Bjelke og Beranek inviterer til julesendinger med hvilepuls

De siste dagene før julefreden senker seg byr Finn Bjelke og Espen Beranek Holm på direktesendt julestemning på Radio Vinyl.

Ole Martin Alfsen, Finn Bjelke, Hans Morten Hansen, Espen Beranek Holm og Are Kalvø er klare for julesendinger på Radio Vinyl.

I de hektiske førjulsdagene der de siste forberedelsene før julehelgen faller på plass, byr Finn Bjelke og Espen Beranek Holm på julestemning med hvilepuls fra et studio pyntet med jule-LP-er. I programmet «Bjelke & Beraneks Julenek» blir det servert julesanger fra programledernes egne platesamlinger, akkompagnert av mer eller mindre informative betraktninger og skråblikk om alt som har med jul å gjøre.

Med seg på laget har radarparet komiker Hans Morten Hansen, forfatter og humorist Are Kalvø og mesterkokk Ole Martin Alfsen.

– Jeg kan med hånden på hjertet si at dette er den beste gjengen jeg noensinne har laget juleradio med, sier Bjelke.

Humor fra hele Norges yndlingsnabo

Hans Morten Hansen har lang fartstid som stand up-komiker, og mange kjenner ham som naboen Rolf Gullestad i komiserien «Side om side» på NRK. Radio Vinyl-lytterne er allerede godt kjent med de underfundige historiene og påfunnene hans i kveldsprogrammet «Bjelke & Beranek».

– Espen og jeg får et skikkelig løft i år med solide innspill fra Hans Morten, som ble stuevarm allerede mens han ventet utenfor studioet første gang. Han er en svært sentral bidragsyter, og vi er heldige som får med oss en av Norges morsomste menn og alles yndlingsnabo, sier Bjelke.

Kåserier og kulinariske førjulsgaver

De som har hørt Finn Bjelkes tidligere juleprogrammer har kanskje fått med seg de kulinariske krumspringene til Ole Martin Alfsen. Med utallige kokebøker og ekspertrollen i «4-stjerners middag» på CV-en, er han klar for å servere herlige juleoppskrifter til lytterne.

– Ole Martin har vært en støttespiller siden tidenes morgen, og nok en gang skal han gjøre matlagingen litt enklere for de av oss som ikke er eksperter på kjøkkenet. Her får du ingen guide til sprø ribbesvor, men det blir drinktips, hverdagsmat med en julevri, og flust av omikromkaker, sier Bjelke.

Programlederen ser også frem til faste julebesøk av forfatter og humorist Are Kalvø. Han er blant annet kjent fra «Hallo i uken» på NRK P2, der også ble godt vant til å dele studio med Espen Beranek Holm.

– Are er en hedersmann som leverer kåserier fra øverste hylle, og satiriske skråblikk på julen som i år byr på enda flere utfordringer enn vanlig, sier Bjelke.

Bjelke & Beraneks Julenek har premiere mandag 20. desember kl 11., med reprise kl. 21.