Redd Barna

Antall jenter på flukt er rekordhøyt – Pippi Langstrømpe støtter en utsatt, men modig gruppe.

I år er det 75 år siden den første boken om Pippi Langstrømpe ble utgitt. I anledning jubileet lanserer Astrid Lindgren Company og Redd Barna den globale kampanjen “Pippi of Today”, et samarbeid for å skape oppmerksomhet om, og samle inn penger til Redd Barnas arbeid med jenter på flukt. Mange bedrifter over hele verden slutter seg til den internasjonale kampanjen som finner sted iblant annet Norden, USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia, Nederland og Sveits.

Claudia, 12 år fra Venezuela. Foto: Mats Lignell

Alle pengene som samles inn under Pippi of Today-kampanjen går uavkortet til Redd Barnas arbeid for jenter på flukt.

– Barns rettigheter kjenner ingen grenser og barn har samme rettigheter uansett hvor de befinner seg. Vi er svært glade for at Astrid Lindgren Company vil være med å skape oppmerksomhet om dette temaet. I 2019 intervjuet vi jenter fra mange ulike land for å bedre forstå hva de må gjennom og hvordan vi best når dem med riktig innsats. Men det finnes fortsatt for lite statistikk og kunnskap om jenters spesielle situasjon. Med pengene som samles inn kan vi fylle disse kunnskapslukene og øke vårt arbeid for jenter på flukt, sier Birgitte Lange, generalsekretær i Redd Barna.

For 75 år siden kom verdens sterkeste jente, Pippi Langstrømpe, ensom og alene til en helt ny by. I dag tvinges millioner av jenter til å forlate sine hjem og flytte, ikke bare til nye byer, men også til nye land. Jenter på flukt trenger å samle sin styrke, mot og håp for å takle utfordringene og finne veien til en lysere framtid. De er dagens Pippi.

– I en verden med stadig sterkere strømninger av nasjonalisme og fremmedfrykt vil vi løfte vårt felles ansvar for alle barn og vise deres styrke og potensial. Ved hjelp av Pippi vil vi hjelpe de jentene som trenger det mest ved å gjøre deres stemmer hørt. Med Pippi som inspirerende forbilde skal vi vi gi dem styrke og håp, sier administrerende direktør Olle Nyman på Astrid Lindgren Company.

Flere jenter på flukt enn noensinne før

Antallet jenter på flukt har ikke vært så høyt siden andre verdenskrig. Jenter og kvinner representerer en spesielt sårbar gruppe blant flyktningene med spesielle utfordringer som ofte blir glemt. Jenter på flukt risikerer særlig å bli utsatt for seksuell vold, eller å bli tvunget inn i barneekteskap. Mange jenter på flukt blir også fratatt muligheten til å gå på skole. Som en del av kampanjen har 11 jenter, som lever på flukt, blitt intervjuet. De forteller med egne ord om sine egne livssituasjoner. En av jentene er tolv år gamle Claudia* som lever uten sin mor. Hun er en av flere millioner flyktninger som har kommet fra Venezuela til Colombia, hvor hun og hennes lillesøster ble adskilt fra moren da de ikke kunne finne et sted der hele familien kunne bo sammen.

– I Venezuela var jeg alltid sammen med mamma, men her må jeg bo med lillesøster Mariana* for mamma bor på gata på markedet. Pengene hun tjener, går til å kjøpe mat til min lillesøster, sier Claudia.

For mer informasjon, kontakt gjerne:

Siv Meisingseth, mediesjef Redd Barna siv.meisingseth@reddbarna.no tlf. +4791638912

Cilla Nergårdh, Head of Communications Astrid Lindgren AB cilla.nergardh@astridlindgren.se +46 (0) 70 938 46 52

Fakta om jenter på flukt:

Mer enn 70 millioner mennesker var på flukt i 2018, en økning med 2,3 millioner sammenlignet med året før. Over halvparten av dem, 53 prosent, er barn under 18 år. 138 600 barn antas å bo helt alene eller adskilt fra sine foreldre. Jenter er spesielt utsatt uten tilgang til trygge soner, migrasjonsveier eller støtte. (kilde: UNHCR, Redd Barna)

Astrid Lindgren Company:

*Claudia og Mariana har fått fiktive navn i denne saken.

Les mer om Pippi of Today: www.pippioftoday.com

Claudia, 12 år fra Venezuela. Foto: Mats Lignell

Om Redd Barna

Redd Barna
Storgata 38

22 99 09 00http://www.reddbarna.no
Det ligger en utfordring i navnet vårt som forplikter oss, et ansvar som Redd Barna som organisasjon vil vise at vi tar på alvor. Vi bygger alt arbeidet vårt på Barnekonvensjonen. Den understreker at barn har samme menneskerettigheter som voksne – i tillegg egne rettigheter som særlig dekker barns behov.
Denne avtalen mellom verdens regjeringer er ikke til å misforstå: Den gir alle barn like rettigheter på tross av urett og diskriminering i samfunnet ellers. Et barn skal beskyttes mot overgrep. Alle barn skal ha tilbud om skolegang og tilgang til helsetjenester. Verken Barnekonvensjonen eller Redd Barna skiller mellom barns sosiale status eller hvor de bor.
Mange av problemene som barn møter blir bare løst gjennom endringer i samfunnsstrukturer og lovverk. Det er derfor Redd Barna jobber med langsiktig påvirking i tillegg til umiddelbar nødhjelp. Vi samarbeider med myndigheter og bygger sivilt samfunn. Vi jobber for at barns stemmer skal bli hørt.
Det ligger i navnet, og det forplikter.

Følg saker fra Redd Barna

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Redd Barna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.