Kravene til psykososialt arbeidsmiljø utdypes i nye forskriftsbestemmelser
Når arbeidsmiljølovens krav til psykososialt arbeidsmiljø presiseres fra 1. januar, kommer det samtidig nye forskriftsbestemmelser. Bestemmelsene konkretiserer hvordan virksomhetene skal jobbe systematisk og forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet.

De nye bestemmelsene samles i en egen del i forskrift om utførelse av arbeid.
SE FORSKRIFTSBESTEMMELSENE: Forskrift om endring i forskrift om utførelse av arbeid, bruk av arbeidsutstyr og tilhørende tekniske krav - (lovdata.no)
Loven presiseres og utdypes i forskrift
Arbeidsmiljøloven har lenge stilt krav om et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Fra årsskiftet blir det tydeligere at kravet også gjelder det psykososiale arbeidsmiljøet, og loven løfter fram flere eksempler på psykososiale arbeidsmiljøfaktorer.
LES MER: Snart blir reglene for psykososialt arbeidsmiljø tydeligere
Samtidig innføres det nye forskriftsbestemmelser om psykososialt arbeidsmiljø.
– Forskriftsbestemmelsene skal gjøre det enklere for virksomhetene å forstå hva lovkravene betyr i praksis og å jobbe systematisk og forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet, sier direktør Ingvill Kvernmo i Arbeidstilsynet.
Endringene i lov og forskrift innebærer ingen nye plikter, men understreker arbeidsgivers ansvar for å sikre et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø.
– Det handler om å skape et godt psykososialt arbeidsmiljø som verner arbeidstakerne mot skader og sykdom, sier Kvernmo.
SE OGSÅ: Psykososialt arbeidsmiljø (arbeidstilsynet.no)
Slik er forskriftsbestemmelsene bygget opp
Den nye forskriftsdelen i forskrift om utførelse av arbeid består av tre kapitler:
- generelle bestemmelser om psykososialt arbeidsmiljø
- særlige bestemmelser om trakassering og annen utilbørlig opptreden
- særlige bestemmelser om vold og trusler
Forskriftsbestemmelsene tydeliggjør at psykososialt arbeidsmiljø i stor grad handler om hvordan arbeidet organiseres, planlegges og gjennomføres.
Det understrekes at arbeidsgiver skal kartlegge psykososiale risikofaktorer, vurdere risiko på kort og lang sikt og iverksette nødvendige tiltak. Det stilles også krav til informasjon, opplæring og oppfølging.
En anledning til å styrke arbeidet med psykososialt arbeidsmiljø
Lovendringen og de nye forskriftsbestemmelsene skal bidra til at psykososiale faktorer likestilles med fysiske faktorer i HMS-arbeidet, og behandles like systematisk og grundig.
– Vi håper mange arbeidsgivere setter seg godt inn i de nye lov- og forskriftsbestemmelsene, og bruker anledningen til å se på hvordan de jobber med psykososialt arbeidsmiljø i egen virksomhet, sier Ingvill Kvernmo.
– Et godt psykososialt arbeidsmiljø er viktig både for arbeidstakernes helse og trivsel, og for virksomhetenes evne til å lykkes over tid.
Bli med på webinar og seminar om psykososialt arbeidsmiljø
Erfaringer fra tilsyn sier oss at mange synes psykososialt arbeidsmiljø er vanskelig å forstå, og dermed vanskelig å ta tak i. Vi arrangerer tre webinarer om temaet for å hjelpe dere på vei:
- 4. mars: Psykososialt arbeidsmiljø: Hva er det, og hva sier arbeidsmiljøregelverket
- 11. marsPsykososialt arbeidsmiljø: Hva påvirker hvordan vi har det på jobb, og hva har det å si for helsa?
- 18. mars: Psykososialt arbeidsmiljø: Hvordan jobbe med det i praksis?
Vi arrangerer også seminarer i flere byer med samme tema.
Kontakter
Pressekontakt ArbeidstilsynetPressekontakt
Tel:40031788presse@arbeidstilsynet.noOm Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Flerspråklig chatbot skal gi bedre vern for utenlandske arbeidstakere19.12.2025 11:54:32 CET | Pressemelding
Arbeidstilsynet lanserer flerspråklig chatbot. Den nye løsningen kan svare på 12 språk og gjøre det enklere for utenlandske arbeidstakere å få korrekt og tilgjengelig informasjon på eget språk – et viktig tiltak for å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Bygningsplatene som er solgt i Norge inneholdt rundt fem prosent asbest19.12.2025 09:04:52 CET | Pressemelding
Analyser av de asbestholdige platene som er solgt i Norge, viser at platene inneholder mer asbest enn først antatt.
Disse regelverksendringene gjelder fra 1. januar18.12.2025 13:08:27 CET | Pressemelding
1. januar 2026 trer flere endringer i arbeidsmiljøregelverket i kraft. Endringene gir krav om HMS-kort i varebilbransjen og tydeliggjør reglene om psykososialt arbeidsmiljø. I tillegg kan jordbruksforetak leie inn avløsere og regel om bedriftsinterne aldersgrenser avvikles.
Snart blir reglene for psykososialt arbeidsmiljø tydeligere11.12.2025 14:18:11 CET | Pressemelding
Fra 1. januar presiseres arbeidsmiljølovens krav til et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Endringene skal gjøre det enklere for arbeidsgivere å forstå hva psykososialt arbeidsmiljø kan handle om, og hvordan de kan sikre et godt og trygt arbeidsmiljø for sine ansatte.
Kraftforsyning, vatn og avløp er ny bransje i Arbeidsmiljøhjelpen8.12.2025 09:04:56 CET | Pressemelding
Nå kan dei som jobbar med kraftforsyning, vatn og avløp ta i bruk Arbeidsmiljøhjelpen – eit bransjetilpassa verktøy for eit betre arbeidsmiljø.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom