Arbeidsplasser i fare i hele landet

Appell til regjeringen om å iverksette anmodningstiltak 328 av 15/12-2020.

Styreleder i Norges Massasjeforbund er bekymret for sine medlemmer i hele landet.

– dette er små og mellomstore bedrifter som er avhengig av å holde pris nede for at flest mulig skal få hjelp til sine muskel og skjelettplager, sier Vivi Ann Waggestad. Styreleder har i dag sendt sine forventninger til ny Regjering om at det må bli en helhetlig gjennomgang av såkalt alternativ behandling.

– Stortinget var i 2020 tydelige på at de ønsket en helhetlig gjennomgang av hvem som skal være pålagt moms og hvem som får unntak, sier Waggestad. Vanlige folk betaler nå prisen for at den tidligere regjering påla en prisøkning på 25% på våre helserettede behandlinger samtidig som sukkeravgiften ble fjernet, sier Waggestad. Vi har en forventning om at det arbeidet blir prioritert.

Mva pålegget truer arbeidsplasser og bedrifter som hjelper folk med muskel- og skjelettplager til å stå i jobb og ha et fysisk aktivt langt liv. Når massasjeterapeuter etablerer seg i kommuner i hele landet så er pris avgjørende for tilbudet. Blir behandlingen for kostbar vil terapeuten til en hver tid måtte avveie om det er mulig å drive denne type helsebehandling i små og mellomstore kommuner. Vi som forbund vet at mange av våre medlemmer nå står i den situasjon at de vurderer nedlegging av sin bedrift fordi helsetilbudet blir for kostbart for brukere av tilbudet. De brukere som gikk til behandling en gang i måned for å løse opp vond muskulatur , går nå gjerne kun 3-4 ganger i året.

Vivi Ann Waggestad, Styreleder i Norges Massasjeforbund.

Norges Massasjeforbund er det største særforbundet for massører og massasjeterapeuter som jobber med helserettet behandling og massasjeterapi i Norge. Vi ble etablert i 1995 og har over 650 medlemmer.

Etterlyser status på behandling av anmodningsvedtak fra Helse- og omsorgsdepartementet21.6.2022 21:02:10 CEST | Pressemelding

Generalsekretær i Norske Naturterapeuters Hovedorganisasjon (NNH) og styreleder i Norges Massasjeforbund (NMF) har sendt brev til helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol. I brevet etterlyser de informasjon om status på oppfølging av vedtakene i forbindelse med mva-saken og registerordningen. NNH og NMF etterlyser informasjon om framdriften når det gjelder anmodningsvedtakene 328 og 417.