Aldri vært mer lønnsomt med elbil nord for Dovre

Lave strømpriser og høye drivstoffpriser gjør det veldig lønnsomt å eie elbil i Nord-Norge. - Lader du bilen hjemme i Tromsø, betaler du en tiendedel av drivstoffkostnadene til en bensin- eller dieselbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Med et stadig bedre hurtigladenettverk i Nord-Norge og et stadig bredere utvalg av nye elbiler med god rekkevidde, er det blitt lettere å være elbilist i nord, selv med store avstander og kaldere klima. (Foto: NAF/Motor)

Det er færre elbileiere i Nord-Norge enn lenger sør i landet. En undersøkelse Norstat har gjennomført for NAF viser at 13 prosent eier en elbil i de tre nordligste fylkene, mens 26 prosent av bileierne på Østlandet eier en elbil.

- Denne andelen kan øke fremover. Aldri har du spart mer penger på å eie en elbil fremfor en dieselbil i Nord-Norge, mener Sødal.

I april kostet strømmen i Tromsø 50 øre per kilowattime inkludert nettleie. Medlemsorganisasjonen NAF har regnet ut at en Volkswagen ID.4-eier får kun sju prosent av drivstoffkostnadene til en bensin- eller dieselbileier om du bare lader hjemme. Kjører du 12 000 kilometer i året slipper du unna med 1201 kroner i året mot 17 160 kroner på en dieselbil.

- Dette er en enorm forskjell og viser hvor mye det lønner seg med elbil i nord, slår Sødal fast.

Legger man til at du i løpet av året lader på hurtiglader 20 prosent av drivstofforbruket ditt, slipper du fremdeles billig unna. Den årlige kostnaden stiger da for en Volkswagen ID.4 til 3027 kroner i året når du kjører 12 000 kilometer, dvs. 18 prosent av drivstoffkostnadene til dieselbilen.

Hurtigladenettverket har vært mangelfullt i deler av Nord-Norge, men det har blitt bygd ut mange ladeplasser det siste året. Langs hovedveiene er det nå god dekning, men tar du av fra hovedveiene er det fremdeles vanskeligere å finne hurtiglademuligheter.

- Med et stadig bedre hurtigladenettverk i Nord-Norge og et stadig bredere utvalg av nye elbiler med god rekkevidde, er det blitt lettere å være elbilist i nord, selv med store avstander og kaldere klima. Men fortsatt er utvalget av brukte elbiler med rekkevidden og størrelsen som familier trenger begrenset. Fire av fem som bytter bil kjøper bruktbil, så det vil fortsatt gå noen år før flertallet velger elbil, sier Nils Sødal.

Rekkevidden og ladetiden blir bedre og bedre

NAF tester rekkevidden og hvor fort alle elbiler som kommer på markedet lader. Utviklingen er entydig, nemlig at bilene kan kjøres lengre og lades raskere. 1. og 2. juni er det klart for sommertesten 2022. Over 30 elbiler skal da kjøres i testløypa som tilsvarer en vanlig norsk kjøretur.

- Vi har nå testet elbiler både sommer og vinter siden 2020. Der avsløres det hvordan de klarer seg sammenlignet med det som står i salgspapirene, sier Sødal.

Testene som NAF gjør sammen med medlemsmagasinet Motor, viser at det nå også har blitt et bredt modellutvalg av biler som går på strøm.

- Nå har det blitt et så bra utvalg at elbil dekker de fleste behov blant de som skal kjøpe seg en helt ny bil, avslutter Nils Sødal.

Tabeller:

Tabell 1: Drivstoffutgifter bensin- og dieselbil

Årlig kjørelengde Priser fra drivstoffappen for Shell Balsfjord Drivstofforbruk per kilometer Årlig drivstoffkostnad
Diesel 12 000 km 22 kr 0,065 liter 17 160 kr
Bensin 12 000 km 22 kr 0,065 liter 17 160 kr

Fakta: Snittpriser april for bensin og diesel

Tabell 2: Drivstoffutgifter for elbil kun lading hjemme

Årlig ladekostnad Andel av dieselpris Andel av bensinpris
Volkswagen ID.4 1201 kr 7 % 7 %

Audi e-tron 55

9 %

Nissan Leaf 40 kWt 1360 kr 8 % 8 %

Fakta: Gjennomsnittspris på 0,5 kr per kilowattime strøm for april 2022 i Tromsø inkludert nettleie (fastleddet er holdt utenfor). Kun lading hjemme. Årlig kjørelengde 12 000 km.

Tabell 3: Drivstoffutgifter for elbil med 80 % hjemmelading og 20 % hurtiglading

Årlig ladekostnad Andel av dieselpris Andel av bensinpris
Volkswagen ID.4 3027 kr 18 % 18 %
Audi e-tron 55 3975 kr 23 % 23 %
Nissan Leaf 40 kWt 3426 kr 20 % 20 %

Fakta: 80% hjemmelading med snittpris 0,5 kr per kWt. Hentet fra faktura for april 2022 i Tromsø. Spotpris med nettleie (fastledd holdt utenfor). 20 % hurtiglading til 4,30 kr per kWt.