammenheng med hvordan nettbutikkene innretter tilbudene sine, sier Elvestad.

– Lettere å orientere seg i jungelen av tilbud med netthandel

Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har fått utført oppgir hele 2 av 3 nordmenn at de også planla å handle til andre, typisk julegaver, i løpet av Black Friday-uken. I gjennomsnitt planla de å utføre 15 prosent av sin totale julehandel i løpet av tilbudsuken – på nett eller i fysisk butikk.

Elvestad tror at noe av grunnen til den fortsatte økningen i netthandelen i Black Week både skyldes at flere nordmenn i løpet av pandemiperioden har begynt å handle mer på nettet, og at nettet er godt egnet til å orientere seg i jungelen av mer eller mindre gode tilbud.

– Fra våre undersøkelser vet vi at de fleste nordmenn er opptatt av å gjøre best mulige kjøp – om det er på nett eller i fysisk butikk. Spesielt i tilbudsperioder, hvor det kan være vanskelig å få oversikt over tilbudene, er det mange som bruker nettet – både for å orientere seg, og kunne gjøre gode bevisste valg. Innfrir ikke forventningene, blir det ikke noe handel, sier Klarnas markedsdirektør.

Med mer enn 5000 medarbeidere i hele 19 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 250 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.

Footway Group og Klarna inngår et langvarig marketing-partnerskap for økt vekst11.1.2022 08:02:00 CET | Pressemelding

I dag annonserte Klarna og Footway Group et omfattende og langvarig partnerskap for å øke veksten for Footway Groups merkevarer globalt. Partnerskapet inneholder en omfattende bruk av Klarnas brede tilbud av marketing-tjenester samt innføring av Klarnas fleksible betalingsløsninger i 10 nye markeder utenfor Norden. Partnerskapet er sentralt for vekststrategiene til både Footway Group og Klarna.