Alf Cranner & Knut Reiersrud Band slipper singel fra kommende album

Alf Cranner og Knut Reiersrud er to veteraner i norsk musikk. Nå har de slått seg sammen og lagd plate. Foto: Grappa Musikkforlag

Alf Cranner og Knut Reiersrud Band er endelig ute med singel fra deres kommende album. Låta du kan høre nå heter «Skjærgårdsvise 1977».

– Alf Cranner er et eventyr, forteller Knut Reiersrud.

– Første gang jeg traff ham, var på toget fra Oslo til Kragerø i 1997. Jeg hadde spilt på en festival i Estland, og Alf kom fra ett eller annet sted med sin gitar. Togturen tok kanskje tre timer, men føltes som et halvt liv. Med en nådeløs entusiasme og tilstedeværelse tok Alf meg med på en tidsreise jeg ikke hadde opplevd maken til. Jeg har aldri opplevd å lære så mye, så raskt, om norsk musikk enn disse timene. Ja, egentlig om det ekte Norge!

Mange års bekjentskap har nå blitt til et vennskap, og med det har Cranner og Reiersrud, med sitt band, gått sammen om å lage et album; Presang. Allerede i dag kan du høre én av låtene herifra, i form av singelen «Skjærgårdsvise 1977».

Hør «Skjærgårdsvise 1977» her!

Cranner forteller at det finnes flere viser med tittelen «Skjærgårdsvise», som alle er romantiske. Det er derimot ikke denne singelen.

– Den handler om et fenomen som skjøt fart på 1970-tallet. Om fraflyttingen av fastboende og tilflyttingen av sommerturister. Om barndomshjem i skjærgården går over til å bli feriested for barn og barnebarn på fastlandet, og om direkte-arvinger som ikke har boplikt. Dessuten foregikk hyttebyggingen i 1970-åra i stadig større tempo, og befolkningen ble mangedoblet i fellesferien. De gamle tresnekkene på fjorden måtte vike for hurtiggående plastbåter, og bilismen inntok sjøen, forteller han.

– Min skjægårdsvise handler om alt dette, men også idyllen. Derav 1977 for å fortelle at det var på den tida moderne sommerturisme - med sine gleder og ulemper for øyfolket - for alvor rykket inn i skjærgården for å få nettopp denne idyllen.

Reiersrud legger til at Cranner må være ett av de sprekeste menneskene han kjenner, og at det har vært en ære for både ham og bandet å få jobbe med denne musikken.

– Man må lete med lys og lykte for å finne tegn til stagnasjon hos mannen. De ytterst få gangene det skjer liker jeg å erte Alf, og Alf tåler å bli erta. Han bare gliser når jeg sier: «Du må huske Alf, du er ikke 80 lenger vet du.»

Albumet Presang slippes 10. mai på Grappa Musikkforlag.

Artwork for «Skjærgårdsvise 1977»

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Eli Storbekken og Sigurd Hole med nytt album!20.3.2020 15:27:52 CETPressemelding

Eli Storbekken og Sigurd Hole er ute med plata "Spellstenen" 20. mars! Den kombinerer jazz og folkemusikk, myntet på både store og små. Hør den her: https://orcd.co/spellstenen Dette er en plate hele familien vil elske. Ved første lytt blir man dratt inn i et herlig univers av gode melodier fra både trekkspill, munnharpe, kontrabass og naturens egne instrumenter som tre og stein. “Har du tenkt på hva slags musikk som kommer ut av en stein?” Sier Eli. «Tittelen Spellstenen kommer fra stenen hvor min far Egil Storbekken tilbrakte mange sommerkvelder med fløyta si. Når han hadde tid, satt han på stenen og improviserte og komponerte nye melodier på fløyte og seljefløyte. På kveldene kunne vi «ungan» sovne til vare toner og fine melodier i vår barndoms setergrend Søljåsen.» Eli Storbekken har lenge vært sentral i den norske folkemusikken og visetradisjonen, og sammen med Sigurd Hole, som regnes som en av Norges fremste jazzmusikere, klarer de å fortrylle enhver med den nye platen. Med stødi

Sandra Lied Haga slipper singel fra kommende debutalbum20.3.2020 10:50:25 CETPressemelding

I dag slipper Simax Classics de første tonene fra cellisten Sandra Lied Hagas debutalbum. Hør Variations on a Rococco Theme, Op. 33: Theme - Variation 4 her (via Spotify)! Singelen ‘Rococo Variations’ er fra albumet der hun er solist med State Academic Symphony Orchestra of Russia 'Evgeny Svetlanov' – i ærverdige Moskva-konservatoriets Store Sal. I mai venter konserter under Festspillene i Bergen, og som solist i Rococo-variasjonene med Stavanger Symfoniorkester. 25 år gammel har Sandra allerede en klang og et utrykk i sin musisering som umiddelbart griper tak i lytteren. Cellisten Sandra Lied Haga har gjort seg bemerket blant de unge utøverne i Europa. Hennes rike, vakre klang og enestående talent har allerede fanget oppmerksomheten Daniel Barenboim og Anne-Sophie Mutter. Sandra spiller regelmessig kammermusikk-konserter med Mutter og stipendiatene i Anne-Sophie Mutter Foundation og Mutter’s Virtuosi. Sandra begynte å spille cello bare tre år gammel, og hun er den yngste som er tatt i

Ny singel fra hei kalas sitt kommende album er ute nå20.3.2020 09:56:58 CETPressemelding

Det er veldig lett å begynne å tenke altfor mye når man skal sove, og da får man jo ikke sove så klart fordi man må lure veldig masse og bli veldig bekymra, og det er nettopp det hei kalas sin nye singel «Sove» handler om! Hør den herlige nye singelen her! Skip synker, hunder klippes, krem blir sur, folk blir skalla, kopper knuser, iskrem smelter, flygel stemmes, kometer krasjer, kattunger mjauer, doer vaskes, sokker strikkes hender holdes, siste pust pustes. – Livet er jo ofte nydelig, men ikke for alle hele tiden. Å leve er ikke uten bekymringer for noen, sier hei kalas om låta. Og forresten! Dette er den tredje singelen («Hadet bra, Neil Armstrong» og «Stygge dyr» er allerede ute) som er hentet fra deres kommende debutalbum Ell-o-ve-e som slippes 22. mai. hei kalas består av Heidi Marie Vestrheim, Annikken Theodorsen og Roy Ole Frøland, og har siden 2014 gjort en rekke konserter og festivaler. Singelen og albumet er produsert av Bjarne Stensli, og Jarle Bernhoft som også bidrar musi

ORBO slipper ny singel med spennende gjest20.3.2020 09:48:06 CETPressemelding

Hør den ferske låta «Smoke & Mirrors» her! Nesten seks år etter forrige album, nærmer det seg endelig en ny fullengder fra ORBO. 24. april kommer Smoke & Mirrors, men allerede i dag kan du høre tittelsporet fra albumet hvor han har med seg en veldig spesiell gjest; den irske blueskløpperen Gráinne Duffy! – Det har vært fantastisk å jobbe med Gráinne. Hun er en fantastisk vokalist, gitarist og låtskriver, sier ORBO, og omtaler henne som Irlands svar på Sheryl Crow. Singelen skrev de sammen og spilte den inn med en gang. I tillegg til Duffy er også tidligere Longshots medlemmer pianist Reidar Opdal og Magnus Skylstad, også kjent som trommeslageren til AURORA, med på innspillingen.

Trudy & Dave er ute med debutalbumet Out of Our Minds!13.3.2020 08:57:01 CETPressemelding

Debutalbumet fra de norske americana-pionerene bak Trudy & Dave er ute nå på Blue Mood Records. https://orcd.co/outofourminds Hør Out of Our Minds her! For americanaen har det virkelig vært snakk om en ny vår de siste årene; en sjanger som her til lands ble bygget opp av profilerte musikere som Claudia Scott, Hellbillies, Jonas Fjeld og flere. Her stod også Johanna Demker og Alf Bretteville-Jensen støtt, og deres blomstrende samarbeid som Trudy & Dave viser at det er noe de for alvor fortsatt gjør. Du har allerede blitt servert en ekte stjernepose av singler med «Force of Nature», «1000 Guns» og «Call Home», som sammen med ytterligere syv låter er med på albumet Out of Our Minds - tilgjengelig digitalt og på CD i dag. Out of Our Minds inneholder individuelle komposisjoner og en del felleskrevet materiale, og presenteres i bandformat med kollegaer fra øverste musikalske hylle; Tomas Pettersen (trommer), Magnus Berg (gitar), Bjørn Berge (slide), Olav Torgeir Kopsland (div. strenger) Bo D

Inger Lise Stulien sin nye singel er ute nå!2.3.2020 12:30:49 CETPressemelding

Inger Lise Stulien tilbake med mer ny musikk, denne gangen i duett med Dennis W. Parker. Hør «You & Me» her! «You & Me» er oppfølgersingelen til «Victoria» som kom ut på nyåret, og er en nydelig og behagelig countrylåt som er lagd i countryens hjerte, Nashville. Det var også her hun for første gang traff Dennis, som hun i forkant hadde oppdaget på YouTube her hjemme i Norge. Hun visste fort at dette var en stemme hun ville synge sammen med. – Dennis har en sterk historie bak seg. Han har levd et dramatisk liv; han har vært alkoholiker i mange år, og sittet i fengsel flere ganger. Men for tre år siden skjedde det et vendepunkt i livet hans, og alt snudde og ble bedre, forteller Inger Lise. Dette er en allsidig artist og multiinstrumentalist, som også ofte korer med større navn i Nashville. Inger Lise sier at hun ble fascinert over denne mannen med den fantastiske stemmen. – Derfor er jeg så stolt over å ha med meg Dennis som duettpartner på denne sangen.