Ashgabat er den dyreste byen for internasjonale ansatte i 2021

• Hovedstaden i Turkmenistan dytter Hong Kong til andreplass på Mercer's Cost of Living-rangering i 2021, mens Beirut stiger 42 posisjoner til den tredje dyreste byen

• Følgene av COVID-19 innen økonomi, politikk og helse har hatt en innvirkning uten sidestykke på levekostnadene for expater

• København beholder tittelen som den dyreste nordiske byen mens Oslo rykker opp 21 plasser til 14 i Europa

Oslo, 22. juni 2021 - Mercers 2021 Cost of Living City Ranking, som er basert på prisene på over 200 varer og tjenester og rangerer 209 byer, har rangert Ashgabat som den dyreste byen for internasjonale ansatte, og Hong Kong ble presset ned til andreplass. Beirut ble nummer tre, og flyttet 42 posisjoner opp på rangeringen som et resultat av en økonomisk depresjon forårsaket av opptrappingen av flere kriser — landets største finanskrise, COVID-19 og havneeksplosjonen i Beirut i 2020.

Zürich rykket ned en plass til femte globalt, men er fortsatt den dyreste europeiske byen. København (16) beholder tittelen som den dyreste nordiske byen foran Oslo (55), Helsingfors (56) og Stockholm (72).

Styrking av lokal valuta resulterte i at flere europeiske byer klatret på rangeringen, og Paris rykket opp til 33. Lokal valuta i Storbritannia er fortsatt sterk, og London (18) og Birmingham (121) hoppet henholdsvis ett og åtte plasser.

- Etter at økonomien ble hardt rammet av pandemien, at kronen falt til et historisk lavt nivå mot den amerikanske dollaren og oljeprisene kollapset, har Norge hentet seg tilbake i større grad enn forventet i 2021, sier Jimmy Johansen, Career Business Leader for Mercer Norge. – Mens samfunnet fortsetter å komme på fote igjen og kronen styrkes mot euro og den amerikanske dollaren, har den relative levekostnaden økt betraktelig for expater siden i fjor, og Oslo hoppet 21 plasser opp på rangeringen av de dyreste byene. Denne dramatiske oppgangen kan påvirke ansatte på internasjonale oppdrag, spesielt når de får utbetalt lønn og godtgjørelse i hjemlandets valuta. Nøye planlegging og nøyaktige, oppdaterte mobilitetsdata vil være enda mer kritisk for rettferdige kompensasjonspakker og ansattes tilfredshet i tiden fremover, sier Johansen.

COVID-19 fortsetter å forårsake forstyrrelser innen internasjonal mobilitet, hvilket har ført til at bedrifter revurderer hvordan de vil håndtere en mobil arbeidsstyrke i en post-pandemisk verden. Levekostnadsdata og mobilitetsforskning utført av Mercer viser at etter organisasjoners innsats over flere år for å modernisere mobilitetsstrategier, begynner organisasjoner nå å igangsette alternative typer internasjonale oppdrag og arbeidsordninger på tvers av landegrenser for å opprettholde deres utenlandske operasjoner og arbeidsstyrker.

- Levekostnader har alltid vært en faktor for internasjonal mobilitetsplanlegging, men pandemien har tilført et helt nytt lag av kompleksitet, i tillegg til de langsiktige implikasjonene knyttet til arbeidstakeres helse og sikkerhet, fjernarbeid og fleksibilitetspolitikk, blant andre hensyn, sa Ilya Bonic, som er Career President og Head, Mercer Strategy. - Mens organisasjoner reflekterer over talent- og mobilitetsstrategiene sine, er nøyaktig og gjennomsiktig data nødvendig for å gi ansatte rettferdig kompensasjon for alle typer oppdrag, sier han.

Mobilitet utvikler seg fra tradisjonelle langsiktige oppdrag – altså å omplassere en ansatt i et par år og deretter repatriere dem til hjemstedet sitt – til andre typer stasjoneringer som kortsiktige oppdrag, internasjonale utenlandsansatte, faste overførte ansatte, pendlere, internasjonale fjernarbeidere og internasjonale frilansere.

Mercers 2020 Worldwide Survey of International Assignment Policies and Practicesbekreftet at mange av selskapene som tok del i undersøkelsen tilbyr mer fleksible alternativer for å imøtekomme mangfoldige personlige omstendigheter hos oppdragstakere. En annen Mercer-undersøkelse i 2020/2021 oppdaget at over 50% av arbeidsgiverne forhørte seg om forventede endringer når det gjelder antallet enveisoverføringer, talentutvikling, kortsiktige- og pendleroppdrag i deres organisasjoner som følge av pandemien.

Mercers nylige Cost of Living Survey hjelper arbeidsgivere med å forstå viktigheten av å overvåke valutasvingninger og vurdere inflasjons- og deflasjonspresset på varer, tjenester og boliger på alle deres operasjonssteder. Dataene hjelper også arbeidsgivere med å bestemme og vedlikeholde kompensasjonspakker for ansatte på internasjonale oppdrag og når ansatte jobber i utlandet. I tillegg kan levekostnadene på et visst sted ha en betydelig innvirkning på stedets tiltrekning som en destinasjon for kandidater, og påvirker valget av steder for organisasjoner som ønsker å utvide og forvandle deres geografiske fotavtrykk.

Mercer Cost of Living Survey – Worldwide Rankings 2021

.

Jimmy Johansen, Career Business Leader, Mercer Norge

Harbitzalléen 5

Mercer tror på å bygge bedre fremtider ved å redefinere arbeidsverdenen, omforme pensjons- og investeringsresultater og åpne muligheter for god helse og velvære. Mercer har rundt 25 000 ansatte som er basert i 43 land og firmaet opererer i 130 land. Mercer er en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), verdens ledende profesjonelle servicefirma innen risiko, strategi og mennesker, med 85 000 kolleger og en årlig omsetning på rundt 20 milliarder dollar. Gjennom de marketledende bedriftene MarshGuy Carpenter og Oliver Wyman, hjelper Marsh McLennan klienter med å navigere et miljø som stadig blir mer dynamisk og komplekst. For mer informasjon, besøk www.mercer.no. Følg gjerne også Mercer Norge på LinkedIn.

Følg pressemeldinger fra Mercer

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercer på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercer

Island har det beste pensjonssystemet i verden mens Norge faller til 7. plass11.10.2022 06:01:00 CEST | Pressemelding

Mercer CFA Institute Global Pension Index (MCGPI) sammenligner 44 pensjonsinntektssystemer, som dekker 65 prosent av verdens befolkning Island topper listen og 5 nordiske land er i topp 10 med Danmark på 3. plass, Finland på 6. plass, Norge på 7. plass og Sverige på 9. plass (Oslo) – Islands pensjonssystem har toppet den 14. årlige Mercer CFA Institute Global Pension Index (MCGPI) for andre gang, mens Norge har falt til 7. plass. Nederland og Danmark har beholdt henholdsvis andre- og tredjeplasser, med Finland (6.) og Sverige (9.) også på topp 10. MCGPI er en omfattende studie av 44 globale pensjonssystemer, som står for 65 prosent av verdens befolkning og sammenligner systemene mot hverandre. Til tross for at Norge har fått andreplass globalt for integritet, er vårt nåværende pensjonssystem fortsatt ikke bærekraftig nok sammenlignet med andre land på toppen av listen. Norge rangerer nå på 15. plass globalt for bærekraft, hvilket viser kun en liten forbedring fra 16. plass i 2021. Nyli

Hong Kong rangerer igjen som den dyreste byen for internasjonale ansatte29.6.2022 09:58:06 CEST | Pressemelding

Hong Kong er igjen verdens dyreste by for internasjonale ansatte, etterfulgt av Zürich (2) og tre andre sveitsiske byer - Genève (3), Basel (4) og Bern (5) Oslo er blant de 10 dyreste byene i Europa for expater og klatrer til 27. plass globalt København er den dyreste byen i Norden for internasjonale ansatte, rangert på 11. plass globalt, mens Stockholm er den rimeligste byen og faller til 87. plass i 2022 Internasjonale oppdragsmønstre utvikler seg som følge av valutakurs- og inflasjonsvariasjoner samt økningen av fjernarbeid og fleksible arbeidsordninger Oslo, 29. juni 2022 I dag lanserte Mercer sin Levekostnadsundersøkelse (Cost of Living Survey) for 2022, som rangerer 227 av verdens dyreste byer for internasjonale ansatte. Mens Hong Kong forblir i topplasseringen, utgjør Zürich (2) og tre andre sveitsiske byer - Genève (3), Basel (4) og Bern (5) - de fem dyreste stedene i verden for expater. Oslo er rangert som den 9. dyreste byen i Europa, og klatret til 27. plass globalt (fra 32.

Norge klatrer til 5. plass på listen over verdens beste pensjonssystemer, men har et kjønnspensjonsgap på 27% ifølge Global Pension Index19.10.2021 15:03:37 CEST | Pressemelding

Mercer CFA Institute Global Pension Index plasserer nykommer Island på toppen av listen og Norge på 5.-plass. Men, Norge har et pensjonsgap mellom kvinner og menn på hele 27 prosent, noe som plasserer oss som på en 20. plass på indeksen når det gjelder forskjell i pensjon for kvinner og menn. Indeksen sammenligner 43 pensjonsinntektssystemer, som dekker to tredjedeler av verdens befolkning