Black Friday ble den største netthandelsdagen i Norge noensinne
Antall tilbud økte også kraftig sammenlignet med fjoråret. Kategoriene med flest gode kjøp var ifølge Prisguiden.no sportsklokker, ryggsekker og bærbare pc-er.
– Allerede den første timen etter midnatt på Black Friday hadde vi flere som netthandlet enn i fjor. Det tok seg opp gjennom hele dagen og økte kraftig den siste timen før midnatt i går. Det er helt tydelig at prisbevisste nordmenn i år har lagt en større andel av førjulshandelen til denne tilbudsuken. Oversikten over antall tilbud tyder også på at det har vært flere gode kjøp i år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Omsetningsstatistikken fra Klarna er basert på mer enn 13 000 norske nettbutikker som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.
Denne statistikken viser at så langt i Black Week, fra mandag 21. november til og med Black Friday, har netthandelen økt med 20 prosent fra den samme perioden i fjor. Black Friday er fremdeles rundt tre ganger så stor som gjennomsnittsdagen i Black Week for øvrig.
Her er noen av de andre resultatene fra rekorddagen for netthandelen i går:
- De kategoriene som var mest populære å netthandle, sammenlignet med en gjennomsnittsdag, var elektronikk, sport og fritid og helse og skjønnhet.
- Tall fra prissammenligningstjenesten Prisguiden.no, som er en del av Klarna, viser at det var 42 prosent flere produkter på tilbud enn i fjor.
- Kategoriene med flest gode kjøp var ifølge Prisguiden.no pulsklokker/ sportsklokker, ryggsekker og bærbare PC-er.
- Hele 63 prosent av kjøpene på Black Friday ble gjennomført av kvinner.
- Aldersgruppen som handlet mest, var de mellom 25 og 40 år (47 %). Deretter følger 41-56 år (35 %) 18-24 år (10 %) og de over 57 år (8 %).
- På Black Friday netthandlet de mest per innbygger i Oslo (14 prosent over landsgjennomsnittet) Deretter følger Vestland (åtte prosent over landsgjennomsnittet.) Minst handlet de i Innlandet (18 prosent under gjennomsnittet) og Troms og Finnmark (11 prosent under landsgjennomsnittet.)
Flere sammenlignet priser enn noensinne
– Årets Black Friday var tidenes beste i Prisguidens 24 år lange historie. Vi hadde en økning i klikk fra i fjor på hele 18 prosent. En analyse vi har foretatt viser også at nordmenn i år klikket mer på produkter under 3000 kroner enn over - sammenlignet med i fjor. Det viser at vi sammenligner priser mer enn noen gang, og er mer opptatte av å shoppe smart enn i fjor, sier daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen Perez.
Black Friday 10 ganger større enn en gjennomsnittlig handledag
Av de 92 prosent av nordmenn som oppgir de skal kjøpe julegaver i år, oppgir hele 76 prosent at de skal forsøke å gjøre dette billigere enn i fjor. *
– Mye av økningen vi har sett i år kommer i en periode hvor mange nordmenn har fått økt sine faste utgifter ganske betraktelig. Vår innsikt viser at nettopp muligheten til å finne de laveste prisene og sammenligne priser er det nordmenn flest synes er enklere på nett. Når tilbudene i Black Week i tillegg er gode nok og nordmenn er mer prisbevisste på lenge, er det logisk at netthandelen øker i akkurat denne perioden, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Disse fylkene handlet mest på nett på Black Friday 2022
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Favorittkategori*** |
Oslo |
114 |
Helse og skjønnhet |
Vestland |
108 |
Underholdning |
Møre og Romsdal |
104 |
Hus og hage |
Trøndelag |
102 |
Sport og fritid |
Rogaland |
100 |
Barneprodukter |
Viken |
100 |
Barneprodukter |
Nordland |
96 |
Elektronikk |
Vestfold og Telemark |
91 |
Hus og hage |
Agder |
89 |
Elektronikk |
Troms og Finnmark |
89 |
Elektronikk |
Innlandet |
82 |
Underholdning |
Topp 10 kategorier med flest gode kjøp****
- Pulsklokke og sportsklokke
- Ryggsekk
- Bærbar PC
- TV
- Smartklokke
- Joggesko og løpesko
- Vintersko
- Robotstøvsuger
- Kjøkkenmaskin
- PC-skjerm
* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna på Black Friday. Et høyere eller lavere tall viser om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.
**** Prisguiden.no. Basert på Prisguidens innsiktsalgoritme basert på et utvalg av de 250 mest populære produktene i de 25 mest populære kategoriene på Black Friday. Metoden benytter seg av deres prishistorikk siste 90 dager.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comErik Andreassen-PerezDaglig lederPrisguiden.no
Tel:948 41 700erik.p@prisguiden.noBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom