Bane NOR utlyser tre kontrakter
Bane NOR holder dermed fortsatt fullt trykk på InterCity-satsingen, som er en omfattende utbygging av jernbanen på Østlandet. Med denne utbyggingen vil jernbanen gi halvannen million innbyggere kortere reisetid, flere avganger å velge i og bedre punktlighet. Jernbanens knutepunkt i Drammen vil med utbyggingen også få en bedre togavvikling.
De tre kontraktene som lyses ut nå har en samlet verdi på over to milliarder kroner.
Viktig, godt planlagt bidrag
– Vi har lenge jobbet med mål om å få kontraktene ut i markedet våren 2020. Med korona-krisen som nå rammer næringslivet blir dette samtidig et viktig bidrag for å holde aktiviteten oppe i markedet, sier Hanne Stormo, som leder Bane NORs utbyggingsprosjekt Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen.
Hun håper de tre kontraktene fra utbyggingsprosjektet på Vestfoldbanen bidrar positivt i den store sammenhengen nå; til lysere fremtidsutsikter, trygging av arbeidsplasser og styrket mulighet til å holde hjulene i gang.
Jobber mot signering og byggestart 2021
Målet er at de tre kontraktene som lyses ut nå blir signert i første kvartal 2021, med oppstart av arbeidene samme vår, forklarer Eirik Harding Hansen. Han er leder for kontrakt og anskaffelser i utbyggingsprosjektet.
– Som byggherre skal vi legge til rette for at kontraktene er attraktive for aktørene til tross for den krevende tiden hele bransjen er i akkurat nå, sier Harding Hansen.
Tre omfattende kontrakter
Den første kontrakten omfatter all underbygning på strekningen fra Drammen stasjon til Sundhaugen, og inkluderer blant annet ombygging av Drammen stasjon, arbeider på Bybrua i Drammen fra elvebredden og inn på Strømsø torg, rivearbeider, ombygging av en undergang og en kulvert, føringsveier, VA, veiomlegginger med mer.
Den andre kontrakten omfatter spor og kontaktledningsanlegg på strekningen Drammen stasjon, gjennom tunnelen på Vestfoldbanen mot Skoger.
Den tredje kontrakten omfatter alt elektro- og telearbeid i prosjektområdet, også tunnel og dagsone Skoger.
Les mer om kontraktene her.
Dobler kapasiteten
Utbyggingsprosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen fikk i juni 2019 vedtatt en styringsramme på 12,7 milliarder kroner i Stortinget.
– Dobbeltsporet skal etter planen være klare til bruk ved utgangen av 2024. Da vil kapasiteten mellom Drammen og Tønsberg bli mer enn doblet, og det blir mulig å kjøre fire tog i timen hver vei mellom Oslo og Tønsberg, sier prosjektsjef Hanne Stormo.
På tampen av fjoråret signerte Veidekke Entreprenør to kontrakter for samme utbyggingsprosjekt, en for bygging av 6 km bergtunnel og en annen for bygging av kulvert og løsmassetunnel. Kontraktsverdien på disse to havnet på i underkant av fire milliarder kroner.
Nøkkelord
Kontakter
EIRIK HARDING HANSEN
Leder kontrakt og anskaffelser, utbyggingsprosjektet Drammen-Kobbervikdalen
932 49 943
hansei@banenor.no
Marianne HenriksenKommunikasjonsansvarlig
Er kommunikasjonsansvarlig for utbyggingsprosjektet Drammen-Kobbervikdalen, en del av Utbygging Vestfoldbanen
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er i gang med å planlegge og bygge for et bedre togtilbud mellom byene på Østlandet. Innen 2034 skal vi bygge dobbeltspor for hastigheter opp mot 250 km/t mellom Oslo og Lillehammer, Halden, Porsgrunn og Hønefoss. Satsingen, som inkluderer 25 stasjoner og 270 km med nytt dobbeltspor, skal gi halvannen million innbyggere raskere reiser og flere avganger.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
Arbeid på jernbanen i påsken14.2.2024 09:47:51 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er felles ferietid. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre arbeid i og ved jernbanesporet. Når togstrekninger stenges, må togene erstattes med buss.
Bane NOR lover bedre punktlighet for togene10.1.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
I fjor var punktligheten for persontog 87,6 prosent. Det er under Bane NORs målsetting om at minst ni av ti tog skal være presise, og en liten nedgang fra 2022.
Anders Riiber er ny konserndirektør Virksomhetsstyring (CFO) i Bane NOR13.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
Riiber kommer fra stillingen som sjef for Økonomiavdelingen i Forsvarsstaben, og begynner i Bane NOR 1. april neste år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom