BIR og Greentech Innovators går sammen for grønn innovasjon

Sirkulærøkonomi og mikroalger er viktige stikkord når BIR nå kjøper seg inn i gründerselskapet Greentech Innovators AS. Med nyutviklet miljøteknologi skal vi finne morgendagens løsninger der matavfall kan brukes som ressurs til å dyrke frem bærekraftig dyrefôr.

Toralf Igesund,  Sean Rolland, Tonje Liverød, Kristin Brekke, BIR, Hans Marki, Ingmar Høgøy og Gunnar Buvik fra GreenTech Innovators.
Toralf Igesund, Sean Rolland, Tonje Liverød, Kristin Brekke, BIR, Hans Marki, Ingmar Høgøy og Gunnar Buvik fra GreenTech Innovators.

Greentech Innovators skal prosessere matavfall som gjødsel for mikroalgedyrking. Mikroalger kan i neste omgang benyttes som en rik kilde for proteiner og omega 3-oljer i dyrefôr og til humant konsum. I fremtiden vil storskala dyrking av mikroalger både redusere vår avhengighet av soya i dyre- og fiskefor og utslippene av klimagasser.

- Sirkulærøkonomi er et sentralt fokusområde for oss, og en slik behandling og bruk av matavfall passer meget godt inn i dette bildet. Det er behov for å utvikle nye prosesser som på en bedre måte enn dagens løsninger utnytter matavfallet som en ressurs og ikke som et avfall, sier konsernsjef Steinar Nævdal i BIR.

- Det å få med BIR på laget betyr veldig mye for oss. I tillegg til kapital bidrar de også med kompetanse og nettverk og vi gleder oss til å samarbeide med BIR for å skape en komplett sirkulærøkonomisk verdikjede rundt våtorganisk avfall, sier daglig leder Ingmar Høgøy i Greentech Innovators.

BIR AS er Norges nest største renovasjonsselskap og er ansvarlig for håndtering av avfall fra ca. 360.000 innbyggere i kommunene som eier BIR. Selskapet er et av Norges ledende renovasjonsselskaper og utfører avfallshåndteringen på en moderne, miljøvennlig og kostnadseffektiv måte. Selskapet har over 450 ansatte og har en årlig omsetning på 783 mill. kroner.

Greentech Innovators AS er et gründerselskap som jobber med innovasjon og kommersialisering av nye løsninger for prosessering av organisk avfall. Selskapet har fokus på å utvikle bærekraftige løsninger innenfor sirkulær bioøkonomi. Deres heleide datterselskap AlgaePro AS skal dyrke mikroalger i stor skala, ved bruk av CO2 fra industrien og næringssalter fra organisk avfall.

Kontakter:

Hjemmesider:

Ingmar Høgøy, GreenTech Innovators, Kristin Brekke, BIR (med ryggen til), Sean Rolland, BIR og Gunnar Buvik (GI)
Mikroalger fra AlgaePro
Mikroalger fra Algaepro