Birgitte Espeland blir ny direktør på kulturdestinasjonen Kistefos

Styret i Kistefos har ansatt Birgitte Espeland som ny direktør. Espeland kommer fra stillingen som leder for Skimuseet.

Birgitte Espeland blir ny direktør på Kistefos. Foto: Bjørn Tønnesen.

Det har lenge vært klart at nåværende direktør Egil Eide avslutter sitt mer enn ti års engasjement i Kistefos når det nye spektakulære bygget `The Twist` åpner i september 2019. Styret har nå ansatt ny direktør som tiltrer senest pr 1. november 2019.

-       Kistefos er meget godt fornøyd med å ha ansatt Birgitte Espeland som ny direktør. Styret ser frem til et godt samarbeid i et museum med store planer for de kommende år, ikke minst med bruk av vårt nye bygg `The Twist`, sier styreleder Eirik Wahlstrøm.

Birgitte Espeland har ledererfaring fra Skimuseet og Bogstad Gård, hvor hun har jobbet med å utvikle destinasjonenes attraktivitet. Hun er utdannet ved Universitetet i Oslo, hvor hun har en mastergrad i historie, kunsthistorie, klassisk arkeologi og museums-kunnskap.

-       Jeg er kjempeglad, stolt og ydmyk over å få denne jobben. Kistefos er et flott sted med både kultur- og industrihistorie, moderne kunst og natur. Og med `The Twist` som åpner til høsten blir fremtiden enda mer spennende og full av muligheter. Jeg gleder meg!, sier Espeland.

Kulturdestinasjonen Kistefos på Jevnaker (tidligere Kistefos-Museet) har gjennomgått en betydelig moderniseringsprosess og blitt utviklet fra museum til en internasjonal kulturdestinasjon av rang. Kistefos er Skandinavias største utendørs skulpturpark og har som ambisjon å avduke en eller flere skulpturer av internasjonalt kaliber hvert år. Årets første skulptur i 2019 var av den japanske kunstneren Yayoi Kusama.

I september innvies det spektakulære museumsbygget `The Twist`, som med sin djerve arkitektur allerede har høstet internasjonal oppmerksomhet. Bygget er tegnet av de anerkjente arkitektene i Bjarke Ingels Gruop (BIG). `The Twist` krysser Randselven og fungerer både som museumsbygg, bro og en skulptur.

Birgitte Espeland blir ny direktør på Kistefos. Foto: Bjørn Tønnesen.

Kistefos er Skandinavias største utendørs skulpturpark for samtidskunst med over 40 skulpturer av norske og internasjonale kunstnere. 18. september åpner det nye spektakulære museumsbygget `The Twist` for publikum. Bygget er tegnet av Bjarke Ingels Group og har allerede høstet internasjonal anerkjente som et av de flotteste byggene som åpnes i 2019. `The Twist` vil huse skiftende utstillinger av internasjonalt kaliber. Parken inneholder også et industrimuseum, kunstgalleri, kafé, msueumsbutikk og aktiviteter forbarn. Kistefos ligger i naturskjønne omgivelser på Jevnaker, kun 1 time fra Oslo.

Følg saker fra Kistefos

Siste saker fra Kistefos