Bare 1 av 3 nordmenn mener at banker og kredittselskaper er åpne om faktiske kredittkostnader
Bare drøyt hver tredje nordmann (37 %) opplever at banker og kredittselskaper er åpne og ærlige om de faktiske kostnadene ved bruk av deres betalingsløsninger. Nå tar Klarna grep og fjerner et helt vanlig kredittprodukt hvor risikoen for å få betalingsproblemer er høyere.

Det er en representativ undersøkelse som Klarna har fått utført som viser dette. Størst er skepsisen blant de unge. Hele 3 av 10 spurte medgir også at de ikke forsto den totale kostnaden ved sitt første kredittkjøp, som forbrukslån eller kredittkort.
– I likhet med en rekke andre norske banker og kredittinstitusjoner har vi tilbudt et produkt, hos oss kalt Konto månedesfaktura, hvor kundene har fått mulighet til bare å betale et minimumsbeløp av det de skylder hver måned. Nå tar vi dette bort. Selv om produktet er lite brukt, er det overrepresentert blant dem som får betalingsproblemer. Alle delbetalingsavtaler får nå en sluttdato hos oss, sier Norgessjef i Klarna, Geir Østby.
Løpende kreditt er et vanlig finansieringsprodukt blant mange aktører på det norske markedet. Det gir kundene mulighet til å betale ned et månedlig minimumsbeløp på lånet, som kan være så liten som 1/24 del av det de skyldige beløpet. Kredittkort er et eksempel på dette.
Alle kredittavtaler får en sluttdato
Selv om løpende kreditt gir forbrukeren en fleksibilitet, er risikoen for at kunden ender opp med større gjeld og lengre nedbetalingstid stor når det åpnes opp for å nedbetale på denne måten.
– Alle kredittavtaler hos Klarna skal derfor ha en definert sluttdato slik at alle innbetalinger gjør at beløpet du skylder, blir mindre. Løpende kreditt er et eksempel på avtaler som gjør at tilliten til bransjen blant folk flest, ikke er så høy som den burde være, sier Østby.
Overrepresentert blant de som får betalingsproblemer
I en svensk analyse av gjeld som havner hos den svenske utgaven av Namsmannen, Kronofogden, fremgår det at denne type løpende kreditt var overrepresentert blant de som fikk betalingsproblemer. Ifølge Østby er det ingen grunn til å tro at situasjonen i Norge er veldig annerledes.
–Som en ledende aktør, spesielt innenfor netthandel, går vi derfor nå foran og fjerner dette produktet og håper andre innenfor bank og kredittmarkedet gjør det samme. Selv om det er gjort forbedringer de siste årene i Norge, for eksempel krav til at fakturaen blir sendt ut med fullt skyldig beløp, er det ikke bra nok, sier Klarnas Norgessjef.
Vil sette en ny bærekraftig standard i kredittbransjen
Det siste året har Klarna arbeidet for å synliggjøre utfordringene i kredittbransjen. I den forbindelse er det gjort en omfattende kartlegging av kredittmarkedet i Norden, der selskapet spesielt har synliggjort vilkårene for forbrukere som handler på nett, både hos Klarna og hos konkurrentene.
Fjerning av evigvarende kredittavtaler er bare en av flere produktforbedringer som Klarna nå innfører. Ambisjonen er å sette en ny standard, med et fokus på bærekraft, for hele kredittbransjen.
Lansert egen nettside i Norge for mer åpenhet rundt kreditt
Klarna fortsetter også å bidra til en åpen og faktabasert diskusjon om kreditter og forbrukslån. Forrige måned lanserte Klarna Norge, etter modell fra Klarna i Sverige, en egen nettside, Wikipink. Her kan forbrukere enkelt finne opplysninger om Klarnas produkter, tall for purregebyr og inkasso i Norge, og hvordan betaling- og shoppingløsningen vil gjøre betaling enda mer forbrukervennlig. Nettsiden vil bli utviklet og oppdatert fortløpende.
Kontakter
Geir ØstbyNorgessjefKlarna Norge
Tel:+47 958 99 672geir.ostby@klarna.comBilder






Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 400 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Med mer enn 5000 ansatte og et aktivt tjenestetilbud i 45 land, er Klarna idag en av de høyest verdsatte ikke noterte fintech-selskapene i verden med en verdivurdering på 45,6 milliarder dollar. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarna lanserer digital lommebok for medlems- og lojalitetskort i egen app22.6.2022 07:01:00 CEST | Pressemelding
Hver nordmann over 18 år har i snitt hele fire lojalitetskort. I dag lanserte Klarna en løsning hvor du enkelt kan lagre alle lojalitets- og medlemskort i appen deres.
3 av 10 nordmenn har blitt lurt ved netthandel det siste året13.6.2022 07:29:33 CEST | Pressemelding
Rundt 300 000 nordmenn har blitt lurt av en falsk nettbutikk i løpet av det siste året. Mange har også mottatt ødelagte produkter, eller ikke fått varen de har bestilt på nett. Samtidig sier 1 av 5 at de ikke er sikre på å få hjelp om det oppstår problemer.
1 av 3 uten full kontroll: Klarna med nytt digitalt verktøy for shoppingoversikt23.5.2022 07:02:05 CEST | Pressemelding
Selv om flere nordmenn mener de har bedre kontroll på egen økonomi enn i alle andre land, mangler allikevel 1 av 3 full oversikt over eget forbruk.
Klarna passerer 150 millioner kunder: Feirer med globale tilbud i tre dager19.5.2022 13:10:27 CEST | Pressemelding
For å feire at Klarna har passert 150 millioner kunder og 400 000 butikkpartnere globalt, annonserer de nå en tre dagers tilbudsperiode, Dream Deal Days, i samarbeid med noen av verdens mest kjente merkevarer.
Klarna lanserer Virtual Shopping for å gi kundeopplevelsen i fysisk butikk på nett12.5.2022 14:00:46 CEST | Pressemelding
Klarna annonserte i dag lanseringen av sitt nye Virtual Shopping-tilbud i 18 land, inklusive Norge. Nå blir det enkelt for deres mer enn 400 000 tilknyttede butikker over hele verden å ta det beste fra fysiske butikker inn i sine nettbutikker. Allerede fra start har mer enn 300 merkevarer, som Levi’s og Hugo Boss, gått live med den nye tjenesten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom