Årets sosialarbeidere vil gi flyktninger en stemme

Hvert år deler FO ut prisen til Årets sosialarbeider på den internasjonale sosialarbeiderdagen. Årets vinnere får prisen for deres arbeid med barn på flukt.
Prisvinnerne (FV: Randi Elisabeth Jensen og Kjell-Ole Myrvoll)

Kjell-Ole Myrvoll og Randi Elisabeth Jensen ved BUP Sjøvegan fikk sosialarbeiderprisen 2021 for deres mangeårige arbeid og engasjement for barn på flukt.

– Det er veldig hyggelig. Jeg måtte virkelig klype meg i armen da FO-leder Mimmi Kvisvik sa meg og Randi hadde vunnet prisen, sier Kjell-Ole Myrvoll.

Den praktiske og helhetlig tilnærmingen de har til barn på flukt kommer fram i publiserte artikler. De tar også et kritisk standpunkt til hvordan Norge behandler barna.

– Det er en stor ære. Det er så mange som gjør mye bra innen sosialt arbeid. Og så synes jeg det er veldig fint hvis prisen kan gi oppmerksomhet om flyktninger og deres livssituasjon, sier Randi Elisabeth Jenssen til FOs medlemsblad Fontene.

Prisen ble delt ut på Sosialarbeiderdagen 2021, som ble arrangert digitalt på grunn av koronapandemien. FOs forbundsleder mener prisen er velfortjent.

– Barn på flukt, og særlig barn som flykter alene, er i en ekstremt vanskelig situasjon og trenger tett og god oppfølging. Dette er noe dere to gjennom deres arbeid, sørger for, sa Mimmi Kvisvik.

Se hele utdelingen og foredraget fra prismottakerne.

Prisvinnerne (FV: Randi Elisabeth Jensen og Kjell-Ole Myrvoll)
Forbundsleder Mimmi Kvisvik deler ut prisen under Sosialarbeiderdagen 2021

Fellesorganisasjonen (FO) har siden 1993 vært fagforeningen for sosialarbeidere. Vi organiserer nærmere 35 000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere i Norge.

Medlemmene våre utgjør hjertet i velferdsstaten og har ekspertkompetanse innenfor pleie og omsorg, rus og psykiatri, barnevern, skole og Nav. Deres fagkunnskap hjelper. Sosialarbeidere skaper verdier og muligheter til det beste for den enkelte, deres pårørende og samfunnet som helhet. Uten dem vil helsemessige og sosiale belastninger ramme flere og hardere. FO er deres fagforening.

Vi står opp for dem, som står opp for andre.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fellesorganisasjonen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.