Ålesunder er medlem nummer 28.000 i Fellesorganisasjonen (FO)

Vernepleierstudent Marie Volden (20) fra Ålesund ble medlem nummer 28.000 i FO.
FAG- OG PROFESJONSFORENING: FO-leder Mimmi Kvisvik er fornøyd med at vernepleierstudent Marie Volden nå er fagorganisert.

Gratis innboforsikring var en av grunnene til at Volden meldte seg inn.

– Det er ingenting å tape ved å melde seg inn. Dessuten er det viktig å være medlem av en organisasjon som jobber for mine rettigheter som arbeidstaker, enten det gjelder lønn eller ferieavtaler, sa Marie da milepælen i FOs historie ble markert med kakeseremoni ved Høgskolen i Molde (HiMolde) torsdag forrige uke.

Marie er fra Ålesund, men bor i Molde der hun går førsteåret på vernepleierlinjen.

– Jeg liker å jobbe med mennesker. Som vernepleier har jeg mulighet til å jobbe med samme bruker og skape en relasjon over tid. Det virker spennende, sier Volden.

Feiret FO-medlem 28.000 med kake

Leder i FO, Mimmi Kvisvik, tok turen fra Oslo til Molde for å ønske Marie velkommen til Fellesorganisasjonen.

– Det er moro å kunne ønske FO-medlem nr. 28.000 velkommen. Og det er moro å kunne gjøre det i mitt barndomsfylke. Jeg er nemlig født i Kristiansund og hadde barneårene mine på Tustna på Nordmøre. Så det er alltid stas å være i Møre og Romsdal.

Kvisvik påpekte at Marie nå står sammen med det store flertall av de yrkesaktive vernepleierne i landet.

– I tillegg er du organisert med flertallet av barnevernspedagogene og sosionomene, samt en god gruppe velferdsvitere.

Det var FO Møre og Romsdal ved fylkesleder Jarle Rovde og fylkessekretær Torill Brunsvik som stod for feiringen ved HiMolde. De oppfordret flere av vernepleierstudentene til å melde seg inn i FO. De trakk også fram at studentene kan få støtte til ulike arrangementer i fylket.

Vernepleiere arbeider hovedsakelig innenfor helse- og sosialsektoren. Det kan være i kommunale hjemmetjenester, dagtilbud eller i spesialisthelsetjenesten. Vernepleiere jobber innen rusomsorg, psykisk helsearbeid, eldreomsorg, i skole og barnehage eller i NAV. Noen arbeider også i privat sektor.

FO opplever medlemsvekst

I 1993 hadde FO rundt 9.000 medlemmer. Nå har forbundet bikket 28.000 medlemmer.

– Å være mange som står sammen gir oss som fagforening styrke. Derfor er vi svært stolte av at FO har mer enn tredoblet seg siden forbundet ble dannet for nesten 25 år siden, sa Kvisvik foran førsteårsstudentene på vernepleier-linja.

I 1993 var over 3.000 medlemmer i FO vernepleiere. Nå er antallet nesten 10.000. FO har om lag 2.500 som i likhet med Marie er helse- og sosialarbeiderstudenter.

FO er partipolitisk uavhengige. Du blir ikke medlem av noe parti ved å melde deg inn i FO.

Tove Bø
Kommunikasjonsrådgiver Fellesorganisasjonen (FO)
Epost tove@fo.no

Fellesorganisasjonen (FO) er fagforbund og profesjonsorganisasjon for over 28.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere. Vi organiserer også studentene til disse yrkene.