Barokk Boreal blåser liv i glemt sangskatt fra 1600-tallet

Den unike sangskatten etter Dorothe Engelbretsdatter, med alle sine 1600-tallsmelodier i skriftlig og muntlig overlevering, er et område av norsk kulturarv som har fått altfor lite oppmerksomhet. Barokk Boreals utgivelse er en innsats for å puste liv i denne mangfoldige musikalske arven. Her fletter de sammen 1600-tallsmelodiene fra folketradisjon og barokke notetrykk.

Barokk Boreal: Vegar Vårdal, Cathrine Bothner-By, Ulrik Gaston Larsen, Øyonn Groven Myhren

Barokk Boreal: "Sanger om Død og Glæde av Dorthe Engelbretsdatter" - Release 02. september

Hør albumet her

Norden-stjerne
Dorte, som hun også kalles, diktet åndelige sanger med utgangspunkt i melodier hun kunne fra før. Av brev hun har etterlatt seg går det fram at hun spilte klavikord og nedtegnet melodier på noter. Dorte samlet sangene i en bok, og sangboka gjorde stor lykke, i mange opplag. Hun ble hyllet som «sand Lær-Mesterinde», «den klare Norden-Stiærne» og «Nordens lys». Sangboka er faktisk den første melodisamlinga trykt her til lands, utgitt i 1678 under tittelen Siælens Sang-Offer.

Dorte-sangene ble høyt skattet i alle samfunnslag. Blant folk er Dorte-sanger holdt i hevd opp mot vår egen tid, noe de mange Dorte-melodiene i norsk folketradisjon vitner om.

En ukjent melodiskatt
I dag er Dorte så godt som gjemt og glemt. At hun står bak en av sin egen samtids mest rikholdige melodisamlinger, er det nesten ingen som vet. Dette har altså Barokk Boreal gjort noe med.

Barokk Boreal har hentet et knippe Dorte-melodier fra den eldste kjente utgaven av Dortes sangbok som fremdeles eksisterer, og fra folkelig overleverte melodier. I hver av Dorte-sangene veksler Barokk Boreal mellom 1600-talls melodiene etter 1600-tallets notetrykk og etter folkelig omsynging – bundet sammen av Barokk Boreals musikalske røde tråder og basslinjer.

«Å få opp fra det barokke notetrykket en melodi som kanskje ikke finnes på noe annet papir – og så ligner den på folketonen Dorte-teksten har blitt sunget på! Det er stilig» – Barokk Boreal.

Barokk Boreal er et ensemble som bringer fram i lyset musikk og tekster fra norsk 1600-tall. Kvartetten består av to tidligmusikere: Cathrine Bothner-By (sang) og Ulrik Gaston Larsen (erkelutt), og to folkemusikere: Øyonn Groven Myhren (sang) og Vegar Vårdal (hardingfele, fele, bratsj). De har spilt konserter i nord og sør, laget forestillingene «Gammeldags julestue», «TI BUD», «Dortesanger», og plata «TI BUD i sanger av Petter Dass» (Simax Classics).

KONSERTER:
Fredag 02.09 kl 19:00 Ingeborg Refling Hagens kulturhjem Fredheim, Tangen
Lørdag 03.09 kl 12:00 Toneheim folkehøgskole, Hamar
Søndag 04.09 kl 11:30 Mikaelkirken, Oslo

Cover: Barokk Boreal - "Sanger om Død og Glæde av Dorothe Engelbretsdatter". Artwork: Laila Mjøs

Helga Myhr med særprega og utforskande bestillingsverk7.10.2022 12:47:20 CEST | Pressemelding

Helga Myhr er ein ettertrakta hardingfelespelar og songar. Ho har medverka i fleire samansetningar og innanfor mange ulike sjangrar. Gjennom dette verket, som originalt vart skrive til Osafestivalen 2020, kombinerar ho si forankring i tradisjonsmusikken frå Hallingdal med sitt særprega utforskande uttrykk. På denne utgjevinga møtes musikk og visuell kunst i ein praktfull vinyl, utforma av den prisbelønte kunstnaren Solveig Lønseth.

Espen Friberg er ute med sin solodebut30.9.2022 12:12:28 CEST | Pressemelding

Sun Soon er Espen Fribergs soloalbum-debut. Det består av elleve komposisjoner med synthesizer og feltopptak. Innspillingen er gjort på Leveld Kunstnartun i Ål i Hallingdal, og er senere mikset og produsert i samarbeid med Jenny Berger Myhre. Prosjektet tar utgangspunkt i å fange stemningen i dalen rundt Leveld – gjennom Espens opplevelser i naturen, men også gjennom Marianne Røthe Arnesens og Gøsta Munsterhjelms malerier fra samme område.