Asbjørn Ribe serverer unik og vakker visepop

Asbjørn Ribe slipper den drømmende singelen "Ikke snu deg bort" i dag, perfekt til å nytes på late sommerdager!

Hør "Ikke snu deg bort"

Denne gangen er det en emosjonell, sammensatt nytelse av en låt Asbjørn Ribe serverer. Fremdeles visesanger og historieforteller – men også utforskende, leken, åpen, og monumental.

Det som starter med nylongitar og sang, samt urovekkende synther i det fjerne, drar seg gjennom et semi-dansbart na-na-na-parti før låta dreier over i et stadig mer storslått messende parti av sub-bass, synth-tepper og perkussive lag. Det vakre og suggererende koret er signert ingen ringere enn Jonas Alaska og Billie Van.

Det er den pur unge utgaven av visesangeren, som taler til nåtiden gjennom en liten setning funnet i en gammel notisbok.

Asbjørn Ribe er «månedens artist» i Norsk Viseforum, og har nettopp avsluttet en Coronatilpasset turné med 35 konserter vidt omkring i Norge.

Dropbox med WAV, label copy, bilder

Etter 10 år og fire soloplater som bejublet norskspråklig vise-pop artist er Asbjørn Ribe klar for sitt mest ambisiøse prosjekt hittil. Den Spellemannsnominerte artisten har sluppet flere singler denne våren og hans femte soloalbum slippes høsten 2021. På albumet bidrar anerkjente musikere og produsenter som Even Ormestad (a-ha, Jaga Jazzist , Thom Hell), Bård Ingebrigtsen (Kaizers Orchestra, Odd Nordstoga, Stein Torleif Bjella) og Christian Engfelt (Fieh, Big Bang, Elephant 9).

Asbjørn Ribe gir ut musikk på sitt eget platselskap SkiPop Records/Altenburg Skivbolag og samarbeider med Drabant Music om promo og marketing.

Følg pressemeldinger fra Drabant Music

Siste pressemeldinger fra Drabant Music

"hund katt gnager" – Asbjørn Ribe med kongealbum!15.10.2021 10:54:19 CEST | Pressemelding

7 barn. Hjemmeskole og hjemmebarnehage. En kone i full lærerjobb. Starten på pandemien var ikke helt enkel for visesanger Asbjørn Ribe. Han klarte likevel å booke studiotid og prosjektet vokste underveis. Plutselig var han i gang i tre ulike studioer, med tre ulike produsenter og musikere. I dag slippes albumet "hund katt gnager"! Hør "hund katt ganger" her Det har etterhvert blitt hans mest ambisiøse prosjekt noensinne. Det inspirerende og befriende med å være i studio igjen, og å spille med andre musikere, gjorde at han aldri ville avslutte innspillingen. - "Jeg ble ganske mørk til sinns en periode, da alt bare stoppet opp – det må jeg innrømme» Sier han selv om tiden i et plutselig kaos av tiktok-danser, teams-pålogging, oppvask, klesvask, matlaging, lading av iPader og bleieskift. Det ble én dag om gangen, fokus på ungene og deres tanker, det praktiske, og så litt rester her og der til skriving, og spilling sent på kvelden. Og også planlegging av studioinnspilling i stedet for kons

Melodien er fengende pop. Innholdet fælt på Ida Jenshus’ nye "Leaving You"8.10.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding

- Det er jo en klassisk kombinasjon i popmusikken, som Beatles var noen av de første mestrene på. Og sånn blir det ofte når jeg lager musikk selv også. Jeg kan ikke legge lokk på de tyngste følelsene, sier Ida Jenshus om den oppløftende nye låten – med et dystert innhold. Hør låten HER Før sommeren kom den første smakebiten på nytt album. "The Grip" handler om hvordan de som sitter og spinner på negative tanker og følelser, "grepet", fikk det enda verre under pandemi og nedstenging – ikke minst musikere uten spillejobber. Nå har Ida Jenshus lagt bak seg en hektisk sommer med en rekke konserter over hele landet. Artistlivet smiler igjen, men det betyr ikke at musikken som kommer ut nødvendigvis er blitt så mye lystigere. I hvert fall ikke tekstene. "Leaving You" er en vond kjærlighetslåt, og langt unna klisjeene. Ida Jenshus har kommet seg videre fra en ødeleggende relasjon, men vet at ikke alle klarer å ta det siste, tøffe steget. - Forhold kan være både psykisk og fysisk voldelige, me

CC Cowboys med hyllest til Gamlebyen!8.10.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding

CC Cowboys er igjen klar med ny låt. Denne gang med nok en godlåt som setter stemningen og umulig etterlater humøret upåvirket. "Gamlebyen" handler om sterke relasjoner til et bestemt sted - der hvor man kommer fra, vokste opp eller bare har en sterk tilknytning. Sammen med låta kommer også en fantastisk musikkvideo fra nettopp Gamlebyen. Hør låten HER Se musikkvideoen HER Låta setter som sagt stemningen og det er vanskelig å ikke la seg rive med enten det er ved å danse eller synge med. - "Mange har sine "jordbærsteder" som har stor plass i hjertene. Gamlebyen er et slikt sted. Det er en bydel og et landemerke vi er meget stolte av i Fredrikstad, så stolte at vi synes den fortjener en sang. God lytt!" - Magnus Grønneberg CC Cowboys har siden starten vært en oppvisning i utholdenhet, kontinuitet, arbeidsvilje, og spilleglede. Denne låta vitner ikke om noe annet og er nok en herlig fengende låt i sann CC-stil! Musikkvideo: Bjørn Opsahl: Produsent/Regi/Foto Vilde Støkket Bråten: Foto/kli

Thulsa Doom tilbyr fatalisme og dans!1.10.2021 10:09:46 CEST | Pressemelding

Så hvordan er dagen din? Ikke sikker? Jobber du skikkelig hardt? Ikke egentlig? Hvordan føler du deg? Både litt oppgitt og litt manisk på samme tid? Dette splitter nye sporet fra Thulsa Doom tilbyr fatalisme og dans. Det er ikke et deprimerende eller negativt innhold, det er frigjørende og intimt. Det kiler. Hør låta HER - "Die Like an Aviator er" veldig groovy. Overrasker det deg? Vel, det er faktisk et parti her som bandet refererer til som «Miami Vice» partiet. Vi håper du liker denne. Og du vet at hver gang du lytter, så elsker Thulsa Doom deg litt mer." - Thulsa Doom For kort tid siden slapp bandet den første singelen; "Endless, Unless" fra det kommende albumet "Ambition Freedom". Nå varmes det opp til albumslipp 12. november med en herlig andrelåt, nemlig "Die Like an Aviator"!

Klossmajor med mantra om hvem man vil være!17.9.2021 09:20:58 CEST | Pressemelding

I dag slipper Klossmajor singelen "Skjønte ikke du var borte". Groovy, feelgood og chill synger de tre vokalistene om hvem man ønsker å være – men hva er egentlig det? Dette er første singel fra det kommende albumet; "Ordner seg for snille jenter". Hør låten HER - "Jeg hadde en periode på en uke hvor jeg skrev ned alle ting jeg hadde lyst på, mente og savnet. En stor bokhylle, en ny seng, ganske fint vær, og å treffe igjen en venn man ikke husket at man savnet. Til slutt ble låta et slags mantra om hvem man vil være og oppsummerer Klossmajor og meg som låtskriver ganske så godt. "Hva kan jeg si, jeg vil ikke være stor, jeg vil være liten, men også litt god. Og helst ganske vanlig, men skille meg ut før jeg dør av meg selv." - Karoline Karlsen Klossmajor har etablert seg som et sterkt liveband på Norges pop- og jazz-scener de siste årene og slipper sitt debutalbum til våren. De tre vokalistene (Karoline Karlsen, Dorothea Økland, Maja Sørbø) veksler på å være i front med sterke vokalharm