Adeccosjef med oppfordring til regjeringen på NHO-konferanse: Flyktninger må ha meningsfylte aktiviteter å fylle dagene sine med

Vi må ønske flyktninger velkommen til landet vårt med tilbud og aktiviteter. Uten meningsfylt arbeid eller noe annet å bruke dagene sine på, blir de sittende glemt på asylmottak rundt omkring i landet, sier Torben Sneve, konserndirektør for Adecco Group Nordics på NHOs årskonferanse, som går av stabelen i Oslo Spektrum i dag.
Torben Sneve, konserndirektør i Adecco Group Nordics, taler i dag til NHOs årskonferanse.

Til stede på NHOs årskonferanse er blant annet Jonas Gahr Støre, statsminister i Norge, Kristin Halvorsen, direktør ved CICERO Senter for klimaforskning, Yama Wolasmal, utenrikskorrespondent i NRK, og Torbjørn Røe Isaksen, samfunnsredaktør E24 og tidligere arbeids- og sosialminister.

Torben Sneve, som har vært konserndirektør i Adecco Group Norge siden 2015, var invitert for å prate om flyktninger i jobb og kompetanse, med håp om å påvirke regjeringen og næringslivet til å ta grep. I samtale med Torben Sneve og Sofie Høgestøl, programleder for årets konferanse, fortalte Drilon Hulaj, fabrikksjef ved Kongsberg Automotive avd. Raufoss og tidligere flyktning:

- Det viktigste vi kan gjøre for flyktninger, er å gi dem noe å gjøre. Det vi flyktninger helst vil, er å bidra til samfunnet. Vi kan ikke parkere flyktninger i leirer, men la dem delta i lokalsamfunnet. Det er alfa og omega for integrering, fortalte Hulaj fra scenen.

Torben Sneve fortalte om Adeccos erfaringer med integrering av asylsøkere og innvandrere:

- Det viktigste er å få godkjent formell kompetanse og sertifiseringer så fort som mulig. Vi ser på statistikker at ukrainske flyktninger er høyt utdannet, og vi har aldri hatt så høyt utdannede flyktninger komme til Norge. Men vi, enten det er staten, NAV eller Adecco, må bidra med norskkurs, HMS-kurs og sertifiseringskurs for å sørge for at velkomsten til Norge blir så smidig som mulig.

Adecco har 20 års erfaring med å hente arbeidsinnvandrere fra Øst-Europa og Schengen til Norge, og et godt apparat på plass for å møte nye landsmenn. Adecco Norge har hentet 13 000 arbeidstakere fra Øst-Europa og resten av EØS, men anslår at tallet dobles hvis man teller med familiene som har blitt med. I tillegg til norskkurs og nødvendige sertifiseringer stiller Adecco med bolig til de som trenger det. I møte med den ukrainske flyktningkrisen vil Adecco garantere bolig for 1000 flyktninger og familiene deres.

Adecco bidrar på bakken for tilknyttede medarbeidere

Siden krigen brøt ut i Russland den 24. februar 2022 har Adecco Group etablert et lokalt kriseteam, samt en døgnåpen hjelpelinje med profesjonell psykologhjelp.

- Selv om vi ikke har noen direkte operasjoner i verken Ukraina eller Russland, har vi mange ukrainske kollegaer og medarbeidere som jobber hos oss globalt. Adecco Group har kontaktet over 1600 ukrainske medarbeidere i Polen og tilbudt å møte familiene deres på grensen, i tillegg til å kontakte rundt 200 ukrainske medarbeidere hvis kontrakter har utløpt, for å tilby å utvide ansettelsen og gi dem finansiell trygghet gjennom en kaotisk periode, forteller Sneve.

Gratis solidaritetsplattform skal gi muligheter til flyktninger

Adecco jobber for framtidens arbeidsliv, og har fokus på mangfold og inkludering. Som et solidarisk grep i møte med krigen har Adecco Group også nylig lansert en gratis jobbplattform, Jobs for Ukraine.

- Vi i Adecco ønsker å hjelpe med det vi kan best – finne arbeid til mennesker som ønsker det. Gjennom Jobs for Ukraine matcher vi kandidater i nød med bedrifter over hele verden, uten noen kostnad. Ikke minst kvalitetssikrer vi alle bedrifter som registrerer seg, og sørger for at kandidatene vi matcher får tilbud om arbeid i trygge, ansvarlige bedrifter med ordentlig lønn, sier Torben Sneve.

Siden lanseringen har nesten 1400 bedrifter Europa over registrert seg på portalen. Det er et bredt spekter roller og bransjer som etterspørres, med en hovedvekt innenfor Informasjons- og kommunikasjonsteknologi, Turisme og Reiseliv, og Salg. Over en femtedel av bedriftene tilbyr også gratis bolig til kandidatene, og Adecco Group bistår med gratis trening og videreutdanning gjennom sine plattformer. Over 4000 ukrainske flyktninger har registrert seg, men Torben Sneve regner med at dette tallet øker.

- Det er klart, disse menneskene er i en krisesituasjon og har opplevd et traume de færreste kan se for seg. Mange vil ikke være i stand til å fungere i arbeidslivet, og mange er ikke helt klare. Samtidig vet vi at det sitter mennesker på flyktningssentre og asylmottak rundt i landet med et desperat ønske om noe å fylle dagene med. Vi ønsker å nå disse personene, for det er få andre som hjelper dem. Meningsfylt arbeid er en forutsetning for god fysisk og mental helse, avslutter Sneve.

INFO OM NHO-KONFERANSEN 2022 – En ny morgendag

NHOs årskonferanse tar opp temaer og problemstillinger som er viktig for og angår våre medlemsbedrifter og samfunnet generelt. I lys av situasjonen i Ukraina og dens konsekvenser for Europa, Norge og bedriftene er temaet for Årskonferansen 12.mai. Blant årets innledere finner vi Jonas Gahr Støre, statsminister, Kristin Halvorsen, direktør i Cicero, Ane Breivik, leder i Unge Venstre, Åsa Linderborg, forfatter og kommentator i Aftonbladet, og Torbjørn Røe Isaksen, samfunnsredaktør E24 og tidligere arbeids- og sosialminister. Programleder er Sofie Høgestøl.

Konsernsjef i Adecco
Konsernsjef i Adecco

The Adecco Group er en av verdens ledende bedrifter innen kompetanseutvikling og muliggjør 3,5 millioner karrierer årlig. Konsernet har virksomhet i ca. 60 land og har ligget på Fortune 500s globale liste i 20 år.

I Norgebestår Adecco Group av Adecco, Modis, BHC Construction og Badenoch & Clark, og tilbyr dermed holistiske og spesialiserte løsninger til bedrifter og organisasjoner som har behov for å løse både kortvarige bemanningsbehov eller langsiktig opprustning for framtiden. Hvert enkelt varemerke tilbyr en spesialisert kompetanseløsning innen rekruttering, bemanning, outsourcing, spesialistkonsultasjon og executive search.

Vi drives av et sterkt formål – Fremtidens jobb. For alle. I dag.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Adecco Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

ISS og Adecco inngår solidaritetssamarbeid for Ukraina4.8.2022 10:59:00 CEST | Pressemelding

Krigen i Ukraina har gjort sterkt inntrykk. Adecco og ISS ønsker å hjelpe med det vi kan best – få folk i jobb. ISS rekrutterer rundt 1500 medarbeidere i året, og mange av disse stillingene gjøres nå tilgjengelig gjennom AdeccoJobsForUkraine.com. - Dette er et historisk samarbeid som vil hjelpe ukrainske flyktninger i Norge med å integreres og finne meningsfulle aktiviteter å fylle dagene sine med, sier Torben Sneve. Vi i Adecco vil hjelpe med det vi kan best – få folk ut i jobb. Vi hadde ikke vært i stand til å nå det målet uten ISS.

Håkon Tomter (24) fra Hamar fikk sommerjobben som Konsernsjef – han skal lede 11000 ansatte i sommer4.5.2021 09:44:18 CEST | Pressemelding