Black Friday ble den største netthandelsdagen i Norge noensinne
Aldri før har det blitt netthandlet så mye gjennom Klarna på en dag i Norge som det ble gjort på gårsdagens Black Friday. Salget økte med hele 18 prosent fra den forrige rekorden - som ble satt på samme dag i fjor.

Antall tilbud økte også kraftig sammenlignet med fjoråret. Kategoriene med flest gode kjøp var ifølge Prisguiden.no sportsklokker, ryggsekker og bærbare pc-er.
– Allerede den første timen etter midnatt på Black Friday hadde vi flere som netthandlet enn i fjor. Det tok seg opp gjennom hele dagen og økte kraftig den siste timen før midnatt i går. Det er helt tydelig at prisbevisste nordmenn i år har lagt en større andel av førjulshandelen til denne tilbudsuken. Oversikten over antall tilbud tyder også på at det har vært flere gode kjøp i år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Omsetningsstatistikken fra Klarna er basert på mer enn 13 000 norske nettbutikker som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.
Denne statistikken viser at så langt i Black Week, fra mandag 21. november til og med Black Friday, har netthandelen økt med 20 prosent fra den samme perioden i fjor. Black Friday er fremdeles rundt tre ganger så stor som gjennomsnittsdagen i Black Week for øvrig.
Her er noen av de andre resultatene fra rekorddagen for netthandelen i går:
- De kategoriene som var mest populære å netthandle, sammenlignet med en gjennomsnittsdag, var elektronikk, sport og fritid og helse og skjønnhet.
- Tall fra prissammenligningstjenesten Prisguiden.no, som er en del av Klarna, viser at det var 42 prosent flere produkter på tilbud enn i fjor.
- Kategoriene med flest gode kjøp var ifølge Prisguiden.no pulsklokker/ sportsklokker, ryggsekker og bærbare PC-er.
- Hele 63 prosent av kjøpene på Black Friday ble gjennomført av kvinner.
- Aldersgruppen som handlet mest, var de mellom 25 og 40 år (47 %). Deretter følger 41-56 år (35 %) 18-24 år (10 %) og de over 57 år (8 %).
- På Black Friday netthandlet de mest per innbygger i Oslo (14 prosent over landsgjennomsnittet) Deretter følger Vestland (åtte prosent over landsgjennomsnittet.) Minst handlet de i Innlandet (18 prosent under gjennomsnittet) og Troms og Finnmark (11 prosent under landsgjennomsnittet.)
Flere sammenlignet priser enn noensinne
– Årets Black Friday var tidenes beste i Prisguidens 24 år lange historie. Vi hadde en økning i klikk fra i fjor på hele 18 prosent. En analyse vi har foretatt viser også at nordmenn i år klikket mer på produkter under 3000 kroner enn over - sammenlignet med i fjor. Det viser at vi sammenligner priser mer enn noen gang, og er mer opptatte av å shoppe smart enn i fjor, sier daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen Perez.
Black Friday 10 ganger større enn en gjennomsnittlig handledag
Av de 92 prosent av nordmenn som oppgir de skal kjøpe julegaver i år, oppgir hele 76 prosent at de skal forsøke å gjøre dette billigere enn i fjor. *
– Mye av økningen vi har sett i år kommer i en periode hvor mange nordmenn har fått økt sine faste utgifter ganske betraktelig. Vår innsikt viser at nettopp muligheten til å finne de laveste prisene og sammenligne priser er det nordmenn flest synes er enklere på nett. Når tilbudene i Black Week i tillegg er gode nok og nordmenn er mer prisbevisste på lenge, er det logisk at netthandelen øker i akkurat denne perioden, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Disse fylkene handlet mest på nett på Black Friday 2022
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Favorittkategori*** |
Oslo |
114 |
Helse og skjønnhet |
Vestland |
108 |
Underholdning |
Møre og Romsdal |
104 |
Hus og hage |
Trøndelag |
102 |
Sport og fritid |
Rogaland |
100 |
Barneprodukter |
Viken |
100 |
Barneprodukter |
Nordland |
96 |
Elektronikk |
Vestfold og Telemark |
91 |
Hus og hage |
Agder |
89 |
Elektronikk |
Troms og Finnmark |
89 |
Elektronikk |
Innlandet |
82 |
Underholdning |
Topp 10 kategorier med flest gode kjøp****
- Pulsklokke og sportsklokke
- Ryggsekk
- Bærbar PC
- TV
- Smartklokke
- Joggesko og løpesko
- Vintersko
- Robotstøvsuger
- Kjøkkenmaskin
- PC-skjerm
* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna på Black Friday. Et høyere eller lavere tall viser om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.
**** Prisguiden.no. Basert på Prisguidens innsiktsalgoritme basert på et utvalg av de 250 mest populære produktene i de 25 mest populære kategoriene på Black Friday. Metoden benytter seg av deres prishistorikk siste 90 dager.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comErik Andreassen-PerezDaglig lederPrisguiden.no
Tel:948 41 700erik.p@prisguiden.noBilder







Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 450 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Oslo på julenetthandelstoppen i desember: Smykker og underholdning vokser mest22.12.2022 06:46:14 CET | Pressemelding
Oslos innbyggere har netthandlet mest i Norge så langt i desember. Innkjøp av smykker, tilbehør og underholdning er varekategoriene som har økt mest - med en mer enn 20 prosent høyere andel enn ellers i året.
Klarnas trendrapport for 2022: Nostalgibølge for en mer bekymringsløs tilværelse13.12.2022 07:30:00 CET | Pressemelding
Nostalgi har vært en av de store megatrendene innenfor shopping i 2022. Ifølge Klarnas årlige nye trendrapport «The Checkout» har mote inspirert av 1700-tallet og tidlig 2000-tallet hatt en markant salgsøkning i løpet av året. Vintage tech har også blitt langt mer populært – både globalt og i Norge.
Black Week og Cyber Monday økte med 22 prosent 29.11.2022 13:55:24 CET | Pressemelding
Netthandelen i løpet av de siste åtte dagene med Black Week og Cyber Monday økte med hele 22 prosent fra i fjor. Det viser fersk omsetningsstatistikk fra mer enn 13 000 norske nettbutikker som benytter seg av Klarna.
Klarna lanserer ny influenser-plattform for økt salg og redusert tidsbruk29.11.2022 06:46:06 CET | Pressemelding
I dag lanserte Klarna influenser-plattformen, Creator Platform, som gjør det enkelt for butikker å finne influensere som matcher deres målgrupper og produkter. Løsningen som nå lanseres i hele 45 land skal gi både influenser og butikk full realtidsoversikt over resultater og effekten av samarbeidet.
I natt økte norsk netthandel med hele 989 prosent25.11.2022 09:35:04 CET | Pressemelding
Da klokken passerte midnatt økte norsk netthandel med 989 prosent sammenlignet med en vanlig dag. Det var også 31 prosent flere produkter på tilbud enn på samme tid i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom