Barn med diabetes har oftere syreforgiftning

Torild Skrivarhaug, leder for Barnediabetesregisteret sier at tallene har økt og er bekymringsfullt høye.
Diabetesforbundet har kontakt med case som har opplevd syreforgiftning, og er medhjelpelig til å skaffe kontaktinformasjon.

Barnediabetesregisterets årlige rapport ble lagt frem tidligere denne måneden. Data fra 2018 viser at når barn og unge kommer på sykehuset for første gang med oppdaget diabetes type 1 er det 28 % som har syreforgiftning. I forrige rapport var tallet 24%. Mens gjennomsnittsblodsukkeret er blitt forbedret blant barn med diabetes er tilfeller av syreforgiftning blitt forverret.

Syreforgiftning skjer når blodsukkeret er veldig høyt og man har alvorlig insulinmangel. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet.

Trenger mer oppmerksomhet om syreforgiftning

─ Dette sier ingenting om kvaliteten på sykehusene, men kan si noe om oppmerksomheten og kunnskapen om type 1 diabetes i primærhelsetjenesten og hos befolkningen, sier Toril Skrivarhaug.

Generalsekretær i Diabetesforbundet, Bjørnar Allgot, sier seg enig med Skrivarhaug i at det er svært bekymringsverdig at stadig flere barn får syreforgiftning.

─ Syreforgiftning krever akutt behandling i form av innleggelse. Opplevelsen skremmer foreldre og barn. Det påvirker livskvaliteten og gir negative følelser knyttet til diabetes. Dessuten er det veldig ressurskrevende for helsevesenet, sier Allgot.

Diabetesforbundet er en uavhengig interesseorganisasjon for alle med diabetes og andre som er berørt av eller interessert i diabetes.