"Alle" elsker Nyt Norge!
Stiftelsen Norsk Mat gjennomfører årlig en undersøkelse om folks holdninger til norsk mat og til merkeordningen Nyt Norge.
- Nyt Norge står knallsterkt hos forbruker! Hele 9 av 10 kjenner Nyt Norge, forteller Nina Sundqvist som er administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.
Nytt i årets undersøkelse er spørsmålet om viktigheten av Nyt Norge. Svarene er positive og «alle» mener merkeordningen er viktig.
- Over 9 av 10 mener Nyt Norge er viktig! Det sier ganskje mye om hvilken posisjon merkeordningen har blant befolkningen. I tillegg har hele 7 av 10 tillit til Nyt Norge og faktisk er det de yngste aldersgruppene (under 29 år) som har høyest tillit (76%) av alle, fortsetter Sundqvist.
Undersøkelsen viser også at de viktigste grunnene for å velge norsk mat er å ta vare på norske arbeidsplasser, støtte matindustrien og norske bønder.
- I Nyt Norge sier vi at «Dine valg betyr noe». Og med det mener vi at når du velger Nyt Norge når du handler i butikken, velger du så mye mer. Norske arbeidsplasser er viktig - og husk - alt starter hos den norske bonden som produserer det vi spiser, avslutter Sundqvist.
Fakta om Nyt Norge 2021
• 4600 produkter
• 120 bedrifter
• Kjøtt største kategori. Deretter frukt/grønt, blomster og meieri
Undersøkelsen er gjennomført i oktober 2021, i et utvalg på 1000 respondenter av Mediacom Insight/Norstat.
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder
Dokumenter
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
20 år som ridder av norsk mat- og drikkekultur19.3.2024 14:32:35 CET | Pressemelding
Landbruks- og matminister Geir Pollestad hyllet merkeordningen Beskyttede betegnelser på 20-årsdagen. - Det er en ære å gratulere de som har vært en del av denne utrolige reisen. En spesiell takk går til Rørosmeieriet og «Økologisk Tjukkmjølk fra Røros», pioneren fra 2004, sa Pollestad på Kokke-EMs åpningsdag i Trondheim.
Hardanger, Telemark, Gloppen og Sunnmøre med lokal drikke i særklasse15.3.2024 15:15:04 CET | Pressemelding
- At 9 produkter har kommet gjennom nåløyet til det drikkefaglig sterke dommerpanelet vitner om det svært høye nivået innenfor norsk drikke, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under utdelingen av Spesialitetsmerket under Norges Beste Drikke på Rampen i Oslo.
Margit Dale fra Valle i Setesdal vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris15.2.2024 16:16:32 CET | Pressemelding
- Skal vi bevare norske mattradisjoner er vi helt avhengige av brobyggere mellom generasjoner. Årets vinner er nettopp en slik brobygger, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris på Sentralen i Oslo.
Unik havrekjeks fra Trøndelag hedret med Spesialitetsmerket i Berlin19.1.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
– Å bruke eget korn i eget bakeri gir en helt spesiell kvalitet og dette er virkelig et produkt å være stolt av, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Spesialitetsmerket for lokalmat i særklasse til «Havrekjeks» fra Røra bakeri, under åpningen av Internationale Grüne Woche i Berlin.
Dette er finalistene til Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris21.12.2023 10:30:32 CET | Pressemelding
Blir det en kandidat fra Valle i Setesdal, Jølster, Sandefjord eller Oslo som vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i år? Nå kan publikum stemme på sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom