Klarna

Black Friday ble den største netthandelsdagen i Norge noensinne

Del
Aldri før har det blitt netthandlet så mye gjennom Klarna på en dag i Norge som det ble gjort på gårsdagens Black Friday. Salget økte med hele 18 prosent fra den forrige rekorden - som ble satt på samme dag i fjor.

Antall tilbud økte også kraftig sammenlignet med fjoråret. Kategoriene med flest gode kjøp var ifølge Prisguiden.no sportsklokker, ryggsekker og bærbare pc-er.

– Allerede den første timen etter midnatt på Black Friday hadde vi flere som netthandlet enn i fjor. Det tok seg opp gjennom hele dagen og økte kraftig den siste timen før midnatt i går. Det er helt tydelig at prisbevisste nordmenn i år har lagt en større andel av førjulshandelen til denne tilbudsuken. Oversikten over antall tilbud tyder også på at det har vært flere gode kjøp i år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Omsetningsstatistikken fra Klarna er basert på mer enn 13 000 norske nettbutikker som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.

Denne statistikken viser at så langt i Black Week, fra mandag 21. november til og med Black Friday, har netthandelen økt med 20 prosent fra den samme perioden i fjor. Black Friday er fremdeles rundt tre ganger så stor som gjennomsnittsdagen i Black Week for øvrig.

Her er noen av de andre resultatene fra rekorddagen for netthandelen i går:

  • De kategoriene som var mest populære å netthandle, sammenlignet med en gjennomsnittsdag, var elektronikk, sport og fritid og helse og skjønnhet.
  • Tall fra prissammenligningstjenesten Prisguiden.no, som er en del av Klarna, viser at det var 42 prosent flere produkter på tilbud enn i fjor.
  • Kategoriene med flest gode kjøp var ifølge Prisguiden.no pulsklokker/ sportsklokker, ryggsekker og bærbare PC-er.
  • Hele 63 prosent av kjøpene på Black Friday ble gjennomført av kvinner.
  • Aldersgruppen som handlet mest, var de mellom 25 og 40 år (47 %). Deretter følger 41-56 år (35 %) 18-24 år (10 %) og de over 57 år (8 %).
  • På Black Friday netthandlet de mest per innbygger i Oslo (14 prosent over landsgjennomsnittet) Deretter følger Vestland (åtte prosent over landsgjennomsnittet.) Minst handlet de i Innlandet (18 prosent under gjennomsnittet) og Troms og Finnmark (11 prosent under landsgjennomsnittet.) 

Flere sammenlignet priser enn noensinne

– Årets Black Friday var tidenes beste i Prisguidens 24 år lange historie. Vi hadde en økning i klikk fra i fjor på hele 18 prosent. En analyse vi har foretatt viser også at nordmenn i år klikket mer på produkter under 3000 kroner enn over - sammenlignet med i fjor. Det viser at vi sammenligner priser mer enn noen gang, og er mer opptatte av å shoppe smart enn i fjor, sier daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen Perez. 

Black Friday 10 ganger større enn en gjennomsnittlig handledag

Av de 92 prosent av nordmenn som oppgir de skal kjøpe julegaver i år, oppgir hele 76 prosent at de skal forsøke å gjøre dette billigere enn i fjor. *

– Mye av økningen vi har sett i år kommer i en periode hvor mange nordmenn har fått økt sine faste utgifter ganske betraktelig. Vår innsikt viser at nettopp muligheten til å finne de laveste prisene og sammenligne priser er det nordmenn flest synes er enklere på nett. Når tilbudene i Black Week i tillegg er gode nok og nordmenn er mer prisbevisste på lenge, er det logisk at netthandelen øker i akkurat denne perioden, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Disse fylkene handlet mest på nett på Black Friday 2022

Fylke

Shoppingindeks, per innbygger**

Favorittkategori***

Oslo

114

Helse og skjønnhet

Vestland

108

Underholdning

Møre og Romsdal

104

Hus og hage

Trøndelag

102

Sport og fritid

Rogaland

100

Barneprodukter

Viken

100

Barneprodukter

Nordland

96

Elektronikk

Vestfold og Telemark

91

Hus og hage

Agder

89

Elektronikk

Troms og Finnmark

89

Elektronikk

Innlandet

82

Underholdning

Topp 10 kategorier med flest gode kjøp****

  1. Pulsklokke og sportsklokke
  2. Ryggsekk
  3. Bærbar PC
  4. TV
  5. Smartklokke
  6. Joggesko og løpesko
  7. Vintersko
  8. Robotstøvsuger
  9. Kjøkkenmaskin
  10. PC-skjerm

* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.

** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna på Black Friday. Et høyere eller lavere tall viser om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.

**** Prisguiden.no. Basert på Prisguidens innsiktsalgoritme basert på et utvalg av de 250 mest populære produktene i de 25 mest populære kategoriene på Black Friday. Metoden benytter seg av deres prishistorikk siste 90 dager.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Thomas Elvestad, markedsdirektør, Klarna Norge
Thomas Elvestad, markedsdirektør, Klarna Norge
Last ned bilde
Erik Andreassen-Perez, daglig leder Prisguiden.no
Erik Andreassen-Perez, daglig leder Prisguiden.no
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye