Bilbransjens nye smittevernveiledning hever standarden

Bilbransjen og Standard Norge har i samarbeid utviklet en smittevernveiledning. – De nye retningslinjene gir en trygghet i korona-hverdagen for bilforhandlere, verksteder og deres kunder, sier Heidi Chr. Lund i Norges Bilbransjeforbund.
Rutiner for rengjøring er en viktig del av smittevernveiledningen for bilbransjen. Foto: Istock

Den nye veiledningen er skrevet på oppdrag fra helsemyndighetene og gjelder spesifikt bilbransjen. Den er en av flere bransjespesifikke smittevernveiledninger som Standard Norge utvikler i samarbeid med bransjene selv.

Veiledningen som gjelder for bilbransjen beskriver smitteverntiltak for blant annet kundemottak, verksted og salgshall, og bygger på den såkalte Covid-19-forskriften.

En ekstra trygghet

Den tidligere utgitte smittevernveiledningen for bilbransjen var laget etter FHIs mal og i tråd med helsemyndighetenes råd. Den nye veiledningen er mer detaljert.

– De nye retningslinjene likner på de vi har fulgt siden utbruddet starter, men de inneholder viktige presiseringer som gir oss en trygghet om at vi handler i tråd med regelverket, sier HMS- og kvalitetssjef Heidi Chr. Lund i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Blant NBFs 1200 medlemsbedrifter er merkeforhandlere, verksteder og bilbergere som hver dag er i kontakt med tusenvis av mennesker.

– Det kan være krevende å holde avstand i noen salgssituasjoner, for eksempel når man sitter sammen med kunden i bilen. Våre medlemmer er veldig opptatt av å ivareta smittevern for kunder og ansatte, og instruksjonsvideoer har erstattet mange slike kundemøter, sier Lund og viser til at dette også har blitt en del av veiledningen.

Der står det at ekspedisjon av kunder bør vare i kort tid og at veiledning og hjelp av lengre varighet heller bør foretas via telefon eller videomøte. Veiledningen peker også på situasjoner hvor man bør bruke munnbind.

Veiledningen er gratis tilgjengelig hos Standard Norge og Norges Bilbransjeforbund.

Bakgrunn

Gode smittevernrutiner er en forutsetning for å få norske virksomheter i gang igjen i en krevende smittesituasjon. På oppdrag fra Helsedirektoratet utvikler Standard Norge bransjestandarder innenfor smittevern, i tett samarbeid med helsemyndighetene og bransjene selv.

– Gjennom dette oppdraget bidrar vi til sikker drift i flere deler av samfunnet. Det tar tid å lage gode rutiner, men det kan vi hjelpe bransjene med, for nettopp struktur og organisering er vår spisskompetanse. Så kan bransjene selv bruke tid og energi på egen drift, sier Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.

– Nå får vi et meget godt verktøy for å utvikle gode standarder for smitteforebygging i virksomhetene. De etablerte strukturene sikrer hurtig utvikling samtidig som kvaliteten ivaretas. Det faglige samarbeidet mellom Standard Norge, Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet sikrer gode prosesser, sier assisterende helsedirektør Olav Slåttebrekk.

Norges Bilbransjeforbund

Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for bilbransjen og er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.

Norsk Hurtigspesifikasjon for bilbransjen

Etter avtale med Helsedirektoratet utvikler Standard Norge retningslinjer for godt smittevern for ulike bransjer. Norsk Hurtigspesifikasjon – Covid-19 (NHS-C19) beskriver hvordan kravene til godt smittevern skal stilles innenfor et område eller en sektor.

Last ned NHS C19-5:2020 Smitteverntiltak for bilbransjen gratis

Marit Sæter, direktør kommunikasjon i Standard Norge, telefon 970 27 956, msa@standard.no

Heidi Chr. Lund, HMS- og kvalitetssjef i NBF, telefon 926 52 464, heidi.lund@nbf.no

HMS- og kvalitetssjef Heidi Chr. Lund i Norges bilbransjeforbund. Foto: Thomas Brun/NTB/NBF