Arbeidstilsynets råd til deg som har ansatte på hjemmekontor

Koronapandemien og unntaksbestemmelsene den førte med seg, har blitt mer langvarig enn mange så for seg i mars 2020.
– Selv om pandemien på mange måter er en unntakstilstand, har arbeidsgiver fremdeles en ansvars- og omsorgsplikt, sier direktør for Arbeidstilsynet, Trude Vollheim. – Det er viktig at arbeidsgiver følger opp sine ansatte, også når de jobber hjemmefra. Da kan arbeidsgiver og arbeidstaker sammen finne gode løsninger, sier Vollheim.
Seks råd til arbeidsgivere med ansatte på hjemmekontor:
- Hold kontakt med arbeidstakerne og snakk med dem jevnlig. Spør om hvordan de har det og hva de trenger i arbeidshverdagen. Følg opp dersom noen har særlige utfordringer eller behov som krever oppfølging eller tilrettelegging. Det er særlig viktig å ta vare på nyansatte.
- Finn og avtal digitale løsninger som lar arbeidstakerne holde god kontakt med hverandre. Eksempler på digitale kanaler for video er Skype, Teams og FaceTime.
- Innfør eller bruk både formelle og uformelle digitale møteflater. Ta gjerne kaffen med kollegaene digitalt!
- Sørg for at de har en ergonomisk best mulig arbeidsplass, med for eksempel regulerbar arbeidsstol, god belysning og stor nok og regulerbar dataskjerm. Se sjekkliste for arbeid ved dataskjerm. I de tilfeller den enkelte arbeidsplass ikke er best mulig tilpasset, kan organisatoriske tiltak være med på å avhjelpe situasjonen. Dette kan for eksempel være tiltak for fysisk aktivitet, hyppigere pauser o.l.
- Oppfordre de ansatte til å ta pauser og til å variere arbeidsstillingen, for eksempel ved å variere bruk av arbeidsbord og stoler.
- Vurder om fleksibel arbeidstid kan hjelpe på utfordringene med stengte skoler og barnehager.
Revidering av forskrift
Hjemmekontor er regulert i egen forskrift om arbeid i arbeidstakers hjem. Denne gjelder for arbeid i arbeidstakers hjem som ikke er kortvarig eller tilfeldig.
Koronaepidemien har aktualisert hjemmekontoret, og mange virksomheter forventer at deres ansatte vil fortsette å benytte seg av delvis hjemmekontor også etter pandemien. Arbeids- og sosialdepartementet har derfor tatt et initiativ ovenfor partene i arbeidslivet, der de vil se på om det er behov for endringer i forskriften.
– En revidering av forskriften er blitt aktualisert gjennom det året som har vært. Vi har gjort oss en del erfaringer gjennom pandemien og støtter arbeidet med revidering, sier direktør Vollheim.
Nøkkelord
Kontakter
Heidi MehliKommunikasjonsrådgiver
Tel:95907443heidi.mehli@arbeidstilsynet.noBilder


Lenker
Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Husk beskyttelse mot sola – også på jobb11.7.2025 13:45:31 CEST | Pressemelding
Bønder, postbud og veiarbeidere er blant yrkesgruppene som har høyere risiko for skader fra solas UV-stråling. Arbeidstilsynet har fem råd for å unngå solstråling på jobb.
Syk i ferien?10.7.2025 10:22:35 CEST | Pressemelding
Mange har logget av PC-en og satt arbeidsskoene på hylla. Hva skjer om du er så uheldig å bli syk mens du har ferie?
Jobber du i sommervarmen? Pass på dette.9.7.2025 10:11:05 CEST | Pressemelding
Nå melder meteorologer om høye temperaturer og sommervarme i store deler av landet. Skal du jobbe i varmen? Snakk med din leder om du opplever at det er ubehagelig varmt på jobb.
Advarer mot farlig praksis i stillasbygging3.7.2025 10:00:25 CEST | Pressemelding
Deformerte og knekte stillasdeler, og koblinger som ikke tåler å brukes som festepunkt for fallsikring. Det kan være resultatet når stillasdeler fra ulike produsenter blandes.
Arbeidstilsynet vil bidra til at færre frisører blir syke av jobben30.6.2025 12:17:42 CEST | Pressemelding
Arbeidstilsynet gjennomfører nå tilsyn med frisørvirksomheter over hele landet. Målet er å styrke det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet, slik at flere frisører kan bli i yrket over tid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom