NTP-forslaget ikke i nærheten på skredsikring
Når det gjelder skredsikring, er dokumentet ikke i nærheten av å dekke de behovene som Statens vegvesen selv har dokumentert. Kostnadene til skredsikring er for hele landet beregnet til over 47 milliarder kroner for prosjekter med middels og høy prioritet. NTP-dokumentet foreslår i sin høyeste ramme å dekke inn under halvparten (23 milliarder) av dette i 12-årsperioden. Det vil altså gå ytterligere 25 år før vegnettet er sikret, basert på dagens kostnadsnivå.
Med tanke på at beregnede kostnader til skredsikring historisk sett har økt med like mye som bevilgningene, er det grunn til å tro at vi er minst halvveis inn i dette århundret før Norges veger er sikret mot skred. Det er en skremmende tanke.
Vi er svært langt unna målet om at alle norske veger skal være sikret mot skred innen år 2030, med mindre Samferdselsministeren og Stortinget gjør kraftige endringer i NTP-dokumentet som nå er lagt fram.
For mer informasjon:
Åshild Kjelsnes, leder i Nasjonal rassikringsgruppe
telefon: 918 88 568
e-post:Ashild.Kjelsnes@sfj.no
Se ogsåwww.skredsikring.nofor generell informasjon om Nasjonal rassikringsgruppe, inkludert oversikt over fylkesrepresentanter i gruppa som også kan kontaktes.
Nøkkelord
Lenker
Om Nasjonal rassikringsgruppe

Nasjonal rassikringsgruppe c/o Vestland fylkeskommune, Avdeling for infrastruktur og veg
6863 Leikanger
http://www.nasjonalrassikringsgruppe.no
Vi jobber målrettet for at vi skal kunne ferdes tryggere på riks- og fylkesvegene i hele Norge.
Mandat
- Sette rassikringsproblematikken på den politiske dagsorden
- Jobbe for økte midler til rassikringstiltak – riksveger og fylkesveger
Medlemmer – De åtte mest rasutsatte fylkene:
- Vestland, Rogaland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland, Troms, Finnmark og Innlandet
Følg pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal rassikringsgruppe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe
Skredutsatte veier er en del av Norges beredskap6.5.2025 11:16:42 CEST | Pressemelding
Veiene våre skal bygges for å tåle klimaendringer. Den urolige situasjonen i verden gjør at veiene også skal tåle beredskap i tilfelle krise og krig.
Kan spare enorme raskostnadar, men stortinget seier nei11.2.2025 07:22:00 CET | Pressemelding
Ny teknologi og innovative løysingar kan forhindre skadar når uvêret herjar, likevel blir det ikkje prioritert.
Skal det ta 330 år å rassikre veiene våre?18.10.2024 12:43:10 CEST | Pressemelding
Leder av Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll, reagerer på regjeringens manglende bevilgninger til rassikring i forslag til Statsbudsjett. Nå krever gruppa en opptrappingsplan og to milliarder mer per år til rassikring av fylkesvegene.
Må vi fortsatt leve med skred og utrygghet langs vegene våre?26.3.2024 09:37:39 CET | Pressemelding
I Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025-36 foreslår Regjeringen å bruke noe mer til rassikring av fylkesvegene og prioriterer flere rasfarlige riksvegstrekninger. «Men, dette blir for puslete når vi ser klimaendringer og sikringsbehovene rundt om i landet. Stortinget må sikre flertall for en satsing på rassikring som monner og som tar i bruk teknologi og innovative løsninger», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll.
Ras, flom og ekstremvær øker – mener regjeringen alvor med forebygging?19.10.2023 10:04:34 CEST | Pressemelding
Nasjonal rassikringsgruppes styre gjennomførte nylig en reise til områder i Innlandet som ble kraftig herjet av oversvømmelser, utglidninger og ras under ekstremværet «Hans» i august i år. Gausdal kommune og Innlandet fylkeskommune viste fram de enorme ødeleggelsene i en av mange kommuner som ble rammet. Regjeringen sier vi må forberede oss på å møte flere alvorlige flom- og skredhendelser, men mener de alvor?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom