Arbeiderparti-omtale skaper mest engasjement i Agder

Den siste måneden før kommune- og fylkestingsvalget er det Arbeiderpartiet som skaper mest engasjement i sosiale medier. Det viser en analyse utført av overvåkning- og analyseselskapet Retriever.

Omtalen av Ap i lokal- og regionmediene i Agder-fylkene har ført til flest reaksjoner, likes, kommentarer og delinger i sosiale medier.

-Vi har målt hvor mye engasjement artikler publisert i lokal- og regionmedier har skapt den siste måneden før valget. I Agder-fylkene er det omtalen av Arbeiderpartiet som har engasjert mest. Dette bekrefter at Ap står svært sentralt i den politiske debatten blant folk, og ikke bare i de redaktørstyrte mediene, sier analysesjef i Retriever Guro Lindebjerg.

Men sammenlignet med engasjementet i landet for øvrig skiller engasjementet i Agder-fylkene seg noe.

- I Agder skaper omtalen av Høyre langt høyere engasjement enn i landet for øvrig. Det samme gjelder Kristelig Folkeparti. Fremskrittspartiet genererer tilsvarende lavere engasjement sammenlignet med landssnittet, uttaler Lindebjerg.

Medier i Agder skriver mest om Ap og Høyre
Medier med nedslagsfelt i Agder-fylkene har publisert 2000 oppslag knyttet til Arbeiderpartiet, og 1900 oppslag knyttet til Høyre. De to partiene står for 37 prosent av partiomtalen. Kristelig Folkeparti står for 14 prosent av omtalen, fem prosentpoeng mer enn landssnittet.

- I valgkamp betyr medieomtalen spesielt mye for partiene. Hvilke saker som får oppmerksomhet og hvor mye oppmerksomhet de får kan være avgjørende for oppslutningen. I Agder-fylkene ser vi at særlig Ap, Høyre og Krf har en sterk tilstedeværelse i de lokale og regionale mediene, uttaler Lindebjerg.

Datagrunnlag: Redaksjonelle oppslag i papir- og nettmedier med nedslagsfelt i Agder-fylkene

Retriever er Nordens største leverandør av medieovervåkning, verktøy for redaksjonell research og medieanalyse.Vi gir deg rask tilgang til relevant informasjon fra aviser, magasiner, radio, TV, web og sosiale medier – alt presentert på én digital plattform.

Med internasjonale samarbeidspartnere leverer vi også informasjon til internasjonalt orienterte virksomheter. Retriever eies av norske NTB og svenske TT.

Vi er lokalisert i Oslo, Stockholm, Gøteborg, København og Helsinki med cirka 170 ansatte.