Beklagelig Unio-streik i sykehusene

- Det er beklagelig at Unio velger å ta sine medlemmer ut i sykehusstreik. Spekter og sykehusene har i forhandlinger tilbudt en løsning innenfor en økonomiske ramme som andre arbeidstakere i Norge kan forvente i år. Vi hadde håpet at vi med Riksmeklerens hjelp skulle finne frem til en enighet med Unio, men må konstatere at det ikke lot seg gjøre, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Streiken omfatter blant annet sykepleiere, fysioterapeuter og ergoterapeuter i sykehusene. I første omgang går 313 av Unios om lag 48 000 medlemmer ut i streik.

Sykehusene A-hus, Helse Bergen, Oslo Universitetssykehus, St. Olavs hospital, Sykehuset Østfold, Universitetssykehuset Nord-Norge og Martina Hansens Hospital er omfattet av første uttak.

- Vi beklager at streiken kan berøre tilbudet til pasientene, men sykehusene vil uansett innrette driften slik at pasientbehandlingen er trygg og sikker, påpeker Bratten.

Fakta:

Gjennomsnittlig lønnsnivå før årets oppgjør (inkl tillegg for skift/turnusarbeid, men eksl overtid, avrundet til hele tusen)

Industriarbeidere:  ca kr 507 000

Alle sykepleiere i helseforetak: ca kr 590 000

Sykepleiere:  ca kr 554 000

Spesialsykepleiere: ca kr 627 000

Samlet lønnsvekst i perioden 2014- 2020

• Når vi ser på perioden 2014-2020 er samlet lønnsvekst høyere i offentlig sektor enn i industrien. I denne perioden er samlet lønnsvekst for NSF og offentlig sektor om lag 17-18 prosent, mens samlet lønnsvekst for industriarbeidere er på underkant av 16 prosent.

• Vi ser det samme bildet om vi ser på en lengre periode, for eksempel 2008-2020. I denne perioden er samlet lønnsvekst for NSF og offentlig sektor på ca. 48 prosent. Til sammenlikning er samlet lønnsvekst for industriarbeidere i perioden ca. 47 prosent.

Det er første gang siden 2010 at Unio/Norsk Sykepleierforbund og Spekter er i mekling om lønnsoppgjøret for helseforetakene.

Spekter med tilbud for å løse streiken ved Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter2.6.2021 14:45:36 CEST | Pressemelding

- Spekter har i dag tilbudt LO Stat/Fagforbundet en løsning som vil føre til at alle dagens medlemmer av Fagforbundet på Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter skal få opprettholde pensjonsordningen. Vi forventer derfor at LO Stat/Fagforbundet vil møte oss så snart det er praktisk mulig for å få avsluttet streiken, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Lønnsoppgjøret: En realistisk ramme fra LO og NHO11.4.2021 15:22:48 CEST | Pressemelding

– LO og NHO er blitt enige i årets lønnsoppgjør, og storstreik er heldigvis unngått. LO og NHO har i fellesskap formidlet at resultatet samlet sett har en økonomisk ramme på 2,7 prosent. Nå må alle etterfølgende oppgjør følge opp denne normen. Det er avgjørende for å redde flest mulig bedrifter og arbeidsplasser, og for oppslutningen om inntektspolitikken, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.