Avdragsfrihet under korona-krisen

Rekordmange nordmenn har søkt om avdragsfrihet på sine lån under korona-krisen. Det kan være en god hjelp i en kortsiktig vanskelig situasjon. Vi ser her på hva avdragsfrihet vil si, og hva det vil koste deg. Vi forklarer også når du bør vurdere å søke om utsettelse på betaling av avdrag på lånet ditt.
REKORDMANGE SØKER OM Å UTSETTE BETALINGER: Flere banker har meldt om rekordmange søknader om betalingsutsettelse for avdrag på lån. Foto: Istockphoto.

Endringer i forskriften

Regjeringen innførte tidlig under korona-krisen en endring i boliglånsforskriften. Da ble den såkalte fleksibilitetskvoten økt fra 10 til 20 prosent. Det ga bankene større mulighet til å i en begrenset periode gi avdragsfrihet på boliglån. En slik avdragsfrihet betyr at betalingen av avdrag utsettes. Du må betale de, men du får utsette betalingen. Alt i alt kommer du derfor til å bruke lenger tid på å betale tilbake hele lånet ditt.

Denne midlertidige endringen ble stoppet i september 2020. Det var på bakgrunn av at det var høy aktivitet i boligmarkedet, og at regjeringen derfor mente at utlånspraksisen burde gå tilbake til normal praksis.

Regjeringen la også til grunn at det var tegn til oppsving i norsk økonomi.

Fortsatt behov for utsettelser

Siden den gang har imidlertid både hele landet, og deler av landet, opplevd nedstengninger, og mange har blitt permittert og mistet jobben.

Derfor tilbyr fortsatt mange banker avdragsutsettelse, innenfor rammen av det boliglånsforskriften tillater. DNB, SpareBank1 og Nordea er noen av bankene som tilbyr kundene sine å søke om avdragsfrihet på boliglånet hvis de har problemer med økonomien som følge av korona-pandemien. Da må man dokumentere at man er permittert eller har mistet jobben.

Bankene tilbyr som regel tre måneder utsettelse, men med mulighet til å søke om ytterligere tre måneder til. Flere banker rapporterer om at de nå hjelper rekordmange kunder som søker om betalingsutsettelse.

Hva koster en utsettelse

Likevel medfører en betalingsutsettelse kostnader for kundene. I tillegg til omkostningene som administrasjonsgebyrer og eventuelle andre gebyr, så vil rentekostnadene fortsette å løpe.

Så lenge du har et lån beregnes det renter på det, og de må betales. Så selv om du ikke betaler avdrag i en periode, så må du betale noe.

Siden du ikke betaler avdrag, vil selve lånebeløpet ikke krympe i denne perioden. Hvis du hadde betalt ned avdrag ville det rentebærende beløpet stadig blitt mindre. Men når du ikke betaler avdrag holder det rentebærende beløpet seg på samme nivå.

Derfor ender du opp med å betale mer i renteomkostninger for det totale lånet ditt dersom du har en periode med avdragsfrihet.

Totalkostnaden din for lånet øker derfor. Hvor mye den øker avhenger av hvor stort lån du har, og hvor lenge du får avdragsfrihet.

Boliglån er en stor utgift

Boliglånet er for svært mange nordmenn den største månedlige utgiften. Hvis man blir permittert eller arbeidsledig kan det få store konsekvenser for mye man har i månedlige inntekter. I slike tilfeller kan det være en god løsning å be om avdragsfrihet i en periode, til man kommer i fullt arbeid igjen.

Boliglån er noe man tar opp med et langt perspektiv. De fleste har 20 - 25 års nedbetalingstid på sine boliglån. Da sier det seg selv at mye kan skje i løpet av den tiden man betaler på lånet.

Under korona-krisen har det oppstått lignende problemer for unormalt mange på samme tid. Imidlertid er hendelser som permitteringer og arbeidsledighet noe som kan ramme alle også til andre tider. Derfor er avdragsfrihet en betryggende løsning å ha i bakhånd.

For å unngå at boliglånet blir unødvendig stort er det likevel viktig å begrense slike perioder til et minimum.

Nedbetalingsplan

En periode med avdragsfrihet vil føre til at nedbetalingsplanen din blir noe endret. På nettsiden BilligeForbrukslån.no/avdragsfrihet/ kan du lese mer om avdragsfrihet og hvilke konsekvenser det har. Der finner du også nyttig lånekalkulator som hjelper deg med å se hva kostnadene blir ved å la lånet strekker seg litt lengre ut i tid.