Arbeidstilsynets råd til deg som har ansatte på hjemmekontor
Koronapandemien og unntaksbestemmelsene den førte med seg, har blitt mer langvarig enn mange så for seg i mars 2020.
– Selv om pandemien på mange måter er en unntakstilstand, har arbeidsgiver fremdeles en ansvars- og omsorgsplikt, sier direktør for Arbeidstilsynet, Trude Vollheim. – Det er viktig at arbeidsgiver følger opp sine ansatte, også når de jobber hjemmefra. Da kan arbeidsgiver og arbeidstaker sammen finne gode løsninger, sier Vollheim.
Seks råd til arbeidsgivere med ansatte på hjemmekontor:
- Hold kontakt med arbeidstakerne og snakk med dem jevnlig. Spør om hvordan de har det og hva de trenger i arbeidshverdagen. Følg opp dersom noen har særlige utfordringer eller behov som krever oppfølging eller tilrettelegging. Det er særlig viktig å ta vare på nyansatte.
- Finn og avtal digitale løsninger som lar arbeidstakerne holde god kontakt med hverandre. Eksempler på digitale kanaler for video er Skype, Teams og FaceTime.
- Innfør eller bruk både formelle og uformelle digitale møteflater. Ta gjerne kaffen med kollegaene digitalt!
- Sørg for at de har en ergonomisk best mulig arbeidsplass, med for eksempel regulerbar arbeidsstol, god belysning og stor nok og regulerbar dataskjerm. Se sjekkliste for arbeid ved dataskjerm. I de tilfeller den enkelte arbeidsplass ikke er best mulig tilpasset, kan organisatoriske tiltak være med på å avhjelpe situasjonen. Dette kan for eksempel være tiltak for fysisk aktivitet, hyppigere pauser o.l.
- Oppfordre de ansatte til å ta pauser og til å variere arbeidsstillingen, for eksempel ved å variere bruk av arbeidsbord og stoler.
- Vurder om fleksibel arbeidstid kan hjelpe på utfordringene med stengte skoler og barnehager.
Revidering av forskrift
Hjemmekontor er regulert i egen forskrift om arbeid i arbeidstakers hjem. Denne gjelder for arbeid i arbeidstakers hjem som ikke er kortvarig eller tilfeldig.
Koronaepidemien har aktualisert hjemmekontoret, og mange virksomheter forventer at deres ansatte vil fortsette å benytte seg av delvis hjemmekontor også etter pandemien. Arbeids- og sosialdepartementet har derfor tatt et initiativ ovenfor partene i arbeidslivet, der de vil se på om det er behov for endringer i forskriften.
– En revidering av forskriften er blitt aktualisert gjennom det året som har vært. Vi har gjort oss en del erfaringer gjennom pandemien og støtter arbeidet med revidering, sier direktør Vollheim.
Nøkkelord
Kontakter
Heidi MehliKommunikasjonsrådgiver
Tel:95907443heidi.mehli@arbeidstilsynet.noBilder
Lenker
Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Nå blir kravene til forsvarlig innkvartering av arbeidstakere tydeligere19.4.2024 10:07:29 CEST | Pressemelding
1. juni blir kravene som stilles til innkvartering som arbeidsgivere tilbyr arbeidstakere forskriftsfestet. Målet er å forhindre uforsvarlig og uverdige boforhold.
Forebygg ulykker med rett bruk av personløfter17.4.2024 10:06:36 CEST | Pressemelding
De siste årene har det blitt vanligere å bruke personløfter (lift) til arbeid i høyden. Men det er risikofylt arbeid, og årlig mottar Arbeidstilsynet 3 til 4 ulykkesmeldinger etter bruk av slik lift. Ulykkene er ofte svært alvorlige, og noen ganger også med dødelig utfall.
La oss snakke om lønn2.4.2024 12:00:43 CEST | Pressemelding
Hva kan Arbeidstilsynet hjelpe deg med når det gjelder lønn? Hvordan vet du om du får den lønna du fortjener? Må du bytte jobb for å få mer? Lønn er tema i den nyeste podkastepisoden av Arbeidslyst.
Arbeidstilsynets årsrapport for 202318.3.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Flere tilsyn, flere brudd avdekket i tilsynene, mer digital veiledning og rekordmange overtredelsesgebyr. Det er noen av hovedpunktene fra Arbeidstilsynets årsrapport fra 2023.
Arbeidsmiljøtilstanden i Norge: Tre nye rapporter fra Arbeidstilsynet beskriver de største utfordringene i arbeidslivet4.3.2024 14:45:44 CET | Pressemelding
Arbeidsrelatert kreft, vold og trusler mot lærere, sykefravær i helsesektoren, useriøse og kriminelle aktører i arbeidslivet og kunstig intelligens. Dette er noen av faktorene som Arbeidstilsynet mener preger det norske arbeidslivet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom