Avis Norge tar del i bilutleiebransjens etterlysning av støtte fra Regjeringen

Avis Norge slutter seg til bilutleiebransjens etterlysning av økonomisk støtte fra regjeringen. Bransjen har et gjennomgående høyt kostnadsnivå, og er derfor helt avhengig av umiddelbar hjelp for å unngå konkurser, og for å fortsette utviklingen av transportsektoren på lang sikt.
Donald Hayes, Daglig leder i AVIS Norge

- For å unngå konkurser og nedleggelser, samt å beskytte nettverket av familieeide virksomheter som vi samarbeider med over hele landet, ber vi myndighetene om å handle umiddelbart. Bilutleiebransjen støtter en betydelig forsyningskjede i Norge med bilforhandlere og verksteder, så vel som bedrifts-, forsikrings-, leasing- og fritidsreisesegmenter, hvor alle nå sliter som følge av reiserestriksjonene på grunn av koronaviruset, sier Donald Hayes, Daglig Leder i Avis Norge.

Sammen med resten av bilutleiebransjen ber nå Avis Norge regjeringen om å gi et midlertidig fritak for tilbakeføring av merverdiavgift. Dette for å unngå konkurser og nedleggelser på kort sikt, og for å sikre et godt reisetilbud til næringslivet og turister på lengre sikt.

Endringen i merverdiavgiften vil gi bransjen mulighet til å redusere bilflåten til et nivå som er mer tilpasset den reduserte etterspørselen. Det bidrar til mer kapital som vil være til stor hjelp for bransjen.

- Situasjonen den siste måneden har hatt en ekstrem påvirkning på bransjen og tusenvis av biler står ubrukt. Reiserestriksjoner resulterer i en svært usikker fremtid for mange av våre samarbeidspartnere. Det siste vi ønsker er å se en rekke mindre, familieeide selskaper som må legges ned – de mindre aktørene er en viktig del av landets infrastruktur, som bidrar til vekst innen transport og til liv i lokalsamfunnene.  Forbrukere, forretningsreisende og distriktene trenger et konkurransedyktig transporttilbud i de kommende månedene og årene. Transportsektoren trenger støtte nå for å sikre at hele Norge fortsetter å være tilgjengelig for lokalsamfunn, og for både forretnings- og feriereisende, avslutter Hayes.

Cecilie Scharning
Pressekontakt Avis Budget Group Norge
Tlf: +47 920 82 300
E-post: ces@zynk.no

Donald Hayes, Daglig leder i AVIS Norge

Om Avis Budget Group

Avis Budget Group, Inc. er en ledende global tilbyder av mobilietsløsninger, både gjennom merkevarene Avis og Budget, som har mer enn 11 000 utleiekontorer i omtrent 180 land rundt om i verden, og gjennom merkevaren Zipcar, som er verdens ledende bildelingsnettverk med over 1 million medlemmer.

Avis Budget Group driver de fleste utleiestedene sine i Nord-Amerika, Europa, Australia og Asia direkte, og i resten av verden drives merkevarene i hovedsak gjennom lisensiering. Avis Budget Group har sitt hovedkontor i Parsippany, N.J.

Mer informasjon er tilgjengelig på www.avisbudgetgroup.com