Bekk og Strøm AS

Anmeldelsen mot kraftselskapet Chr. Salvesen og Chr. Thams’s Communications Aktieselskab er henlagt

Norsk naturvernforbund avd. Orkla anmeldte i høst kraftselskapet Chr. Salvesen og Chr. Thams’s Communications Aktieselskab (CSCTCA) for brudd på verneforskriften ved Gangåsvannet. Nå er saken henlagt som intet straffbart forhold bevist.

- Dette var i utgangspunktet grunnløse beskyldninger, men vi er glade for at påstanden såpass raskt ble ettergått og henlagt, sier Børre Sivertsvoll, daglig leder i CSCTCA.

Tørr sommer
En ekstremt tørr vår og sommer gjorde at nytt tilsig til Gangåsvatnet var lite. Kraftselskapet stengte produksjonen 18. juni, og foruten beskjedne tappinger for å sikre gode vilkår for laksen i Skjenaldselven, var det stengt frem til september. Til tross for tørken var aldri vannstanden lavere enn 70 cm over tillatt grenseverdi.
- Vi har stor forståelse for at situasjonen og vannstanden rundt Gangåsvatnet opplevdes spesielt i år, men at dette er på grunn av påstått «opp og nedtapping for å tjene penger» faller på sin egen urimelighet, sier Sivertsvoll.

Folkemøte
10. oktober i år gjennomførte CSCTCA et folkemøte for alle interesserte på Bårdshaug. Der ble det blant annet besluttet tiltak for informasjonsutveksling samt å etablere et målepunkt for vannstanden ved campingplassen.

Nye eiere i 2015
I 2015 overtok Bekk og Strøm AS eierskapet av Chr. Salvesen og Chr. Thams’s Communications Aktieselskab. Bekk og Strøm drifter 22 småkraftverk rundt om i landet og er opptatt av profesjonalitet og samarbeid med kommune og lokale interessenter. Selskapet bruker også store ressurser på forvaltning av laks, ørret og ål gjennom forskning og utvikling.
- Vi er opptatt av å levere ren energi til samfunnet basert på en drift som skal være helt i tråd med de krav samfunnet stiller, sier Carl-Fredrik Lehland, daglig leder i Bekk og Strøm.

- Det er en rekke eksempler på vassdrag rundt om i landet hvor både tørke og stillestående vann denne sommeren har påført laksebestanden stor skade, og vi er glade for å kunne hjelpe til å sikre lokale forhold i Skjenaldselven under disse ekstreme forholdene, sier Lehland.

Kontakt:

Børre Sivertsvoll
Daglig leder
Chr. Salvesen & Chr. Thams’s Communications Aktieselskab

Tlf.nr.:   932 61 567
E-post:borre.sivertsvoll@bekkogstrom.no

Om Bekk og Strøm AS

Bekk og Strøm AS

Følg pressemeldinger fra Bekk og Strøm AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bekk og Strøm AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bekk og Strøm AS