Åpning av treningsbransjen midt i juni er for sent

I kveld ble det klart at regjeringen legger opp til en åpning av treningsbransjen 15. juni. Det er for sent, og vil ramme bransjen, mener Virke.

SATS Storo. 5. mai 2020. Foto: Virke

Virke mener treningssentrene burde åpnes i mai, og bransjen har sendt inn forslag til strenge smitteverntiltak for å kunne åpne så fort som mulig på en trygg og god måte.

- En åpning 15. juni vil bli svært problematisk for treningsbransjen fordi man åpner i lavsesong og mister hele vårsesongen, samtidig som det er langt færre medlemmer enn tidligere, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

- Treningsbransjen er et viktig bidrag til folkehelsa. 1,2 millioner nordmenn er medlem ved et treningssenter, og for dem er det viktig at bransjen er åpen. Vi reagerer derfor sterkt på forskjellsbehandlingen med idretten hvor det åpnes for kontaktsport, trening i idrettshaller og svømming, sier Ivar Horneland Kristensen, administererende direktør i Virke.

- For treningsbransjen er det svært skuffende at bransje etter bransje nå får åpne opp, men treningsbransjen fremdeles må holde stengt. Treningsbransjen har utarbeidet en streng smittevernveileder som får ros av regjeringen, men bransjen får likevel ikke åpne, sier Ivar Horneland Kristensen.

Nøkkeltall om treningsbransjen:

• 120 treningssentre kommer til å gå konkurs iløpet av de neste fire ukene, viser Virkes medlemsundersøkelse.
  • 10 000 ansatte er permittert. Det utgjør 95 prosent av arbeidsstokken til medlemmene i Virke Trening. På samfunnsnivå er 20 000 ansatte i treningsbransjen permittert.
  • 60 000 medlemskap ble avsluttet i mars.
  • 1,2 millioner nordmenn er medlem ved et treningssenter.
  • 82 prosent av treningssentrene har store likviditetsutfordringer

SATS Storo. 5. mai 2020. Foto: Virke

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.

Endring fra regjeringen: − Viktig gjennomslag for små bedrifter1.7.2020 10:56:23 CESTPressemelding

Kontantstøtten for å hjelpe bedrifter gjennom koronasituasjonen har hittil krevd bekreftelse fra revisor eller regnskapsfører for alle beløp. For mange små bedrifter har dette gjort at det har kostet like mye å søke om kompensasjon, som det de fikk i støtte. Nå har Finansdepartementet, etter anmodning fra Virke og Regnskap Norge, fjernet kravet for kompensasjonsutbetalinger opp til 15 000 kroner.