"BILBRANSJEN VIL BRUKE OPP STATENS GRØNNE MILLIARD"

(Oslo 27.8.2019) Klima- og miljøminister Ola Elvestuen lanserte i dag støtteordningen for elektriske varebiler. Norsk bilbransje har hatt en sentral rolle i å gjøre Norge til globalt ledende når det gjelder innføring av nullutslipps personbiler på veiene. Dette har vært mulig å få til gjennom statens bruk av økonomiske incentiver, og bilbransjens investeringer og fokus. Nå står varebilene for tur og den første milliarden har staten allerede bevilget.

- Norsk bilbransje har lagt ned et betydelig arbeid for å få elektriske biler ut på veien. Ikke bare har vi påvirket bilfabrikkene til å produsere elektriske personbiler til Norge, vi har også foretatt store investeringer i utstyr og kompetanse for å møte teknologien. Det ligger i bransjens natur å ville selge så mye så mulig, så vi håper jo milliarden blir brukt opp, sier Stig Morten Nilsen adm. dir i Norges Bilbransjeforbund.

Bedrifter og enkeltpersoner kan få støtte til kjøp av nye elvarebiler og tilhørende lader. Kjøretøyet må være en hel-elektrisk varebil klasse 2 med tillatt totalvekt under 4250 kg. Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av bilen. Støttetilbudet har standardsatser basert på bilens motorytelse:

Motorytelse (hk)

Maks effekt per halvtime (kW)

Støtte

< 80 hk

< 60 kW

15 000 kr

80–120 hk

60–90 kW

25 000 kr

> 120 hk

> 90 kW

50 000 kr

I tillegg kan du få 5 000 kroner i støtte til lader til bilen. Denne søker du om først når bilen er registrert i kjøretøyregisteret.

- Bilbransjen har klart å selge og levere over 250.000 elektriske personbiler, det står det stor respekt av.  Nå er det varebilene sin tur. Ifølge Stortinget skal også alle nye lette varebiler være utslippsfrie i 2025. Vi vil være avhengig av et bredt modellutvalg som er tilgjengelig, og der er vi avhengig av bilprodusentene. Og vi er avhengig av å ha kundene med på laget – og ovenfor kunder hjelper økonomiske incentiver. Sånn sett er ordningen kjærkommen, sier Nilsen.

Om nivået på støtten per bil er høyt nok til å gjøre en stor forskjell må evalueres underveis, men uansett vil dette bidra til å redusere utslipp fra varetransport i byene og bynære strøk. 500 norske bilforhandlere er klare til å gjøre jobben.

For flere kommentarer kontakt:

E-post: es@nbf.no

NBF har hovedkontor i Oslo, og er representert over hele landet gjennom 21 lokalforeninger.