Black Friday ble tidenes største norske netthandelsdag
– Netthandelen startet allerede bra den første timen natt til Black Friday og tok seg deretter jevnt opp gjennom hele dagen, før den økte kraftig den siste timen før midnatt. Det er den største netthandelsdagen for oss noensinne, og viser med all tydelighet at flere nordmenn ønsker å gjøre unna handlingen sin på nett – inklusive julehandelen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Omsetningsstatistikken fra Klarna er basert på mer enn 12 000 norske nettbutikker som benytter seg av betalings- og shoppingløsningen. Nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.
- De mest populære varekategoriene å handle, sammenlignet med årsgjennomsnittet, var barneprodukter, helse og skjønnhet og elektronikk.
- De fleste kjøpene på Black Friday sto kvinner for (63 %.)
- Aldersgruppene som sto for den største andelen av kjøpene var: 25-40 år (44 %). Deretter følger 41-56 år (36 %), 57+ år (13 %) og 18-24 år (7 %.)
Black Week-uken har økt 12 prosent så langt
Klarnas tall viser også at omsetningen for hele Black Week-uken så langt (fra mandag til og med Black Friday) har økt med 12 prosent, sammenlignet med fjoråret:
- Innbyggerne i Oslo har i løpet av disse fem dagene per innbygger handlet 12 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Minst har de handlet i Innlandet og Agder. Her handlet gjennomsnittsinnbyggeren 14 prosent under landsgjennomsnittet.
- Sammenlignet med en vanlig dag har salget økt mest i Rogaland, Vestland og Agder.
– De siste par årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene også har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Når Black Friday nå øker mer enn dagene tidligere i uken har det sannsynligvis sammenheng med hvordan nettbutikkene innretter tilbudene sine, sier Elvestad.
– Lettere å orientere seg i jungelen av tilbud med netthandel
Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har fått utført oppgir hele 2 av 3 nordmenn at de også planla å handle til andre, typisk julegaver, i løpet av Black Friday-uken. I gjennomsnitt planla de å utføre 15 prosent av sin totale julehandel i løpet av tilbudsuken – på nett eller i fysisk butikk.
Elvestad tror at noe av grunnen til den fortsatte økningen i netthandelen i Black Week både skyldes at flere nordmenn i løpet av pandemiperioden har begynt å handle mer på nettet, og at nettet er godt egnet til å orientere seg i jungelen av mer eller mindre gode tilbud.
– Fra våre undersøkelser vet vi at de fleste nordmenn er opptatt av å gjøre best mulige kjøp – om det er på nett eller i fysisk butikk. Spesielt i tilbudsperioder, hvor det kan være vanskelig å få oversikt over tilbudene, er det mange som bruker nettet – både for å orientere seg, og kunne gjøre gode bevisste valg. Innfrir ikke forventningene, blir det ikke noe handel, sier Klarnas markedsdirektør.
Klarna vil jevnlig dele indeksert salgsstatistikk om den regionale salgsutviklingen i Norge og annen innsikt om nordmenns handlemønster under tilbudsuken på:https://insights.klarna.com/black-friday-cyber-monday/
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom