Stiftelsen Norsk MatStiftelsen Norsk Mat

Askim Frukt- og Bærpresseri til topps i tøff kategori

Interessen for norsk eplemost har eksplodert de siste årene og de beste produsentene holder skyhøy kvalitet. Desto mer imponerende er det at Askim Frukt- og Bærpresseri nå tildeles Spesialitet-merket for to av sine produkter.
F.v. Ordfører Saxe Frøshaug, daglig leder i Askim Frukt- og Bærpresseri Astrid Lier Rømuld og administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk Nina Sundqvist. Foto: Matmerk.

- Slike hedersmerker gjør lokalmat- og drikke mer sexy og anerkjent og er et synlig bevis på arbeidet som gjøres i Indre Østfold. Det målrettede arbeidet til Askim Frukt- og Bærpresseri bidrar til viktig verdiskapning i Indre Østfold, sa ordfører Saxe Frøshaug under tildelingen av kvalitetsmerket Spesialitet til Askim Frukt- og Bærpresseri mandag i produsentens egne lokaler.

De to produktene som ble hedret med Spesialitet var Årgang Askim Eple og Aronia og Årgang Askim Aroma. - Det er inspirerende å følge med utviklingen i Østfold - dere har mange dyktige mat og drikkehåndtverkere, og med Askims to nye produkter i kategorien lokaldrikke i særklasse begynner dere å bli lagt merke til nasjonalt, sa en tydelig imponert Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk.

Med disse to nye Spesialitetene er virkelig Askim i godt Østfoldselskap: Dyre gård, Bamsrudlåven, DUGA, Lippert drikke, Troll laks fra Engelsviken, Ek gårdspakkeri og Den sorte havre er alle merket med Spesialitet. Østfold har virkelig satt seg på kartet som en lokalmatdestinasjon.

Alkoholfrie alternativer i særklasse

Både Vinmonopolet og utelivsbransjen rapporterer om stor økning i salget av alkoholfrie produkter. Flere ønsker å servere alkoholfrie alternativer til mat. Kombinasjonen av syre og sødme gjør eplemost til et svært godt følge til mat.- Vi har arbeidet målrettet for kunne tilby et alkoholfritt alternativ til mat og har brukt vår kompetanse til å finne riktig smakspalett til ulike matretter. Å bli hedret for innsatsen er stas, må jeg si, sa en stolt daglig leder Astrid Lier Rømuld.

Etter hvert som etterspørselen har økt har også utvalget av norsk eplemost blitt større. De beste holder svært høy kvalitet, noe som gjør det vanskelig å hevde seg i toppen. Askim Frukt- og Bærpresseri har produsert eplemost siden 1936 og fokuserer på at produktene skal passe til mat. At de nå får tildelt Spesialitet for to produkter vitner om stor råvarekjennskap og fokus på kvalitet.

I perfekt balanse

Om Årgang Askim Eple og Aronia trakk juryen fram en kraftig smak som kan minne om tanninene i en rødvin, og en god balanse mellom det bitre fra Aroniaen og det sødmefulle fra eplemosten. Årgangsserien er spesielt utviklet som et alkoholfritt alternativ til mat. Dette vitner også juryens begrunnelse om.

- En eplemost i særklasse! Om Årgang Askim Aroma sa juryen at den har en tydelig eplesmak, er aromatisk og frisk med en rund avslutning. Eplemosten har tydelig råvarepreg og har en flott farge.

Fakta om Spesialitet

Spesialitet er et offisielt norsk informasjonsmerke som tildeles lokalmat- og drikke. For å få dette merket må produktet være basert på gode norske råvarer, det må gjerne være laget etter lokale oppskrifter, og produktet må godkjennes av en fagjury med høy kompetanse. Juryen ledes av Harald Osa.

Les mer om fagjuryen her.

Årgang Askim Aroma og Årgang Askim Eple og Aronia fikk begge Spesialitet-merket mandag. Foto: Matmerk