Alf Cranner & Knut Reiersrud Band slipper singel fra kommende album

Alf Cranner og Knut Reiersrud er to veteraner i norsk musikk. Nå har de slått seg sammen og lagd plate. Foto: Grappa Musikkforlag

Alf Cranner og Knut Reiersrud Band er endelig ute med singel fra deres kommende album. Låta du kan høre nå heter «Skjærgårdsvise 1977».

– Alf Cranner er et eventyr, forteller Knut Reiersrud.

– Første gang jeg traff ham, var på toget fra Oslo til Kragerø i 1997. Jeg hadde spilt på en festival i Estland, og Alf kom fra ett eller annet sted med sin gitar. Togturen tok kanskje tre timer, men føltes som et halvt liv. Med en nådeløs entusiasme og tilstedeværelse tok Alf meg med på en tidsreise jeg ikke hadde opplevd maken til. Jeg har aldri opplevd å lære så mye, så raskt, om norsk musikk enn disse timene. Ja, egentlig om det ekte Norge!

Mange års bekjentskap har nå blitt til et vennskap, og med det har Cranner og Reiersrud, med sitt band, gått sammen om å lage et album; Presang. Allerede i dag kan du høre én av låtene herifra, i form av singelen «Skjærgårdsvise 1977».

Hør «Skjærgårdsvise 1977» her!

Cranner forteller at det finnes flere viser med tittelen «Skjærgårdsvise», som alle er romantiske. Det er derimot ikke denne singelen.

– Den handler om et fenomen som skjøt fart på 1970-tallet. Om fraflyttingen av fastboende og tilflyttingen av sommerturister. Om barndomshjem i skjærgården går over til å bli feriested for barn og barnebarn på fastlandet, og om direkte-arvinger som ikke har boplikt. Dessuten foregikk hyttebyggingen i 1970-åra i stadig større tempo, og befolkningen ble mangedoblet i fellesferien. De gamle tresnekkene på fjorden måtte vike for hurtiggående plastbåter, og bilismen inntok sjøen, forteller han.

– Min skjægårdsvise handler om alt dette, men også idyllen. Derav 1977 for å fortelle at det var på den tida moderne sommerturisme - med sine gleder og ulemper for øyfolket - for alvor rykket inn i skjærgården for å få nettopp denne idyllen.

Reiersrud legger til at Cranner må være ett av de sprekeste menneskene han kjenner, og at det har vært en ære for både ham og bandet å få jobbe med denne musikken.

– Man må lete med lys og lykte for å finne tegn til stagnasjon hos mannen. De ytterst få gangene det skjer liker jeg å erte Alf, og Alf tåler å bli erta. Han bare gliser når jeg sier: «Du må huske Alf, du er ikke 80 lenger vet du.»

Albumet Presang slippes 10. mai på Grappa Musikkforlag.

Artwork for «Skjærgårdsvise 1977»

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Tuva Syvertsens dag i «Hver gang vi møtes»22.2.2020 10:07:12 CETPressemelding

Vi nærmer oss avslutningen av årets utgave av TV2s «Hver gang vi møtes», og i denne sesongens nest siste episode er det endelig Tuva Syvertsen sin tur til å bli hyllet. Musikken kan du høre allerede nå. Hør sangene fra Tuva Syvertsens dag her! Tuva Livsdatter Syvertsen er best kjent som felespiller, vokalist og frontfigur i folkemusikk-gruppen Valkyrien Allstars. Høsten 2006 mottok gruppen Grappas debutantpris og ble i 2007 nominert til Spellemann i åpen klasse for albumet Valkyrien Allstars. Albumet solgte til platinaplate i 2008. Tuva og Erik Sollid fra Valkyrien vant Edvard-prisen for årets nykommer i 2015. Valkyrien Allstars har dessuten gitt ut albumene To måner, Ingen hverdag, Farvel slekt og venner, og senest prøv å si noe til meg nå. Tuva også har gitt ut albumet Jazz at Berlin Philharmonic VI: Celtic Roots, et livealbum med Knut Reiersrud, Ale Möller, Eric Bibb, Aly Bain, Fraser Fifield, og Olle Linder. I 2019 kom albumet med rap-duoen Ei Saa Peittää, og Tuva har sammen med As

Frida Ånneviks dag i «Hver gang vi møtes»15.2.2020 08:47:00 CETPressemelding

I dag er det Frida Ånnevik sin store dag i «Hver gang vi møtes» som i år feirer ti år som artist, og for en feiring det skal bli når det er hennes tur til å bli hedret! Musikken kan du høre allerede nå. Hør sangene fra Frida Ånneviks dag her! Det hersker ingen tvil om at Frida er et kjærkomment og etterlengtet tilskudd til «Hver gang vi møtes», som i løpet av sin karriere har etablert seg i som en habil låtskriver, komponist og artist. For Frida startet det med at hun vant Grappas debutantpris i 2009, og at hun året etter slapp debutalbumet Synlige hjerteslag. Samme året vant hun tekstforfatterfondets debutantpris som deles ut av NOPA, og ble med albumet nominert i to kategorier – årets nykommer og viser – til Spellemannprisen 2010. Tre år senere vant hun Spellemannprisen for årets tekstforfatter med albumet Ville ord, og fikk ytterligere to priser i 2016 og 2017 i visekategorien for søsterplatene Her bor og Flyge fra. Frida har dessuten også mottatt Prøysenprisen (blant flere priser),