Kommunikasjonsforeningen

Åpenhetsprisen til Helsesista

Tale Maria Krohn Engvik, bedre kjent som Helsesista, får Kommunikasjonsforeningens Åpenhetspris 2017 for sitt arbeid for å fremme åpenhet om - og innsyn i - hverdagslivet til unge mennesker.
Helsesista, Tale Maria Krohn Engvik, får Kommunikasjonsforeningens Åpenhetspris 2017 (Foto: Rolf Øhman / Aftenposten)

- Å få Åpenhetsprisen er en anerkjennelse av meg og mitt arbeid. Jeg opplever at juryen har forstått at jeg gjør noe nytt når det gjelder kommunikasjon i min bransje, sier prisvinner Tale Maria Krohn Engvik. Hun har tatt et års permisjon fra jobben som helsesøster i Oslo kommune for å være «hele Norges helsesøster» på Snapchat. Daglig ser 30.000 storyen til Helsesista på Snapchat.

Juryen vektlegger at hun har tatt i bruk sosiale medier på en måte som kan være til inspirasjon for andre utøvere innen kommunikasjonsfaget. «Gjennom en personlig og direkte stil, ved å veksle mellom humor og alvor, klarer hun å treffe mange unge der de er: på Snapchat», står det i begrunnelsen. Videre fremhever juryen at Engvik bidrar til å synliggjøre og fremme åpenhet om viktige samfunnsutfordring, som psykiske problemer blant unge mennesker.

- Slik jeg ser ungdom, virker det som juryen som faggruppe ser meg og anerkjenner min måte å kommunisere med ungdom på, sier Engvik.

Åpenhetsprisen deles ut av Kommunikasjonsforeningen årlig og skal gå til organisasjoner, institusjoner, bedrifter eller enkeltpersoner som har bidratt til å synliggjøre og fremme åpenhet og innsyn i forhold ved det norske samfunnet. Prisen skal løfte frem gode eksempler på åpenhet som kan motivere og inspirere andre til å være åpne.

Prisen ble delt ut i Trondheim torsdag kveld under middagen på Høstseminaret til Kommunikasjonsforeningen. Juryen besto av Anne Kristin Hjukse (juryleder), Tore Bollingmo, Lasse Sandaker-Nielsen, Gudrun Kathle Lægreid og Ingrid Nergården Jortveit.

Juryens begrunnelse:
Åpenhetsprisen skal gå til organisasjoner, institusjoner, bedrifter eller enkeltpersoner som har bidratt til å synliggjøre og fremme åpenhet og innsyn i forhold ved det norske samfunnet.  Prisen skal løfte frem gode eksempler på åpenhet som kan motivere og inspirere andre til å være åpne.

Årets prisvinner har brukt seg selv for å fremme åpenhet om - og innsyn i - hverdagslivet til unge mennesker. Gjennom en personlig og direkte stil, ved å veksle mellom humor og alvor, klarer hun å treffe mange unge der de er: på Snapchat.

Årets prisvinner tar opp til dels tabubelagte tema på en befriende åpen måte. Hun har bidratt til mer åpenhet om blant annet pubertet, seksualitet, psykisk helse og mestring. Samtidig er hennes budskap og råd faglig forankret. Hun er helsesøster, men hun utøver faget sitt på en ny og annerledes måte. Ved å bruke Snapchat når hun også frem til ungdommer som kanskje har en høyere terskel for å oppsøke en helsesøster personlig.

Årets vinner har bidratt til å synliggjøre og fremme åpenhet om viktige samfunnsutfordringer, som psykiske problemer blant unge mennesker. Hun har tatt i bruk sosiale medier på en måte som kan være til inspirasjon for andre utøvere innen kommunikasjonsfaget.

Årets vinner er Tale Maria Krohn Engvik – bedre kjent som Helsesista.

Anne Kristin Hjukse
Juryleder
Mob.: 992 14 610

Tale Maria Krohn Engvik
Helsesista
Mob.: 922 93 718

Therese Manus
Daglig leder, Kommunikasjonsforeningen
Mob.: 480 64 462

Bilder

Last ned bilde
Helsesista, Tale Maria Krohn Engvik (Foto: Mari Mellum / Kommunikasjonsforeningen)
Last ned bilde

Om Kommunikasjonsforeningen

Kommunikasjonsforeningen
Brugata 19

+47 23 31 59 00http://www.kommunikasjon.no

Kommunikasjonsforeningen er landets største faglige interesseorganisasjon for kommunikasjonsmedarbeidere. Foreningen har over 4000 medlemmer fra hele landet i privat og offentlig sektor.

Følg pressemeldinger fra Kommunikasjonsforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kommunikasjonsforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kommunikasjonsforeningen