Agder og Østlandet: Varmt vær gir skogbrannfare

Det er sendt ut farevarsel om skogbrannfare for store deler av Sør-Norge denne uka. - Dette er ikke tida for å starte grillsesongen.
Med varmere vær kommer faren for gress- og skogbrann. Illustrasjonsfoto: Istock.

Det sier brannekspert i Frende Forsikring, Øystein Øren.

Gult varsel flere steder
Meteorologisk institutt har sendt ut gult varsel for store deler av Sør-Norge. Gult varsel forteller at det lett kan begynne å brenne i vegetasjonen. Frem til det kommer en god mengde nedbør vil faren vedvare.

Varmt og tørt vær øker gress- og skogbrannfaren. Vær ekstra forsiktig med bruk av engangsgriller, sigarettsneiper og annen ild. Ikke gjør det i det hele tatt hvis du ikke er sikker på hva du driver med, sier Øren.

Ifølge Direktoratet for brannsikkerhet og beredskap (DSB) skyldes ni av ti branner i skog og utmark menneskelig aktivitet, ofte uforsiktighet.

Derfor brenner det
Både lynnedslag, gnister fra høyspentledninger og varme bremseskiver er årsaker til brann i vegetasjonen. Oftest er det uforsiktig bålbrenning og grilling som forårsaker brannene.

- Den vanligste feilen folk gjør, er å ikke slukke griller skikkelig. Noen griller for tett på husvegger eller kaster aske rett i søppelspannet. Vi har mange eksempler på at det tar fyr hvert eneste år, sier Øren og ramser opp flere typiske brannfeil:

• Engangsgrill plassert på brennbart materiale som planker eller gress.
  • Grill plassert på terrassen eller annet brennbart underlag.
  • Å gå fra varm grill. Du må følge med på den og slukke den helt – hver gang.
  • Å ikke ha nok vann kjapt tilgjengelig hvis noe skjer.

Hold deg edru når du fyrer
Hvis du først skal grille i områdene som nå har gult varsel bør du vite hva du gjør.

- Og ikke kombiner det med særlig mye alkohol. Aller helst ingenting. Alkohol og ild hører sjelden veldig godt sammen, sier branneksperten til Frende.

- Husk også å holde barn og kjæledyr på god avstand til grillingen, sier han.

Det er et generelt bålforbud i nærheten av skog og utmark i Norge mellom 15. april og 15. september. Det forbudet gjelder enten sommeren er tørr eller kliss våt.

Slik slokker du engangsgrillen
Mange starter grillsesongen med den klassiske engangsgrillen.

- Folk tenker den er så enkel og grei å sette opp og kvitte seg med, sier Øren.

Men er den egentlig det?

- Det er en del ting du ikke må glemme. Det første er å plassere den trygt og stødig med god avstand til brennbart materiale, også fra undersiden. Ikke bruk tennvæske når du tenner på, og hvertfall ikke på en varm grill, sier han.

- Så må du huske at det tar lang tid før engangsgrillen er kald nok til å kastes etter bruk! Derfor anbefaler jeg alltid at du bruker mye vann til å kjøle og slokke. Det trengs gjerne mer vann enn du tror. Hvis du ikke bruker nok fordamper vannet og selv små glør inne i småvått brensel kan få flammene til å blusse opp igjen, sier Øystein Øren i Frende Forsikring.

Med finvær kommer grill-lysten. Men noen tips må du ha med deg. Foto: Gregorio Luiz Gomez/Unsplash.
Øystein Øren, brannekspert, Frende Forsikring.