Jernbane-Norge deles i to av spanjoler og nordmenn

Kontraktene gjelder sporjustering fra 2024. Kontrakten med Azvi har en totalverdi på 423,2 millioner kroner, mens kontrakten signert med Baneservice anslås til 390,5 millioner. Avtaletiden på kontraktene er 5 år, med mulighet for opsjon på 3 år. Geografisk er kontraktene fordelt på jernbaneområdene Sør-Vest og Øst, og Nord og deler av Område Øst (Østlandet).
Oppdraget omfatter gjennomgående sporjustering, punktvis sporjustering, sporvekseljustering, ballastfordeling og sporstabilisering. Dette er alle viktige tiltak for en sikker og punktlig jernbane.
Estimert totalverdi: 850 millioner
– Vi har tildelt kontraktene til Baneservice AS og Azvi SAU. Estimert total verdi på kontraktene er ca. 850 millioner kroner, sier konserndirektør for drift og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne.
Estimatet på 850 millioner kroner bygger på antatte prisstigninger gjennom varigheten av kontrakten, som er på 8 år.
I faktaboksene helt nederst kan du se hvilke banestrekninger de enkelte kontraktene omfatter.
Kjenne ser fram til et fortsatt godt samarbeid med Baneservice AS, som har hatt kontrakten for Sør-Vest og Øst. Fra 2024 vil selskapet overta område Nord og deler av område Øst.
– Azvi er ny leverandør for oss innen landsdekkende vedlikehold. De tar over kontrakten på Sør-Vest og Øst, sier konserndirektøren.
Selskap med bred jernbane-erfaring
Kjenne legger til at det spanske selskapet har lang og bred erfaring med sporjustering fra Spania og ellers i Europa. Azvi signerte i 2019 avtale med Bane NOR om å bygge dobbeltspor mellom Bergen og Arna. Selskapet leverer stordelen til dette store dobbeltsporprosjektet, og har i dag leveranser i Bergen på nybygging av tunnel, drift og vedlikeholdskontrakt. Ved valg av leverandør den gang, la Bane NOR stor vekt på oppdragsforståelse og gjennomføringsevne.
– Dermed har selskapet god erfaring med å jobbe med jernbanetekniske prosjekter i Norge, forklarer Kjenne.
– En god balanse mellom nye og eksisterende leverandører styrker oss i utviklingen av fremtidens vedlikehold. De er også viktige partnere for oss i vår omfattende teknologiske utvikling av jernbanen i Norge, legger han til.
Styrker markedsposisjonen - og miljøsatsing
– Denne kontrakten er svært viktig for Azvi, da den vil etablere oss sterkere i markedet for vedlikehold her i Norge, sier Manuel Borràs, som er Azvis leder for forretningsutvikling i Norge.
Kjersti Kanne, som er administrerende direktør i Baneservice, ser mulighet for å styrke selskapets satsing på bærekraft gjennom den nye kontrakten.
– Takk for tilliten, denne kontrakten er viktig for kontinuitet samt muligheten å investere i nye miljøvennlige maskiner for satsing på bærekraft. Vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med Bane NOR, sier hun.
Nøkkelord
Kontakter
Marianne HenriksenSenior kommunikasjonsrådgiver
Drift og teknologi
Bilder



Lenker
Om Bane NOR
Kontrakt mellom Bane NOR og Azvi:
Estimert total verdi kr 423,2 mill NOK
Kontrakten gjelder geografisk i jernbaneområde Sør-Vest og Øst, som omfatter:
- Bergensbanen
- Randsfjordbanen
- Roa- Hønefossbanen
- Flåmsbana
- Sørlandsbanen
- Arendalsbanen
- Bratsbergbanen
- Vestfoldbanen
- Drammenbanen
- Spikkestadbanen
- Askerbanen
- Hovedbanen nedre
- Gjøvikbanen
- Østfoldbanen vestre linje
- Østfoldbanen Østre linje
- Tilhørende sidebaner samt tilhørende sidebaner
Kontrakt mellom Bane NOR og Baneservice:
Estimert total verdi: 390,5 mill NOK.
Kontraktens geografiske område er Nord og deler av Øst, som omfatter:
- Gardermobanen
- Hovedbanen øvre
- Kongsvingerbanen
- Dovrebanen
- Raumabanen
- Rørosbanen
- Solørbanen
- Meråkerbanen
- Nordlandsbanen
- Ofotbanen
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
Thor Gjermund Eriksen slutter som konsernsjef i Bane NOR27.2.2025 08:57:04 CET | Pressemelding
Thor Gjermund Eriksen har sagt opp sin stilling som konsernsjef i Bane NOR. Jon-Erik Lunøe er konstituert som ny konsernsjef fra 27. februar.
Telia-sjef Stein-Erik Vellan blir ny konserndirektør i Bane NOR30.1.2025 07:10:00 CET | Pressemelding
Vellan kommer fra stillingen som administrerende direktør i Telia Norge, og tar over ansvaret for den digitale utviklingen i Bane NOR.
Togtrafikken blir redusert på Østlandet mandag og tirsdag på grunn av varsel om mye snø og vind5.1.2025 15:29:31 CET | Pressemelding
Mandag og tirsdag er det varslet svært mye snø og vind på deler av Øst- og Sørlandet, og Meteorologisk institutt har sendt ut oransje farevarsel. Allerede fra mandag morgen blir togtrafikken redusert på Østlandet ved at flere tog blir innstilt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom