Beklagelig Unio-streik i sykehusene

- Det er beklagelig at Unio velger å ta sine medlemmer ut i sykehusstreik. Spekter og sykehusene har i forhandlinger tilbudt en løsning innenfor en økonomiske ramme som andre arbeidstakere i Norge kan forvente i år. Vi hadde håpet at vi med Riksmeklerens hjelp skulle finne frem til en enighet med Unio, men må konstatere at det ikke lot seg gjøre, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Streiken omfatter blant annet sykepleiere, fysioterapeuter og ergoterapeuter i sykehusene. I første omgang går 313 av Unios om lag 48 000 medlemmer ut i streik.

Sykehusene A-hus, Helse Bergen, Oslo Universitetssykehus, St. Olavs hospital, Sykehuset Østfold, Universitetssykehuset Nord-Norge og Martina Hansens Hospital er omfattet av første uttak.

- Vi beklager at streiken kan berøre tilbudet til pasientene, men sykehusene vil uansett innrette driften slik at pasientbehandlingen er trygg og sikker, påpeker Bratten.

Fakta:

Gjennomsnittlig lønnsnivå før årets oppgjør (inkl tillegg for skift/turnusarbeid, men eksl overtid, avrundet til hele tusen)

Industriarbeidere:  ca kr 507 000

Alle sykepleiere i helseforetak: ca kr 590 000

Sykepleiere:  ca kr 554 000

Spesialsykepleiere: ca kr 627 000

Samlet lønnsvekst i perioden 2014- 2020

• Når vi ser på perioden 2014-2020 er samlet lønnsvekst høyere i offentlig sektor enn i industrien. I denne perioden er samlet lønnsvekst for NSF og offentlig sektor om lag 17-18 prosent, mens samlet lønnsvekst for industriarbeidere er på underkant av 16 prosent.

• Vi ser det samme bildet om vi ser på en lengre periode, for eksempel 2008-2020. I denne perioden er samlet lønnsvekst for NSF og offentlig sektor på ca. 48 prosent. Til sammenlikning er samlet lønnsvekst for industriarbeidere i perioden ca. 47 prosent.

Det er første gang siden 2010 at Unio/Norsk Sykepleierforbund og Spekter er i mekling om lønnsoppgjøret for helseforetakene.

Kulturstreiken: - Spekter tilbyr livsvarig og kjønnsnøytral pensjon20.10.2021 23:02:25 CEST | Pressemelding

- Det er svært beklagelig og trist at partene heller ikke denne gang lyktes å finne frem til en løsning på denne streiken. Spekter og våre scenekunstmedlemmer er villige til å strekke oss så langt som mulig for å komme LO i møte, derfor har vi nå etter at meklingen ikke førte frem oversendt et tilbud til LO Stat om at det fra 1. april 2022 innføres en livsvarig og kjønnsnøytral tjenestepensjonsordning, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Kulturstreiken: Feil om frilansere og kvinnediskriminering fra LO23.9.2021 13:11:41 CEST | Pressemelding

- Når vel 40 prosent av lønnskostnadene i scenekunstsektoren er lønn til frilansere, sier det seg selv at frilanserne må ha en like god pensjonsordning som de fast ansatte. LO tar grundig feil når de hevder at frilansere får god pensjon med en hybridordning. Loven som regulerer ordningen LO nå streiker for å få, er klar på at man mister den opptjente pensjonsbeholdningen hvis arbeidsforholdet er kortere enn 12 måneder, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.