Astrid Uhrenholdt Jacobsen nytt IOC-medlem

Leder av NIFs utøverkomité, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, er i dag utpekt som nytt medlem til IOCs utøverkomité. Det betyr at Uhrenholdt Jacobsen blir nytt IOC-medlem.

Astrid Uhrenholdt Jacobsen. Foto: NTB Scanpix

Uhrenholdt Jacobsen, som også er idrettsstyremedlem, vil være IOC-medlem frem til 2026. Hun vil være én av 15 utøverrepresentanter blant IOC-medlemmene.

-Denne utnevnelsen er først og fremst en tillitserklæring til Astrid Uhrenholdt Jacobsen. Astrid har i en årrekke vært en av våre absolutt beste utøvere, og hun har et stort idrettspolitisk engasjement, både nasjonalt og internasjonalt. Med Kristin Kloster Aasen og Astrid Uhrenholdt Jacobsen som IOC-medlemmer, står norsk idrett meget godt rustet for å arbeide aktivit i utviklingen av internasjonal idrett i årene som kommer, sier Idrettspresident Berit Kjøll.

IOCs utøverkomité er utøvernes representanter inn mot IOC, og velges av utøverne selv under OL.

-Jeg er både beæret og ydmyk når jeg nå trer inn i IOCs utøverkomité og blir IOC-medlem. Min fremste motivasjon til å takke ja til dette vervet, er å jobbe for å sikre at utøvernes stemme blir hørt i alle viktige saker. Jeg opplever at utøverne har blitt en stadig viktigere gruppe i internasjonal idrett, og at våre synspunkter er ønsket inn i de viktige idrettspolitiske debattene. Jeg ser virkelig frem til å ta fatt på dette vervet, sier Astrid Uhrenholdt Jacobsen.

Kristin Kloster Aasen er i dag IOC-medlem, et verv hun har hatt siden 2017. Kloster Aasen leder IOCs «Future Host Commission» for fremtidige sommer-OL.

-Astrid Uhrenholdt Jacobsen er en fantastisk representant for utøvergruppen. Jeg vet selv hvor viktig det er at utøverne har tydelige og klare stemmer i internasjonal idrettspolitikk. Astrid, med sin innsikt, integritet og sitt engasjement, har alle forutsetninger for å lykkes. Jeg gleder meg til å arbeide sammen med henne, sier IOC-medlem Kristin Kloster Aasen.

Pressevakt NIF

(Hverdager 16.00-23.00, lør/søn 09.00-23.00)

Tel:+47 22565688

Astrid Uhrenholdt Jacobsen. Foto: NTB Scanpix

Påminnelse: Pressebrief om forslag til regelverk for bruk av simulert høyde og ny internasjonal strategi for norsk idrett15.9.2021 08:45:03 CEST | Presseinvitasjon

Norges idrettsforbund inviterer pressen til en kort orientering om to aktuelle saker som skal behandles på det ekstraordinære idrettstinget 16.-17. oktober: Norsk idretts internasjonale strategi for å fremme idrettens verdier og samfunnsrolle. Sak to: Retningslinjer for bruk av simulert høyde som skal sikre en trygg og forsvarlig bruk.

Ny idrettsstrategi og et krafttak for aktivitet, mangfold og inkludering3.9.2021 13:38:13 CEST | Pressemelding

I dag la regjeringen frem idrettsstrategien «Sterkere tilbake – en mer inkluderende idrett». For å følge opp strategien bevilger myndighetene ytterligere betydelige tilskudd gjennom spillemidlene. I tillegg vil det etableres en ny søknadsbasert ordning for barn og unge. Tilskuddene skal bidra til å dempe de negative konsekvensene av koronapandemien, samt styrke aktivitetsskapende tiltak og tiltak for inkludering og mangfold i norsk idrett.