Åtte tips for sikker vedfyring

Kun én av fire nordmenn sjekker brannvernutstyret en gang i halvåret eller mer, viser en undersøkelse gjort av YouGov på vegne av Sector Alarm. Dette er det viktig å huske på når det blir kaldere vær, mer bruk av levende lys og mer fyring. Det å ha en fungerende røykvarsler er det viktigste tiltaket du kan gjøre for å forebygge brann.

– Årstiden vi befinner oss i øker behovet for oppvarming av boliger og hytter, og fører til mer bruk av levende lys. I sum gir høyere belastning på strømnett og el-artikler, flere bål i peiser og åpne ildsteder samt levende lys i de tusen hjem, grobunn for flere branner, sier Sigurd Folgerø Dalen, kommunikasjonssjef i Brann- og redningsetaten.

Det å ta sine forholdsregler er en viktig faktor for å forebygge brann, og noen av de viktigste tiltakene som trekkes frem er å være forsiktig med levende lys og ha seriekoblede røykvarslere som du sjekker regelmessig.

– Det viktigste brannverntipset er at man sørger for å ha røykvarslere som virker i boligen. Tidlig varsling gir en mulighet til å redde seg ut i tide dersom en brann skulle oppstå, sier Trine Sivertsen Sommerlade, kommunikasjonsleder i Bergen brannvesen.

Brannvarsler er påbudt i norske boliger, og det skal være minst én røykvarsler per etasje. Tryg Forsikring anbefaler å ha en røykvarsler i hvert rom, i tillegg til at de bør være seriekoblet.

– Det vil si at alle varslerne løser seg ut dersom én av dem detekterer røyk. Tester viser også at optiske røykvarslere er å foretrekke fremfor ioniske, fordi de varsler tidligere, forklarer Inge Svendsen, sikkerhetsekspert i Sector Alarm.

Trygt å fyre med ved

Brede Børud, styreleder i Norsk Varme, bransjeforeningen for bærekraftige ildsteder og skorsteiner, påpeker at det er trygt å fyre med ved og at det sjelden oppstår brann i lukkede ildsteder. Han mener likevel at det er viktig å ta sine forholdsregler for økt brannsikkerhet, og at man ikke skal være uforsiktig i sin kontakt med levende ild.

Dette er Norsk Varmes tips for sikker vedfyring:

• Tilsyn er det viktigste virkemiddelet for å forhindre brann.
  • Brennbart material må plasseres på trygg avstand.
  • Bruk gnistfanger hvis du har et åpent ildsted. Du skal i tillegg ha en gulvplate som dekker 30cm ut fra ildstedet.
  • Kast asken i en metallbeholder.
  • Bruk tørr ved.
  • Bruk aldri væske til opptenning i ovn og peis. Vær også forsiktig med bruk av peiskubber.
  • Sørg for god trekk, ikke ha i for mye ved og tenn fra toppen.
  • Torvtak på hytta? I så fall er det hensiktsmessig med en gnistfanger i toppen av skorsteinen.

*Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 22-27. september gjennomført til sammen 1001 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.

Sector Alarm, som har hovedkontor i Oslo,  har mer enn 570 000 kunder, og over 2500 medarbeidere i Norge, Sverige, Irland, Finland, Spania, Italia og Frankrike.

Følg pressemeldinger fra Sector Alarm

Siste pressemeldinger fra Sector Alarm